• LIZA75
    Äldre 21 Oct 22:46
    15852 visningar
    22 svar
    22
    15852

    Frossa och skakningar under och efter förlossningen

    Är der fler som fått det? Jag frös så jag skakade under en period i öppningskedet. Sen några timmar efter sonen var född skakade/frossade jag. Kunde inte riktigt kontrollra mig. Vaför blir det så?

  • Svar på tråden Frossa och skakningar under och efter förlossningen
  • Snart sommar
    Äldre 21 Oct 22:50
    #1

    Jag skakade okontrollerat i 1½-2h efeteråt nu när jag fick sista barnet. Maken fick hålla sonen, fanns inte en chans att jag kunde göra det.

    Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte, men bm förklarade det med dels adrenalinpåverkan och dels var jag utmattad (varit vaken i över 24h). Jag tror också att lustgasen kan ha haft viss sådan effekt, hade bara det som smärtlindring.

    Iallafall så var det enda gången jag märkt av något sånt och det var tredje förlossningen.

  • buffyb­us
    Äldre 21 Oct 22:50
    #2

    ja det hade jag med men dem satte en akupunktur nål eller va det är mitt uppe på huvudet och då sluta det.. tror det är för kroppen är helt utarbetad och man e hungrig och ingen energi kvar.. man behöver ju inte känna hungern men kroppen fattar lixom.. och jag höll på i 12 tim.. så var rätt slut sen så det va en anledning till att jag skaka o frös.... 


    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • buffyb­us
    Äldre 21 Oct 22:51
    #3

    hade inte heller smärtlindring o ingen lustgas.. bara den nålen som stoppade skakningar


    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • LIZA75
    Äldre 21 Oct 23:05
    #4

    ok, jag hade en lång förlossning. Fick vänta länge på EDAn och använde mycket lustgas. Kanske en kombination av alltihop, men det var ganska obehagligt

  • Gulmas­kros
    Äldre 22 Oct 17:24
    #5

    Vanligt att få frossa av EDA. Annars så är det vanligt med frossa under förlossningen. Adrenalinpåverkan..

  • Loopin­gton
    Äldre 22 Oct 20:42
    #6

    Jag fick frossa pga av smärtan under förlossningen. Hade kort förlossning.
    Under det närmaste dygnet efteråt frös jag jättemycket och fick nästan frossa så fort jag var några meter ifrån bebisen, typ när jag gick på toa. Det gick över så fort jag kom nära honom igen.
    Skumt, men barnmorskorna sa att det är så det är, hormoner...

  • kaveld­un
    Äldre 22 Oct 21:45
    #7

    Jag fick frossa en stund under öppningsskedet. Tror att bm sa något om att det går åt så mycket energi för öppningen att det kan bli så. Kommer inte riktigt ihåg...


    Ett beibsleende kan lysa upp en hel dag!!
  • Camill­a85
    Äldre 22 Oct 23:49
    #8

    Gjorde jag med, jättemycket! Va precis som att jag frös mer än jag nånsin gjort! Har aldrig tänkt på det faktiskt... =)


    ***Amber 071120 & Lillebror i magen vecka 22***
  • Äldre 23 Oct 00:00
    #9

    Jag har haft frossa efter alla mina förlossningar. Den har kommit ganska direkt och hållit i sig bara 5-10 minuter.

  • Glendi­ta
    Äldre 23 Oct 10:28
    #10

    Jag hade skakningar strax efter förlossningen, jag frös och benen skakade. Jag trodde dte var för att dte var kallt i rummet, men ser nu att det händer många. Jag ahde inte så lång förlossning och ingen smärtlindring bara lustgas.

Svar på tråden Frossa och skakningar under och efter förlossningen