• Äldre 22 Oct 13:00
    20245 visningar
    505 svar
    505
    20245

    2-3årstrotset Stödgrupp

    Välkommen till stödgruppen för föräldrar med barn som är inne i trotsåldern.

    Här kan vi skrika ut lite, och ventilera tankar. Man kan be om tips och råd om man vill, men främst är det till för att få ur sig sin frustration.

    Välkomna


    ♥Nora 060810♥Bf 090503♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 09:18
    Ett bra citat

    Barnet vill mycket, vill inget och vet inte vad det vill och handlar därefter.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-22 19:30
    Ny tråd; www.familjeliv.se/Forum-3-168/m40600467.html
  • Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp
  • Whintr­a
    Äldre 21 Jan 09:28

    Ja jag håller med! Jag är lite tveksam till Anna Wahlgrens metoder i övrigt men just det kapitlet tycker jag är jättebra
    Har också läst trotsboken men den gav mig tyvärr ingenting. Jag tyckte mest det stog om hur normalt trotsbeteende är och att det bara är att acceptera typ. Det är ju såklart vettigt iom att många säkert tror att deras barn är de enda och konstiga m.m men jag förstår att det är normalt och vill gärna ha mer konkreta råd om hur man kan agera i olika situationer för att lindra utbrotten och fajterna. Det tycker jag att vi fick i Anna Wahlgrens bok, och råden verkar vettiga.

    pompes pappa skrev 2009-01-20 23:54:43 följande:


    Har läst att många tipsar om något som heter trotsboken, så jag vill tipsa om ytterliggare en bok, eller ett avsnitt i en bok av Anna Wahlgren som handlar om trots, bemötande av trots, och lite olika sätt att trotsa på. Väldigt intressant.
  • kolibr­i
    Äldre 21 Jan 09:36

    Anouschka - vi har inte den situation du har, men rent allmänt vid sån där trots så kan det funka just med avledning. Kanske allra bäst att böja i förväg, innan det ens hinner bli trots. Att bygga upp en förväntning på hur bilresan ska bli. Jag kan fråga "vad tycker du vi ska lyssna på i bilen?" och så nämner jag några av hans favoritlåtar Albin gillar. Då blir det till något roligt, och han får bestämma. Kan kanske vara värt att testa nåt sånt. Inget fokus på bilstolen, utan på det som är roligt. Lycka till!

  • Äldre 21 Jan 09:45

    Som en blixt från klar himmel sov Nellie non stop, utan ett pip i natt.....hur kan det vara så himla olika????? en perfekt natt, två helgalna, och sen en perfekt natt till???? Jag fattar ingenting, men är givetvis oerhört tacksam och glad för det!!!

     Ungefär samma lyckokänsla som när man en gång lyckas klä på henne allting, få i henne frukost och borsta tänderna, UTAN en enda konflikt.....tänk vad man nöjer sig med lite nuförtiden...haha...


  • kolibr­i
    Äldre 21 Jan 10:10

    Ett annan boktips, för barn, är Viggos nej. Finns säkert många andra böcker om barn som trotsar, men det kan vara bra att läsa sånt tillsammans och försöka diskutera den där känslan, och också visa att man som vuxen förstår att ibland är det bara NEJ. Näpp, sa Alfons Åberg heter en också tror jag. Ibland när Albin säger "nej" kan vi säga nåt i stil med "är du Viggo nu?" och så kan man skämta bort det lite.

  • Whintr­a
    Äldre 21 Jan 11:12

    Läste precis om det där i Anna Wahlgrens bok. Hon skriver att oftast brukar det vara sådär: någon/några bra dagar följt av någon/några dåliga osv. Jag tycker också det verkar stämma här. Kanske för att både vi och barnen ska orka i längden


    salsajenny skrev 2009-01-21 09:45:57 följande:
    Som en blixt från klar himmel sov Nellie non stop, utan ett pip i natt.....hur kan det vara så himla olika????? en perfekt natt, två helgalna, och sen en perfekt natt till???? Jag fattar ingenting, men är givetvis oerhört tacksam och glad för det!!!  Ungefär samma lyckokänsla som när man en gång lyckas klä på henne allting, få i henne frukost och borsta tänderna, UTAN en enda konflikt.....tänk vad man nöjer sig med lite nuförtiden...haha...
  • Äldre 21 Jan 11:17

    Hej! Jag har en pojke på snart 2,5 år! Känner väl igen mig i vissa inlägg! Vad bra att få läsa lite andra historier, så vet man att man inte är ensam!

