• LIZA75
    Äldre 21 Oct 22:46
    15850 visningar
    22 svar
    22
    15850

    Frossa och skakningar under och efter förlossningen

    Är der fler som fått det? Jag frös så jag skakade under en period i öppningskedet. Sen några timmar efter sonen var född skakade/frossade jag. Kunde inte riktigt kontrollra mig. Vaför blir det så?

  • Svar på tråden Frossa och skakningar under och efter förlossningen
  • Äldre 23 Oct 14:17
    #11

    Jag skakade som en galning och frös som en idiot efter förlossningen, trodde det var för att jag födde naturligt (alltså helt utan bedövning) men då har det inte med att göra!

  • vil70
    Äldre 23 Oct 14:23
    #12

    Jag fick exakt samma vid min 6:e förlossning för snart ett år sedan.
    jag födde via akut kejsarsnitt, det var stress och påslag av adrenalin i kombination. Jag hade 120 i puls och bebis hade 200 i puls, så trots att jag hade tid för planerat snitt ocj snittats innan blev det lite tumult.
    Jag började frossa när snittet var nästan färdigsytt, skakade okorntrollerat och klapprade tänder. Fick stesolid, som tog ner pulsen, men skakningarna höll i sig till IVA där jag fick stanna 5 timmar. Skakningarna ebbade ut efter 30 minuter.

  • LIZA75
    Äldre 24 Oct 09:54
    #13

    Det verkar som det är många som känt likadant iallafall. Usch, det var väldigt obehagligt.. Man låg där och hoppade av skakningar och fattade inte vad som hände.

  • mami79
    Äldre 24 Oct 11:04
    #14

    Jag hade ingen smärtlindring nu under min 3:e förlossning o hade både frossa o skakningar direkt efter. BM förklarade för mig att det va all spänning som släppte o att d tydligen va mkt vanligt o helt normalt. Slutade efter ngn timme.

    Jag har dock även haft samma åkomma under alla mina förlossningar o hade endast lustgas med de andra 2. Så jag tror inte att d har ngt samband med smärtlindringen.

  • Äldre 24 Oct 13:32
    #15

    jag hade också världens frossa precis efter ronja kommit ut, medans de sydde skakade jag som bare den, inte för att det gjorde ont, utan mer köldskakningar... de gav mig ingen direkt förklaring, utan trodde att det var för att spänningen släppt och jag helt enkelt frös.
    Hade enbart lustgas


    *stolt mamma*
  • Miiiaa­a
    Äldre 26 Oct 17:02
    #16

    Jag hade oxå frossa direkt efter förlossningen skakade så mkt att 2 personal fick hålla varsitt ben så att BM kunde undersöka mig och få ut moderkakan.

    Det måste vara adrenalinet eller nån sorts chock som lägger sig när allt är klart.

    Hade ingen smärtlindring.

  • elvie
    Äldre 5 Nov 18:45
    #17

    jag hade frossa av och till under hela förlossningen. Det slutade en period när de satte akupunktur men sen återkom det. Hade TNS, EDA och lustgas som smärtlindring. fick även en del frossa direkt efteråt.

  • Äldre 6 Nov 17:59
    #18

    Jag förlorade nästan 1 liter blod på bara några få minuter, sedan blödde jag ytterligare. 10-15 minuter efter den kraftiga blodförlusten fick jag frossningar, blev iskall om armar och ben och blev andfådd.

    I mitt fall berodde det på den snabba blodförlusten som kroppen inte hann kompensera för. Jag fick uppvärmda benöverdrag mot frossan.

  • spanbu
    Äldre 8 Nov 20:43
    #19

    Jag hade frossa under slutet av öppningsskedet och direkt efter att lilla livet hade kommit ut. BM sa att det var anspänningen som släppte.

  • Skogsb­loss
    Äldre 9 Nov 22:56
    #20

    Japp, båda gångerna har jag börjat skaka någon kvart efter att bebisen fötts. Det har hållit i sig typ en kvart. Första gången blev jag rädd men andra gången var det jag som lugnade de runt omkring :)
    Det är tydligen rätt vanligt, sa en erfaren person som var med.

    Jag kan inte koppla ihop det med förlossninglängd eller typ av smärtlindring. Första gången tog förlossningen över ett dygn och jag tog all medicinsk smärtlindring de erbjuder på kliniken, typ. Andra gången var snabb och jag hann bara med lustgas, och knappt det. Men samma skakningar båda gångerna.

  • frk Carlss­on
    Äldre 10 Nov 18:30
    #21

    Hade enorma skakningar i benen under slutet av öppningsskedet och under tiden jag blev sydd. Jag antar att det var av ren jävla utmattning. Sedan frös jag som en gris bara ngr timmar senare, min kille fick krypa ner i sängen för att värma mig och jag fick ställa mig i duschen och duscha skållhett. Antingen var det EDA:n som släppte eller så var det homonchock.


    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Vimlas­pindel
    Äldre 15 Dec 22:08
    #22

    Jag tappade två liter blod och fick frossa som en galning efter men inte under förlossningen. Har själv satt samman det med blodförlusten. Allt gick så fort så jag hann inte med någon bedövning och inte så mycket lustgas heller.

Svar på tråden Frossa och skakningar under och efter förlossningen