• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Miss T

    Pormoicheia skrev 2009-01-10 22:04:48 följande:


    *hehe*...som tur är räcker det med att läsa ts i de 2 ursprungliga trådarna. Där finns i princip all info man behöver för att komma igång.
    Finns det inte en bok (på engelska) om balsammetoden? Ngt med Curly Girl.
  • Björnmossa

    Jag skulle vilja kunna locka mitt hår ibland, men helst utan kemiska medel eller heta tänger. Finns det inget annat sätt, typ rulla upp på papiljotter och spraya över nåt...?

    Ska googla, men tänkte om nån ändå visste.

  • IceFalk
    Björnmossa skrev 2009-01-11 00:30:29 följande:
    Jag skulle vilja kunna locka mitt hår ibland, men helst utan kemiska medel eller heta tänger. Finns det inget annat sätt, typ rulla upp på papiljotter och spraya över nåt...? Ska googla, men tänkte om nån ändå visste.
    Det finns ju läggningsvätska, finns att köpa på Ica men jag vet inte om innehållet är godkänt tyvärr. :/
  • Magrat
    Björnmossa skrev 2009-01-11 00:30:29 följande:
    Jag skulle vilja kunna locka mitt hår ibland, men helst utan kemiska medel eller heta tänger. Finns det inget annat sätt, typ rulla upp på papiljotter och spraya över nåt...?Ska googla, men tänkte om nån ändå visste.
    De gånger jag vill vara lockig fuktar jag håret lätt och rullar upp på mjuka papiljotter, alternativt ett par hårt snurrade knutar och låter självtorka. Någon gång har jag kört hårtork en bit ifrån för att torka snabbare. (Oftast ska håret vara mindre blött än jag tror för att det ska torka på någon timme.)
    Det håller naturligtvis inte riktigt lika bra som om man lockat med locktång, men lite beror det på vilken hårtyp du har också.
    Har du dessutom lite aloe vera-gel i håret borde det sitta lika bra som om du haft läggningsvätska i.
  • Miss T

    ÅÅÅÅHH! snÄLLA, Hjälp mig innan jag springer in på NK och skriker: "Laanga hit den bästa antirynkkrämen ni har!!!!"

    Nu låter jag jääättte desperat och fåfäng o allt. Hoppas ni har öveseende över min nojja.

    Jag har upptäckt en mystisk veck vid ögonen. Kan det va... *viskar* rynka?

    Har ni några tips på hudvård o tröstande ord (hehe).

  • Pormoicheia
    IceFalk skrev 2009-01-11 01:22:36 följande:
    Det finns ju läggningsvätska, finns att köpa på Ica men jag vet inte om innehållet är godkänt tyvärr. :/
    Enligt en bok jag lånat på biblioteket ska citron kunna fungera som läggningsvätska...

    Såhär står det i boken.

    "Läggningsvätska med Citron
    Ett annat utmärkt läggningsmedel upptäckte min man en gång. Många filmstjärnor användes Citron som läggningsmedelm med då torkar håret väldigt långsamt. Fördelen är att läggningen håller längre.
    Man kan använda citronsaft på flaska eller göra en bättre, tjocklare, mera snabbtorkande version på hela citroner. Antingen pressar man ur saften ur flera citroner i en råsaftpress, silar och använder, eller också hackar man några citroner, kokar dem i vatten och silar när det verkar som om saften kokat ihop.
    Om man använder färskpressad citronsaft bör man tillsättaen tesked eau de cologne, därför att citron lätt möglar.
    Förvaras i kylskåp."

    Annat som tas upp i boken som naturliga läggningsvätskor är:

    *Rosmarin
    "Rosmarin är mycket bra för håret bla bla bla...
    Dr Fernies recept lyder som följer: Gör en infusion på rosmarin - 2 matskedar till ½ liter kokande vatten. Låt stå i några timmar, sila och användvätskan antingen i schampoo eller i sista sjöljvattnet."

    *Kvitten, linfrö, karagen och dragant.
    "Sjud en tesked frön i vatten tills blandningen tjocknar. Om man vill att läggningsvätskan ska verka längre, tillsätter man en matsked eau de cologne för varje matsket av frömassan. Håret mår prima av kvitten.
    Linfrö och karagen eller brosktång ger också volym åt håret. Sjud en tesked linfrö eller brosktång i lite vatten tills blandningen tjocknar.
    På samma sätt kan man göra med flera olika gummisorter, dragant, gummi arabicum eller akasiagummi. Här är ett recept:
    2½ dl vatten
    1 tsk dragant eller gummi arabicum
    3/4 dl etanol
    3 droppar glycerin
    3 droppar parfym (om man vill)
    Koka upp vatten i en kastrull och ställ den i kokande vattenbad. Rör i dragantgummit, men försiktigt så att dethåller sig på ytan. Det får inte klumpa sig. Tillsätt etanol, glycerin och parfym. Rör om igen. Får stå och tjockna över natten.
    Om man vill ha vätskan tjockare är det bara att ta mindre vatten och etanol. Den tunnare vätskan kan man spreja på håret."

    *Gelatin
    "Naturligt gelatin kan också användas för att ge håret styrsel. Det bygger upp tunt och trött hår.för att få mera volym på håret kan man lösa en förpackning gelatinblad och blanda ihop med ett helt ägg och örtschampo. Tvätta håret med blandningen.
    Man kan även tillsätta gelatin i sköljvattnet för att ge håret bättre fall. Färgat gelatin, s.k. Jello, går också bra, citron om man är blond, jordgubbar eller körsbär om man är rödhårig eller brunett.
    Dessa produkter innehåller socker, men det gör bara håret ännu fylligare. Tar man socker i sköljvattnet fungerar det ungefär som stärkelse."

    Taget ur boken Naturlig hälsa och skönhet skriven av Dian Dincin Buchman
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Centurion

    Vet någon vart man kan köpa balsam från faith in nature?

    Hade för mig att det var bodystore jag köpte fråm men jag hittar det inte


    Welcome to walk a mile in my moccasines
  • Björnmossa

    Tack för alla idéer om läggningsvätska! Ska provas!

    Tror ni det gör skillnad om man har hårda eller mjuka papiljotter? Borde kvitta va?

Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.