• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Miss T
    IceFalk skrev 2008-11-12 19:21:35 följande:
    Har för mig att någon här har frågat om köksvågar och jag undrade om det var någon som fick svar på det?
    Crearome har en 0,1-300g för 300kr annars har tradera också vågar. jag använder våran köksvåg utan decimal,jag får undvika decimaltal helt enkelt.
  • Mrs Vader
    Miss T skrev 2008-11-12 11:27:18 följande:
    Hmm... jag tror jag blandade ihop tull och frakt. Jag tänkte fråga dig om frakten samtidigt som jag tänkte för mig själv var det fraktade ifrån och om det blir tull (EU eller inte). Därför blev det tull när jag menade frakt.
    Kommer inte ihåg men gör en låtsasbeställning så ser du ju. Bara strunta i att godkänna sen.
    Vacker utan schampo
  • Miss T
    Styrkekram skrev 2008-11-12 20:31:42 följande:
    Kommer inte ihåg men gör en låtsasbeställning så ser du ju. Bara strunta i att godkänna sen.
    Ah, smart! Ska prova till helgen. Typiskt att jag ska beställa när dollarn har blitt så dyrt!
  • Kaldorei

    Hm, ja. måste bara fråga. mina batterier i musen e dåliga så orkar inte tabba mig fram i dem andra trådarna.

    Väldigt nyfiken på detta med No Poo. hur blir håret när man börjar med det? hur lång tid tar det ungefär tills det ser fint ut?

    Jag färgade mitt hår rätt ofta förut, nu blir det bara 1-3 ggr per år när jag känner att jag e trött på min dassiga färg. (och gråa hårstårn, JA jag e 22 å har gråa strån, hua)

    Får väldigt lätt fett hår, men försöker att inte tvätta oftare än var tredje dag ändå om jag inte haft hårspray eller så i (vilket jag bara använder då jag ska ut på partaj eller liknande) annars har jag aldrig nå produkter i håret, förutom shampoo å balsam då.... har provat att bara balsamera håret, men det funkar inte alls håret blir SKITFETT!

    Har det väldigt konstigt också. om jag bara blöter håret utan att tvätta det med shampoo så kliar det JÄTTEMKT i hårbotten, tills jag tvättar med shampoo, nån som har nån aning om VARFÖR?
    Jag har också problem med mjäll emellanåt, men inte jämt iaf, utan nån enstaka period per år eller så.

  • sommarochsol
    Kaldorei skrev 2008-11-12 22:02:14 följande:
    Hm, ja. måste bara fråga. mina batterier i musen e dåliga så orkar inte tabba mig fram i dem andra trådarna. Väldigt nyfiken på detta med No Poo. hur blir håret när man börjar med det? hur lång tid tar det ungefär tills det ser fint ut? Jag färgade mitt hår rätt ofta förut, nu blir det bara 1-3 ggr per år när jag känner att jag e trött på min dassiga färg. (och gråa hårstårn, JA jag e 22 å har gråa strån, hua) Får väldigt lätt fett hår, men försöker att inte tvätta oftare än var tredje dag ändå om jag inte haft hårspray eller så i (vilket jag bara använder då jag ska ut på partaj eller liknande) annars har jag aldrig nå produkter i håret, förutom shampoo å balsam då.... har provat att bara balsamera håret, men det funkar inte alls håret blir SKITFETT! Har det väldigt konstigt också. om jag bara blöter håret utan att tvätta det med shampoo så kliar det JÄTTEMKT i hårbotten, tills jag tvättar med shampoo, nån som har nån aning om VARFÖR? Jag har också problem med mjäll emellanåt, men inte jämt iaf, utan nån enstaka period per år eller så.
    Hur håret blir är väldigt individuellt, för vissa blir det superbra direkt och för andra tar det ett tag. Jag själv tvättar med balsammetoden, men gillar också bikarbonat+honung. Man får prova sig fram till vad som passar ens hårtyp. Det viktiga är att först tvätta ur alla eventuella silikoner och annat med ett godkänt schampo och att sedan endast använda godkända produkter (kolla på lockig.se för tips). Om man tänker använda produkter alltså, man klarar sig ganska långt på bikarbonat, ägg, aloe vera, honung, oljor osv...

    När man bara balsamerar håret är det viktigt att MASSERA och SKÖLJA och (så klart) att använda balsam utan silikoner etc! Coop extras balsam och Änglamarks är godkända till exempel.

    Man kan fortfarande färga, men använd inte silikoninpackningen som följer med! Om jag färgar på salong så tvättar jag ur en gång efteråt med godkänt schampo och gör sedan superinpackningen femtio gånger eller nåt . Bleker iofs om jag gör något och det är ju inte så bra för håret, men kan inte låta bli...

    Om du får fett hår så kan du prova att mixa havregryn, massera in i hårbotten och sedan borsta (länge!) ut med exempelvis svinhårsborste eller träborste (jag gör aldrig detta så någon annan kanske kan förklara bättre) för att fasa ut tiden mellan tvättarna. Annars tycker jag oftast att det räcker med att kamma igenom med träkam och ha håret uppsatt nästa dag om det ser sunkigt ut, men jag har inga jätteproblem med fett hår.

    Hoppas detta gav lite svar i alla fall! Fråga mer om det är något du undrar.
  • Miss T

    Kaldorei

    Fett hår beror på överproducering av sebum i hårbotten. Det bästa sättet är faktiskt att dra på tiden mellan tvättdagarna så mkt du orkar. Då får hårbotten en chans att återställa sebum mängden. Jag tycker bikarbonat är smidigast att tvätta med. CO har jag inte kunnat behärska ännu, nästan 1år sen jag började med No poo *pinsamt*

    Håret blir lätt fett ibörjan av no poo. För en del redan på kvällen. för andra dröjer det till nästa dag. Men det blir bättre med tiden. Man måste ge det en chans. Det kan dröja flera månader. Prova o ta en bild på ditt hår nu, innan du börjar och sen jämföra med ditt hår efter ett par månader så ser du om det är nån skillnad.

    Har du hittat en lämplig sista-schampo?

    Pormoicheia länkade till (inlägg 283) en "no poo-frågor"-tråd som en tjej har startat. Där kan du hitta mkt bra basinformation.

  • IceFalk
    Miss T skrev 2008-11-12 20:24:09 följande:
    Crearome har en 0,1-300g för 300kr annars har tradera också vågar. jag använder våran köksvåg utan decimal,jag får undvika decimaltal helt enkelt.
    Tack!
  • Tuula

    En liten fråga om OCM. har för mig att jag läst någonstans att det hjälper mot milier, stämmer det? Har nämligen fått en del på ena kinden har jag sett. Hur ofta ska man göra OCM i så fall?

  • imsel
    Tuula skrev 2008-11-13 14:07:23 följande:
    En liten fråga om OCM. har för mig att jag läst någonstans att det hjälper mot milier, stämmer det? Har nämligen fått en del på ena kinden har jag sett. Hur ofta ska man göra OCM i så fall?
    Det har inte jag hört nånstans..
    Kommer du ihåg vars du läst?

    Jag och några här har iaf provat jojobaolja att dutta på dom, och dom minskar.
    Provade själv inte så länge, men några försvann ändå.
    Har kanske 2 eller nåt kvar som jag nog ska försöka få bort.
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.