  • Äldre 21 Jan 16:33

    Provat att låta henne öppna bilen med nyckeln och sedan låta henne få han nyckeln kvar tills hon är fastspänd?
    Min son blir lyrisk när bilen blinkar när man trycker på nyckeln.


    Anouschka skrev 2009-01-20 20:59:48 följande:
    Jag blir GAAAAAALEN!Ännu en bilstolsfight idag, denna gång 15 minuter lång. Siri är så stark att jag skulle skada henne om jag skulle använda mig av kraft vid dessa situationer - hon spänner emot något fruktansvärt alltså! SOm ajg skrivit tidigare väljer jag mina strider noga, men det som ahr med säkerhet att göra kan ju inte diskuteras. Vad ska jag göra?! Idag var grunden till hennes utbrott att hon var så trött att hon förstod att hon skulle somna om vi åkte bil (dum är hon ju inte...) så hon började med "snälla, inte sitta i bilstolen, snälla inte åka bil" när jag förklarade att vi var tvugna eftersom farmor vänta på henne skrek hon igen "snälla inte bilstolen, jag VILL INTE sova"... Shit alltså... problemet är att jag märker mer och mer tydligt hur mina sinnestillstånd smittar av sig på henne. För närvarande är jag trött och stressad pga hög arbetsbelastning och med ett tålamod som knappt existerar. När jag är sådan blir jag högljudd, och Siri också. Och eftersom hon är snäppet envisare än vad jag är (så går det när två envisingar ger sig i lag och skapar en tredje...) så blir striderna utdragna.Snälla, finns det någon som kan ge mig råd hur jag ska hantera bilstolssituationerna vilka är de enda som skapar konflikter - men väldigt, väldigt utdragna och jobbiga sådana - för närvarande?!
  • pompes pappa
    Äldre 21 Jan 22:54

    Elvin har haft en period av bitande, men vi har gjort så att vi eliminerat den största konflikten genom att avvänja honom vid hans älsklingsfilm, vilket vi haft mycket gräl om, han vill titta på samma film om och om och om och om och om igen, ja ni fattar, han vägrade äta, han vägrade sova osv han skulle bara titta på sin älsklingsfilm, nu så har vi sagt till honom att filmen inte finns mer, den är trasig och ja nu har det gått ett par dagar och han verkar ha accepterat detm så vi har inte haft massa tjafs om det de senaste dagarna, så skönt.....

    Egentlingen vet jag inte om jag kan kalla det trots, men stark vilja, det har han.

  • Äldre 22 Jan 09:04

    Leo har oxå sina favorit filmer. Mest toy story. Men även många av nalle puhs filmer i alla varianter.
    Han börjar alltid med o säga att han vill se toy toy, men vi har lyckats o få honom till att bara se den en gång o sen någon annan. Han har bestämt sig redan under dagen på dagis vilken han ska se.
    Oftast är det medans han tittar på en film som han lyckas o få i sog någon mat. Även där bråkar vi inte. Han börjar äta vid matbordet oftast, men får avsluta i soffan om han vill.

    Vi låter honom titta på film på kvällen, ställer inte så höga krav på att han måste göra nått annat. Inte ens vi orkar göra så mycket annat efter en hel dag på jobbet.
    Men han tittar en stund, sen går han o leker lite, sen tillbaka till filmen.
    Vi har även lyckats införa musikkväll. Då spelar vi bara musik nån timme o då dansar han o springer omkring som en vilde.

    Sambon gick iväg m Leo i morse utan protester från sonen. Jag fick även klä på honom utan bråk. Helt underbart. Men jag lär väl få igen det ikväll..

