• Tokmam­man
    Äldre 23 Oct 16:47
    21382 visningar
    10 svar
    10
    21382

    Matteuppgifter åk 2

    Vi har märkt att vår 8-åring ligger lite efter i matten.
    Hon behöver helt enkelt räkna lite mer för att förstå "tänket" med plus och framförallt minus.
    Vet ni om man kan dra ut uppgifter någonstans på nätet?

  • Svar på tråden Matteuppgifter åk 2
  • bixit
    Äldre 23 Oct 16:53
    #1

    för lärare finns lektion.se men ni kan säkert regga er där och hämta lite uppgifter.
    annars finns de hjälp att få på ex bibliotek av sånna som läser till mattelärare.

    lycka till

  • Lilla Mimsan
    Äldre 23 Oct 17:01
    #2

    Hemma, ta fram linjal eller måttband. Är mycket bra att använda vid plus och minusräknande.


  • Äldre 23 Oct 17:55
    #3

    Hej.

    Jag är pedagog som dessutom håller på att vidare utbilda mig i matematikinlärning i de lägre åldrarna. På vilket sätt har hon inte fått in tänket? Kan hon placera in tal på en tallinje dvs. att 12 kommer efter 10 men före 15? Vet hon skillnaden på tiotal och ental? Det finns massor du kan göra i vardagen som är betydligt bättre än ex. stenciler. Använd en kortlek och träna tiokompisar, +1,+2,-1,-2 mm. Vad har hennes lärare sagt att hon behöver träna på? För att lära sig matte måste man förstå vad som är matte och vad man använder den till. Vi har matte runt oss hela tiden det är bara att hitta tillfällena som i affären, iköket, i garaget-form och fantasi är det som behövs. Jag hjälper dig gärna mer om du kan berätta lite tydligare vad som är hennes svårighet. (Faran med att prata med barnet om att det har svårigheter är att man då ofta befäster det och barnet ser sig själv som en som har svårt för matte, det är oftast inte barnet som "bär problemet" utan ofta är det metoden man använder för att lära ut) lycka till!

  • mommys minute
    Äldre 26 Oct 18:27
    #4

    Jag håller med. Kör lite praktiska övningar. Här är några exempel på vad man kan göra...

    - När ni handlar- träna att avrunda varornas priser och lägg ihop. Låt henne betala och se hur mycket växel hon får tillbaka.

    - leta efter saker i hemmet. Hur ¨många pennor finns det i hemmet? Hur många sudd? Hur mycket är det tillsammans? Om ni ska dela lika- hur många får ni var? Om hon ska få mer än dig- hur många får du? osv

    - göm makaroner i handen. Ta bort några och låt henne räkna ut hur många du har kvar i handen.

    Du kan bli medlem i lektion.se och hitta en massa bra övningar och även arbetsblad.

  • Äldre 26 Oct 20:22
    #5

    Ett litet tillägg när det gäller Lektion.se, detta är en sida för pedagoger och man måste kritiskt granska det som finns där. Mycket är rena kopior av läroböcker och inte alltid genomtänkt. Som förälder skulle jag dra mig för att använda denna sida då främst för att man måste veta vad man letar efter. Som pedagog använder jag den som komplement till min undervisning och TYVÄRR när tiden inte räcker till, sk. tröskelpedagogik. Använd vardagen istället!

  • mommys minute
    Äldre 27 Oct 08:13
    #6

    Visst kanske det inte alltid är genomtänkt, men det är i alla fall skrivet av pedagoger och mycket är bra och användbart. Men om du har mycket bättre idéer än dem som de lägger ut kan väl du dela med dig av dem?

  • Äldre 28 Oct 20:08
    #7

    mommys minute skrev 2008-10-27 08:13:40 följande:


    Visst kanske det inte alltid är genomtänkt, men det är i alla fall skrivet av pedagoger och mycket är bra och användbart. Men om du har mycket bättre idéer än dem som de lägger ut kan väl du dela med dig av dem?
    Trodde det var det jag gjorde ovan:
  • mommys minute
    Äldre 29 Oct 08:49
    #8

    Nej, jag menar att du ska lägga ut på lektion.se så fler får ta del av dina bra övningar

  • Rix
    Äldre 30 Oct 15:10
    #9

    Gå in på aw.nu och ladda ner sebran. Kul matte och annat som är bra.

  • Ullie7­8
    Äldre 3 Nov 11:55
    #10

    Dra nytta av det som finns i er vardag. Att få matematik i ett meningsfullt sammanhang hjälper ofta till förståelse.

Svar på tråden Matteuppgifter åk 2