• jmz
    Äldre 24 Oct 14:20
    12036 visningar
    11 svar
    11
    12036

    När och hur ansöker man om jämkning??

    Jag ska flytta till bostadsrätt om drygt 1 månad och då räntorna är höga så kommer vi båda att ansöka om jämkning vilket man gör till sin arbetsgivare som jag förstår? När ska jag göra det, tar dte lång tid eller går det fort att få allt ok:at?
    Vi har inte valt bank ännu, står mellan 2 banker. Vi sätter lånet precis innan inflyttning så det vi har gjort än så länge är att vi betalt konttantinsatsen.
    Ngn som kan detta?
    Tack

  • Svar på tråden När och hur ansöker man om jämkning??
  • Äldre 24 Oct 14:25
    #1

    Vi fick hem papper om jämkning för ett par veckor sedan. Har för mig att det stod att vi skulle fylla i dem senast slutet av november. Du ansöker ju hos skattemyndigheten, du kan göra det på nätet, men du bör ju ha valt bank, så att du kan räkna ut dina räntekostnader.


    Mamma till Isabel 050105 och Vincent 071211
  • jmz
    Äldre 24 Oct 14:31
    #2

    Ok ska se till att boka in möten med banken nästa vecka då! Blev lite stressad nu...

  • Dellan
    Äldre 24 Oct 14:33
    #3

    Jag tycker inte man ska ansöka om jämkning när man har hus. Det är bättre att få tillbaka på skatten istället. En bekant till mig fick betela tillbaka nästan 20000kr när hon hade jämkat efter sitt första år.. jag och min man har aldrig jämkat och vi har däremot fått tillbaka 15000kr vardera nästan varje år det är bättre att dom drar för mycket och man får igen istället tycker jag men det är min åsikt..
    Lycka till oavsett vad ni bestämmer er för att göra.


    (¯`°?.¸ ღ♥ GRAVID BF 090320 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • jmz
    Äldre 24 Oct 14:45
    #4

    Ja det vore ju absolut det ultimata att slippa att jämka men boendekostnaden blir alldeles för hög då, då blir det nudlar varje dag fast i en fin lägenhet, fast kanske utan fina möbler

  • Äldre 26 Oct 14:11
    #5

    TS har du e-leg så kan du jämka på nätet, jag gjorde det - det gick jättesnabbt och inom 1 vecka efter min ansökan så fick jag hem papper att skicka t arb givare etc. Lämna ditt tel nr oxå så dom kan ringa om det är något.


    v.31....
  • garden­ofme
    Äldre 26 Oct 17:52
    #6

    Blir förvirrad nu. Jag arbetar som ekonomiansvarig på visserligen ett privat företag (och visst kanske det beror just på om det är statligt/kommunalt eller privat företag)och vi arbetar med läkaruthyrning och läkarna behöver endast själva säga till vilken skatt de vill att jag ska dra från deras löner, liksom jag själv som jämkar (på grund av att jag studerat halva året och nu kan dra ner på skatteinbetalningen) så det här är första gången jag hör något om att behöva ansöka om jämkning. Jag förstår som sagt att det kan krävas en sökning om man arbetar på ett visst företag med fast skattesats eller tabell men det är ju endast du själv som får tillbaka alternativt får betala tillbaka beroende på ditt val av skattesatsbetalning...

    Jag skulle råda dig till att prata med ditt företag först, och i andra hand vända dig direkt till skatteförvaltningen - där går det snabbt.

    /M

  • eilien
    Äldre 27 Oct 17:57
    #7

    Det är olika jämkning man kan ansöka om, jämkning om man inte arbetar hela året eller har låg inkomst och så kan man ansöka om jämkning för ränteutgifter. Detta måste göras till skattemyndigheten så man får rätt procent o slipper betala restskatt. När vi skickade in våra ansökningar förra året paratade ja med skatteverket o de sa att man kan räkna upp sin inkomst lite om man vill vara på säkra sidan. Glöm, inte att ta med semesterersättning o ev löneförhöjning. resten står på blanketten. Har för mig att det tog en månad ca innan bestlutet kom, går nog fortare om man gör det på nätet dock.

  • Äldre 27 Oct 19:03
    #8
    eilien skrev 2008-10-27 17:57:26 följande:
    Det är olika jämkning man kan ansöka om, jämkning om man inte arbetar hela året eller har låg inkomst och så kan man ansöka om jämkning för ränteutgifter. Detta måste göras till skattemyndigheten så man får rätt procent o slipper betala restskatt. När vi skickade in våra ansökningar förra året paratade ja med skatteverket o de sa att man kan räkna upp sin inkomst lite om man vill vara på säkra sidan. Glöm, inte att ta med semesterersättning o ev löneförhöjning. resten står på blanketten. Har för mig att det tog en månad ca innan bestlutet kom, går nog fortare om man gör det på nätet dock.
    Det var sån jämkning jag gjorde-för ränteutgifter- går skitsnabbt via nätet
    v.31....
  • eilien
    Äldre 27 Oct 21:25
    #9

    Ja det går säkert snabbare via nätet, ska göra det nu när jag ska lämna för nästa år. Eftersom jag ska va mammaledig måste jag ju skicka nya uppgifter.

  • StinaS­tina
    Äldre 27 Oct 21:50
    #10

    Hej!
    Ansök om A-skattejämkning via Skatteverkets hemsida, går fort och enkelt om du har e-leg. Du ska då bland annat uppge din årsinkoms och dina rätekonstnader. Ett tips är att räkna upp dina inkomster något samt beräkna rätekostnaderna något lägre än de är. Du kommer då att få en något lägre jämkning men behöver troigtvis inte betala någon restskatt. Från Skatteverket får du sedan ett beslut om A-skattejämkning, detta beslut lämnar du till din arbetsgivare. De ser då hur mycker de ska räkna ner din lön med innan de beräknar preliminärskatten. Om du sedan ska ha jämkning under mammaledighet och får ersättning från Försäkringskassan under tiden ska du meddela Försäkringskassan att du vill ha jämkning. Det är viktigt att du då har beräknat inkomsten på den föräldrapenning du kommer att ta ut. Det är hela årets inkomst som ligger till grund för beskattning/jämkning.
    Om du har fler frågor så kan du ringa till skatteupplysningen och fråga.

  • Äldre 28 Oct 19:40
    #11

    Om du inte har träffat banken ännu så kan du jämka ändå. Du vet ju ungefär vilken ränta du kommer få och det justeras ju året efter i vilket fall som helst. Några hundringar hit eller dit är inte så viktigt och året är ju snart slut, du hinner ju bara få lön 2 gånger till i år!

    www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4302.4.39f16f103821c58f680006632.html

    När du fått beskedet lämnar du det till din arbetsgivare!

    Lycka till med nya lägenheten!

Svar på tråden När och hur ansöker man om jämkning??