• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Miss T

    Nu har jag provat nattkrämen som jag frågade om. Hyn är mjuk nästa dag o så. Försöker även smeta på nyponrosolja kring ögonen. Det kan man med olja va? Det finns ju vissa ögonkrämer men olja ska vara naturliga att det funkar på känslig ställen oxå. Hoppas det blir bättre. Imorrn ska jag träna. Funderar på att basta efteråt. Kanske fixa en superspakväll. SMT + OCM + sockerscrub.

  • Hervor 1

    Liten fråga från en oerhört lat men väldigt intresserad människa.. Vad gör ni rent håret med och vilken hårtyp har ni? Spelar det någon roll förresten? Har ni behövt pröva er fram eller hittade ni rätt direkt?
    Är nyfiken på att börja men jag vill inte gå omkring med läskigt hår i flera veckor innan det blir rätt...

    Ansiktsscrub med bikarbonat.. funkar det även för (oerhört) torr och känslig hud?

  • gurkan76
    Hervor 1 skrev 2009-01-15 08:29:38 följande:
    Liten fråga från en oerhört lat men väldigt intresserad människa.. Vad gör ni rent håret med och vilken hårtyp har ni? Spelar det någon roll förresten? Har ni behövt pröva er fram eller hittade ni rätt direkt? Är nyfiken på att börja men jag vill inte gå omkring med läskigt hår i flera veckor innan det blir rätt... Ansiktsscrub med bikarbonat.. funkar det även för (oerhört) torr och känslig hud?
    Jag hänger på här!

    Jag har läst lite i de olika trådarna. Man kan inte börja rakt av väl, visst var det så? Som jag fattade det var man tvungen att köra nåt bra schampo och balsam först en tid. Stämmer det? Och hur länge? Var det för att silikonet skulle försvinna ur håret?
  • Lady Dahmer
    Hervor 1 skrev 2009-01-15 08:29:38 följande:
    Liten fråga från en oerhört lat men väldigt intresserad människa.. Vad gör ni rent håret med och vilken hårtyp har ni? Spelar det någon roll förresten? Har ni behövt pröva er fram eller hittade ni rätt direkt?Är nyfiken på att börja men jag vill inte gå omkring med läskigt hår i flera veckor innan det blir rätt... Ansiktsscrub med bikarbonat.. funkar det även för (oerhört) torr och känslig hud?
    jag kör balsammetoden. ibland ägg. funkar lika bra som shampoo om man gör rätt. fick prova mig fram en del innan det funkade helt.
    och ja ansiktssrkrubben funkar till torr hud. Det du bör tänka på är att inte tvätta så ofta och att endast använda vatten eller olja när du väl gör det.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    gurkan76 skrev 2009-01-15 09:06:56 följande:
    Jag hänger på här!Jag har läst lite i de olika trådarna. Man kan inte börja rakt av väl, visst var det så? Som jag fattade det var man tvungen att köra nåt bra schampo och balsam först en tid. Stämmer det? Och hur länge? Var det för att silikonet skulle försvinna ur håret?
    du behöver bara tvätta EN ordentlig tvätt med ett bra shampoo (med massa sulfater men inga mineraloljor eller silikoner i) för att få bort silikonet. Ev. tvätta en vecka för att vara riktigt säker.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    Hervor 1 skrev 2009-01-15 08:29:38 följande:
    Liten fråga från en oerhört lat men väldigt intresserad människa.. Vad gör ni rent håret med och vilken hårtyp har ni? Spelar det någon roll förresten? Har ni behövt pröva er fram eller hittade ni rätt direkt?Är nyfiken på att börja men jag vill inte gå omkring med läskigt hår i flera veckor innan det blir rätt... Ansiktsscrub med bikarbonat.. funkar det även för (oerhört) torr och känslig hud?
    vore jag du så skulle jag börja med balsammetoden. www.lockig.se
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Pormoicheia

    jo man kan gå rakt på om man vill, men man måste tvätta bort alla silikoner ur håret först.
    Sen så får man se till att det balsam man använder, om man använder balsam, inte innehåller siliconer.

    Det tog ungefär ett år innan jag hittade rätt för min hy men jag såg resultat redan ifrån början.
    Håret blev det ingen större skillnad då jag redan tvättade det så sällan som 1-2 gånger i veckan.
    Men för någon som tvättat sitt hår varje dag tar det ju ett tag innan hårbottnen anpassat sig efter det nya.

    Jag har dock aldrig haft problem med varken hy eller hår så jag kan inte uttala mig om vad som funkar bäst för vad...

    Jag tvättade oftast med ägg förut men har fått börja fuska lite med CO eller milda babyschampoon då barnen inte riktigt ger mig utrymme till ordentligare och mer långdragna duschar i nuläget (att duscha mitt i natten känns inte som ett alternativ då jag behöver sova också).
    Men bara vi fått till tiderna för Yrsa (3½ månad) så kommer jag att återuppta äggtvättarna igen.

    Något som är olika för alla är dock det där med protein...
    För vissa funkar det och för andra funkar det inte.

    Man får nog räkna med att det tar några månader innan man hittat rätt produkter, men så är det ju i vanliga fall också.

    För bättre förklaringar på hur vi gör så ta en titt i rutintråden, finns länkat till den i ts


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia

    Spg nu att rutintråden i ts är avstängd...finns någon ny?

    Nån som vet?


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Hervor 1

    Vart köper man schampo balsam för att få tvättat bort alla silikoner och mineraloljor då? Misstänker att ICA inte är att tänka på..

  • Whintra

    Åjo, vilket "skitschampo" som helst funkar bara det innehåller sulfater (och det gör alla schampon på ICA kan jag nästan lova), även rasullera eller bikarbonattvätt ska funka. Men använd inte balsam efter som innehåller några silikoner eller andra förbjudna ämnen. Hitta godkända balsam på lockig.se


    Hervor 1 skrev 2009-01-15 09:50:53 följande:
    Vart köper man schampo balsam för att få tvättat bort alla silikoner och mineraloljor då? Misstänker att ICA inte är att tänka på..
Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.