• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • jayne doe

    Precis min tanke. Ska vidarebefodra svaret så att det blir rätt olja till babyn.

    Har börjat förstå att många bm ger råd utifrån sin personliga åsikt och inte utifrån fakta. Lite trist när det är barnen som blir lidande.

  • Pormoicheia

    jayne doe

    Det är ju bara att göra en snabb googling på bebis/baby och vegetabilisk olja så ser man snabbt att det bara är BS att vegetabiliska oljor inte bör användas...

    Hade dock varit intressant att få veta vad hennes bm syftar på för skadliga ämnen...


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • jayne doe
    Svar på #602
    Ja jag tycker att det lät himla konstigt att en bm skulle säga något så dumt.
    Men jag har hört de mest vansinniga saker från barnmorskor på mvc, så egentligen borde jag inte vara förvånad.
  • Pormoicheia
    jayne doe skrev 2008-12-21 22:59:42 följande:
    Svar på #602Ja jag tycker att det lät himla konstigt att en bm skulle säga något så dumt. Men jag har hört de mest vansinniga saker från barnmorskor på mvc, så egentligen borde jag inte vara förvånad.
    Hehe...sant
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Lady Dahmer
    jayne doe skrev 2008-12-21 22:32:28 följande:
    Min väninnas systers bm har sagt till henne att hon absolut inte får använda matoljor dvs. vegetabiliska oljor på sin baby då de innehåller en massa skadliga ämnen. Hon ska enligt sin bm bara använda babyolja. Jag tycker att det låter helt galet men jag är en total noob på no'poo så jag undrar vad ni med erfarenhet och kunskap säger. Håller ni med bm eller har hon fel?

    bm'an är totalt ute och cyklar! *rädd* vilken idiot! vart fan har hon gått sin utbildning?????


    babyolja äe INTE bra för huden.


    och vilka ämnen menar hon är skadliga och varför skulle de göra MER skada på huden än inne i kroppen??


    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Anaiah

    Min bvc-sköterska använde ad-droppar på sina händer och sa attt jag kunde göra magmassagen på min son med olivolja. Dessutom tyckte hon det var jättebra att jag tänkte på vilka oljor jag utsatte barnet för när jag berättade att han badade i jordnötsolja eller rapsolja så det verkar skilja lite i utbildningsnivå mellan de yrkesverksamma.


  • Xarxa

    Lady Dahmer skrev 2008-12-21 00:08:16 följande:


    äcv är BRA för färgen. citron bleker.
    På vilket sätt är äcv bra för färgen? *nyfiken och nyfärgad*
  • mejram

    Xarxa - jag vet inte riktigt varför, men konstaterade för ett tag sedan att man använder ättika för att bevara färgerna i tyg. Surt som surt och fibrer som fibrer...

    Att vegetabiliska oljor kan vara skadliga är nog för att de oxiderar så lätt. En härsken olja kan aldrig vara bra, kallpressad eller ej, vare sig invärtes eller utvärtes.

    GOD JUL alla no'pooare

Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.