  • pompes pappa
    Äldre 22 Jan 13:29

    Frostizz skrev 2009-01-22 09:04:54 följande:


    Leo har oxå sina favorit filmer. Mest toy story. Men även många av nalle puhs filmer i alla varianter. Han börjar alltid med o säga att han vill se toy toy, men vi har lyckats o få honom till att bara se den en gång o sen någon annan. Han har bestämt sig redan under dagen på dagis vilken han ska se. Oftast är det medans han tittar på en film som han lyckas o få i sog någon mat. Även där bråkar vi inte. Han börjar äta vid matbordet oftast, men får avsluta i soffan om han vill.Vi låter honom titta på film på kvällen, ställer inte så höga krav på att han måste göra nått annat. Inte ens vi orkar göra så mycket annat efter en hel dag på jobbet.Men han tittar en stund, sen går han o leker lite, sen tillbaka till filmen. Vi har även lyckats införa musikkväll. Då spelar vi bara musik nån timme o då dansar han o springer omkring som en vilde.Sambon gick iväg m Leo i morse utan protester från sonen. Jag fick även klä på honom utan bråk. Helt underbart. Men jag lär väl få igen det ikväll..
    Jag kan tänka mig att elvin gärna ätit framför teven, men jag vill verkligen inte det. hmmm. Kanske låter hårt. Dock tvingar vi honom inte att sitta kvar om han inte vill ha mer mat. Men han har fått lära sig att han får sitta med oss utan att äta, eller leka i något annat rum, annars om han spexar och stojar, kan inte hans lillasyster få ro till att äta. Vi har faktiskt haft mycket konflikter om just mat och jag köpte en bok av Jesper Juul som jag tyckte var lättläst och behändig. Nu ska vi äta heter den. Kan också rekommendera om det är någon annan som har trassel med matsituationen
  • pompes pappa
    Äldre 22 Jan 13:30

    Shit ursäkta min hemska grammatik. Lite trött efter en lång arbetsvecka samt studier och två små knoddar. Hoppas någon förstod vad jag försökte skriva

  • Äldre 22 Jan 13:32

    Den här tråden får jag lägga till i mina favoriter! Har en kille på drygt 2 år och en dotter som är en månad gammal nu och 2-åringen har verkligen blivit superjobbig det sista. Vad man än skall göra så är det "NEJ!" och "INTE!!!". Han strular dessutom med sömnen en hel del så ofta är han övertrött och det gör ju inte saken bättre direkt. Att man själv inte får sova på grund av täta nattamningar gör att tålamodet inte är vad det borde vara och ibland är jag riktigt nära att förlora kontrollen över mig själv och göra något riktigt dumt. Har redan tappat humöret rejält ett par gånger...

    Var på BVC med båda barnen idag och det var en riktig pärs. Det drog ut på tiden så vi blev sena till både lunch och amning och 2-åringen var halvt hysterisk innan jag till slut fick honom i säng hemma för middagsvilan. Som tur var somnade han i alla fall idag, det gör han inte alltid trots att han alltid är rejält trött mitt på dagen.

    Har faktiskt läst en del i Anna Wahlgrens bok men har missat kapitlet om trots så jag skall nog plocka fram den igen och se om man kan få några tips. Det känns som att det kan behövas. Dock var det skönt att läsa att det fanns fler som också har det jobbigt med sina små, det känns alltid lättare att inte vara ensam!

  • Äldre 22 Jan 19:19

    Just nu känns det som om det värst trotset infaller när hon ska sov. "Jag VILL INTE sova... MAMMMA... PAPPPA!!!!"

    Hjälp...

  • mj82
    Äldre 22 Jan 19:24

    håller på att gå under här hemma...min treåring är helt sanslöst trotsig till och från hela dagarna. det värsta är beslutsångesten så nu får hon absolut inga val alls...går bättre..
    sen tror hon att hon kan bestämma vad jag ska göra med lillasyster och inte och det går mig på nerverna.

    aah....hoppas att det går över nu till våren så vi får en mysig vår tillsammans...har nu i dagarna bestämt mig för att säga upp hennes plats på dagis med så hon får vara hemma helt...

    någon annan som har sina barn hemma helt när ni fått syskon?

  • Äldre 22 Jan 19:30

    tror den här tråden går ut idag, så jag gjorde en ny!


    ¨ ¨*:+..+¤+:.:Nora 060810 ♥ Pricken Bf 090430¨:.:+¤+..+:*¨¨ ¨
Svar på tråden 2-3årstrotset Stödgrupp