• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Björnmossa

    Mitt hår är inte snyggt nedanför öronen. Antagligen eftersom det är rätt gammalt hår som varit med om många hästsvansar osv, men jag funderade ändå på att testa en oljeinpackning. Men sen tänkte jag att det kanske mest är för hårbottnen?

    Det slitna håret känns torrare än det andra nämligen så en chockbehandling kanske vore bra. Vill dock inte tvingas städa badrummet i onödan så jag tänkte höra här först om ni tror det kan funka!

  • Lady Dahmer
    Björnmossa skrev 2009-01-05 08:45:46 följande:
    Mitt hår är inte snyggt nedanför öronen. Antagligen eftersom det är rätt gammalt hår som varit med om många hästsvansar osv, men jag funderade ändå på att testa en oljeinpackning. Men sen tänkte jag att det kanske mest är för hårbottnen?Det slitna håret känns torrare än det andra nämligen så en chockbehandling kanske vore bra. Vill dock inte tvingas städa badrummet i onödan så jag tänkte höra här först om ni tror det kan funka!
    gud nej, olja är nyttigt för hela håret! kör på! ett tips är att 2 dagar innan tvätt dränka in håret i kokosnötsolja. Dagen innan tvätt, dränker du in det igen (alltså olja på olja) och sen dagen då du tvättar, kör en smt istället för shampoo.

    detta är ju ingen mirakelkur som kommer fixa håret på ett försök, men att göra detta regelbundet och kanske varva med ägginpackningar och smt'er då och då kan göra underverk i längden.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • syster yster80

    Lady Dahmer, du har sån bra koll på det här med hårvård. Jag tänkte faktiskt fråga dig om en sak. Finns det något sätt att få volym i hårbotten UTAN att behöva använda spray, mousse och annat skit? Och inte tupera givetvis.

    Jag använder mycket Osis Dust it i hårbotten för att få volym men känner att jag har börjat lessna på såna produkter i håret. Finns det något i skafferiet som kan ge samma effekt som "Dust it", så håret lyfter från hårbotten?

  • Björnmossa

    Lady Dahmer skrev 2009-01-05 11:11:46 följande:


    gud nej, olja är nyttigt för hela håret! kör på! ett tips är att 2 dagar innan tvätt dränka in håret i kokosnötsolja. Dagen innan tvätt, dränker du in det igen (alltså olja på olja) och sen dagen då du tvättar, kör en smt istället för shampoo. detta är ju ingen mirakelkur som kommer fixa håret på ett försök, men att göra detta regelbundet och kanske varva med ägginpackningar och smt'er då och då kan göra underverk i längden.
    Det låter väldigt intressant, men om jag dränker in det med kokos ikväll, kan jag visa mig offentligt imorn då?
  • Miss T

    Jag provade ta lite kokos på topparna en gång, håret hade sugit åt sig det mesta nästa dag. otroligt! Hade samma mängd fast "vanlig" olja innan dess, då var det fett fett fett efteråt.

  • Mrs Vader
    syster yster80 skrev 2009-01-05 13:39:51 följande:
    Lady Dahmer, du har sån bra koll på det här med hårvård. Jag tänkte faktiskt fråga dig om en sak. Finns det något sätt att få volym i hårbotten UTAN att behöva använda spray, mousse och annat skit? Och inte tupera givetvis.Jag använder mycket Osis Dust it i hårbotten för att få volym men känner att jag har börjat lessna på såna produkter i håret. Finns det något i skafferiet som kan ge samma effekt som "Dust it", så håret lyfter från hårbotten?
    Mixade havregryn! Häll på, gnugga, borsta ur med svinhårsborste.
    Vacker utan schampo
  • syster yster80

    Styrkekram, tack för tipset.

    Håller volymen i sig några timmar iallafall? För grejen med Dust it är ju att håret vid hårbotten blir lite...strävt eller vad man ska kalla det, nästan som om det vore torkat saltvatten i hårbotten. Det gör ju att volymen håller i sig eftersom det inte blir mjukt och följsamt. Det är nämligen då mitt hår faller platt mot huvudet, när det t.ex är nytvättat och mjukt. Jag behöver något som gör håret styvt vid hårbotten. Kan det funka med saltvatten? Eller sockerlösning?

  • imsel
    syster yster80 skrev 2009-01-05 17:42:09 följande:
    Styrkekram, tack för tipset. Håller volymen i sig några timmar iallafall? För grejen med Dust it är ju att håret vid hårbotten blir lite...strävt eller vad man ska kalla det, nästan som om det vore torkat saltvatten i hårbotten. Det gör ju att volymen håller i sig eftersom det inte blir mjukt och följsamt. Det är nämligen då mitt hår faller platt mot huvudet, när det t.ex är nytvättat och mjukt. Jag behöver något som gör håret styvt vid hårbotten. Kan det funka med saltvatten? Eller sockerlösning?
    Jag tycker inte att man får volym av det..alls nästan.
    När man väl fått ut allt så ser det bara lite mindre fettigt ut.
    Kanske bara är mitt hår, har ganska tunt och platt hår (tunna hårstrån kanske har med saken att göra..?)
    Men det ska ju finnas nån/några hårsprayer man kan göra själv, finns recept i bloggen, men jag har inte provat själv, men kolla där så kan du ju testa, och säga sen om det blev bra?
    april april din dumma sill
  • loujac

    nu är jag en sån där drygis som frågar de som säkert 100 har frågat förut...men jag orkar inte gå igenom såå många sidor...vart köper man ingredienser till alla hopkok...som typ balsamemulgator å sånt? olja å dylikt vet jag ju finns på hälsokosten å så...

Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.