• Äldre 13 Oct 07:39
    18939 visningar
    13 svar
    13
    18939

    Normal vikt för 8 årig tjej

    Undrar om någon har koll på hur mycket normalvikten hos en 8 årig tjej bör vara?

  • Svar på tråden Normal vikt för 8 årig tjej
  • lottta­lotta
    Äldre 13 Oct 07:41
    #1
  • Äldre 13 Oct 07:44
    #2

    tusen tack!!!

  • Äldre 13 Oct 08:01
    #3
    lotttalotta skrev 2008-10-13 07:41:53 följande:
    Här kan du kollanetdoktor.passagen.se/default.ns...
    Oj, var tvungen att in och kolla vad min dotter "bör" väga. Hon är snart 9 år och låg vikt då är 23 kg, men hon väger 20 kg.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • lottta­lotta
    Äldre 13 Oct 15:29
    #4
    Nogula skrev 2008-10-13 08:01:19 följande:
    Oj, var tvungen att in och kolla vad min dotter "bör" väga. Hon är snart 9 år och låg vikt då är 23 kg, men hon väger 20 kg.
    Min son som är sååå smal, ligger i normal spannet. Så tydligen så ska 5 åriga pojkar vara så smala så revbenen syns..
  • Äldre 13 Oct 15:32
    #5
    lotttalotta skrev 2008-10-13 15:29:16 följande:
    Min son som är sååå smal, ligger i normal spannet. Så tydligen så ska 5 åriga pojkar vara så smala så revbenen syns..
    Ja, visst känns det lite konstigt. Visst vet jag att dottern är smal, men att hon ligger 3 kg under lägsta vikten, men ändå  bara nån cm från medellängden trodde jag inte.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • GodBit­en
    Äldre 13 Oct 16:34
    #6

    Jag är ingen expert på det här området, men jag tror att man inte bör stirra sig blind på såna vikttabeller.. Mår barnet bra och äter och rör sig som det ska så behöver man väl inte oroa sig särskillt mycket.

  • Äldre 13 Oct 16:55
    #7
    GodBiten skrev 2008-10-13 16:34:39 följande:
    Jag är ingen expert på det här området, men jag tror att man inte bör stirra sig blind på såna vikttabeller.. Mår barnet bra och äter och rör sig som det ska så behöver man väl inte oroa sig särskillt mycket.
    Nej, jag oroar mig faktiskt inte alls
    Hon har och brås på. Hennes pappa är 187 cm lång och när vi träffades vägde han inte ens 65 kg.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Prisss­an
    Äldre 14 Oct 10:04
    #8

    Vilken dum sida.. förlåt jag menar min dotter är sju år och är nästan 130 lång och då är 26 kg hög vikt?

    Skulle inte tro det, hon är så smal. Man kan inte gå efter kurvor på det sättet tror jag.


    Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Äldre 14 Oct 10:29
    #9
    Prisssan skrev 2008-10-14 10:04:57 följande:
    Vilken dum sida.. förlåt jag menar min dotter är sju år och är nästan 130 lång och då är 26 kg hög vikt?Skulle inte tro det, hon är så smal. Man kan inte gå efter kurvor på det sättet tror jag.
    Men det är ju ingen hög vikt till hennes längd, hon ska ju ligga där eftersom hon även ligger på det höga på längden
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Prisss­an
    Äldre 14 Oct 18:11
    #10

    Menar det Precis som sin mamma, jag skulle sett rolig ut om jag vägt 55 kg till mina 182 cm


    Nogula skrev 2008-10-14 10:29:36 följande:
    Men det är ju ingen hög vikt till hennes längd, hon ska ju ligga där eftersom hon även ligger på det höga på längden
    Kärlek, fnitter och annat fluffigt trams...
  • Cissi1­976
    Äldre 3 Nov 18:55
    #11

    Jag har skrivit här tidigare men måste revidera lite och få gnälla av mig lite.
    Jasmine var på tillväxtkoll för åk 2 hos skolsköterskan. Hon är nu nyss fyllda 8 år, 133 cm lång och väger 31,8 och ett BMI på 18.

    Idag fick jag hem ett papper om det där och där står det då så här; "Ligger precis under kurvan för övervikt"
    Enligt BMI-kurvorna så är hon och sniffar överviktslinjen!
    Nu är detta en tjej som sällan sitter och degar utan spelar handboll 2 dar i veckan höst/vintertid och på sommaren är det samma dos fotboll + att hon rider varje vecka.

    Det som gör mig så irriterad är att de redan vid 8 årsålder ska bli BMIfixering.
    BMI säger ju ingenting om muskelmassan i kroppen.

    Men då är det ju tur att man kan se på henne att det är musklerna som väger på henne och inte fett.
    Kände bara att jag var tvungen att skriva av mig lite. Sambon höll på att gå i taket när jag berättade om det.
    Men jag ska ringa och prata med skolsköterskan imorron och höra vad hon egentligen ville ha fram med det hela.

  • Cissi1­976
    Äldre 3 Nov 19:21
    #12

    Ooops såg att jag skrev i fel tråd men med samma frågeställning!

  • Äldre 16 Nov 08:11
    #13

    Min dotter är 131,5 cm och väger 25 kg idag och kollade hennes bmi och den ligger på 14,6.

    Sen håller jag med godBiten där.

Svar på tråden Normal vikt för 8 årig tjej