• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • mejram

    När jag tänkte beställa från hennaforhair så verkade det inte vara något problem att skicka utomlands. Men det var lite bökigt att beställa, ingen webshop, utan man skulle skicka mail och ringa och lämna kortnummer och så. Verkade mycket enklare från hennaboy.uk som dessutom ligger i eu och man slipper fundera på tullar och annat krafs.

    Vad var det för henna ni beställde nu?

  • Miss T

    chanteleos
    Det lät verkligen inte kul. Hoppas det löser sig. Håller med Lady Dahmer, liiite kul var det.

    Jag behöver tips på doftblandningar av eterisk olja som man kan ha i tex kräm. Har hittat lite grann i receptet men vet inte om det luktar gott. Vill va på det säkra sidan och prova det ni gör tummen upp för.

  • imsel

    Jag har oxå fått liite grönt hår..
    Är blond eg. men har försökt färga brunt några gånger.
    Men jag tycker alltid man ser en grön ton..
    Alla andra säger att det inte alls ser grönt ut, men då juger dom! jag ser ju själv.

    Fast jag tror inte det blev så sist jag färgade..

    Men jag trivs inte i mörkt hår ändå, så jag kanske har lärt mig nu.
    Så jag har förra veckan gort ljusa slingor, för mitt hår såg så trist ut, det blev bra.

  • Anaiah
    mejram skrev 2008-11-07 12:34:04 följande:
    När jag tänkte beställa från hennaforhair så verkade det inte vara något problem att skicka utomlands. Men det var lite bökigt att beställa, ingen webshop, utan man skulle skicka mail och ringa och lämna kortnummer och så. Verkade mycket enklare från hennaboy.uk som dessutom ligger i eu och man slipper fundera på tullar och annat krafs. Vad var det för henna ni beställde nu?
    Vi beställde från Crearoma.
    Det är en konst att säga att någon är dum utan att säga det
  • kokoskärlek med bubblor

    Dagg i gräset skrev 2008-11-07 04:07:51 följande:


    Japp äcv har jag testat och tycker det funkar bra. Just nu så har jag köpt lite hudvårdsaker som innehåller "bra" ingredienser som jag nu testar...bla ett ansiktsvatten. Jag använder Forever livings gel. Men den börjar ta slut så jag har beställt Aloe99 från bodystore. Hmm kanske inte hette så, men på ett ungefär Ska vara godkänd iaf. Vad menar du med Juice?
    Sådan aloe man dricker. Om det inte är tillsatser o skit i den så är den jätte bra att smörja in sig med. Mycket bättre än gel tycker jag
  • Dagg i gräset
    imsel skrev 2008-11-07 08:36:36 följande:
    Dagg i gräset skrev 2008-11-07 03:47:51 följande:
    Jag kan oxå vara fet på vissa ställen, helst hakan, men torr på resten.Har haft olivolja ibland, men är jag inte jättetorr, får jag finnar, så jag har börjat sätta kokosolja istället, mycket bättre!Men jag sätter det inte på just hakan, eftersom den inte är torr.
    Aha men det har jag ju hemma, så bra ska genast testa!
  • Dagg i gräset

    Tack alla för svar om just Dimethicone! Det är som en djungel av skumma namn, jag är förvirrad

  • Pormoicheia

    det enda jag hittat hittils som är mer "riktig fakta" är att amodimethicone är lösligt med:
    SLS, SLES, cocamidopropyl betaine, cocobetaine, ALS, eller ALES.

    http://www.shenet.se/ravaror/betain.html

    "Betain är ett av de mildare rengöringsmedlen, använt mycket i barnschampo och i blandningar för att mildra effekten av mer irriterande tensider."

    "Bryts ner nästan helt. Godkänd av Svenska Naturskyddsföreningen som bra Miljöval som ytaktivt ämne, men betainer som grupp är dåligt dokumenterad. Danska Miljøstyrelsen bedömer cocamidoproylbetains miljöfarlighet som liten."


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Dagg i gräset

    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-11-07 13:18:04 följande:


    Dagg i gräset skrev 2008-11-07 04:07:51 följande:
    Sådan aloe man dricker. Om det inte är tillsatser o skit i den så är den jätte bra att smörja in sig med. Mycket bättre än gel tycker jag
    Den man dricker alltså, hmm. Jag läste just att såna innehåller skitlite vitaminer och mineraler, inte ens spårbart enligt konsumentverket.
    Är den bättre till facet alltså? Spännande för jag har en flaska från Forever Living som jag inte dricker längre.
    Bara smeta in och låta det vara kvar?
  • kokoskärlek med bubblor

    Dagg i gräset skrev 2008-11-07 13:38:04 följande:


    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-11-07 13:18:04 följande: Den man dricker alltså, hmm. Jag läste just att såna innehåller skitlite vitaminer och mineraler, inte ens spårbart enligt konsumentverket. Är den bättre till facet alltså? Spännande för jag har en flaska från Forever Living som jag inte dricker längre. Bara smeta in och låta det vara kvar?
    Vad står det att den du har innehåller?
    Min från Aubrey innehåller aloe, nån % grapefrukt och nån % E-vitamin..
    Vet ej varför det skulle vara dåligt? Den känns såå mycket skönare att smörja med än gel
    I så fall menar väl konsumentverket att all aloe vera innehåller lite vitaminer o sånt? Vet att de varit skeptiska till det mirakelmedel aloe sägs vara även innan..
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.