• Mrs Vader

    No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

    Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

    För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.
    __________________________

    Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.
    Läs TS och länkarna!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

    Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

    Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

    Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

    Tråd 4:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

    Tråd 5:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html


    Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    VÄLKOMNA!!!
    Vacker utan schampo
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-26 19:41
    Samlad lista på hudvårdande oljor:

    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-10-27 07:30
    Ny rutintråd

    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html
  • Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • EttElaktTroll

    Förut på typ 80-talet var det ju superinne att tvätta eller skölja håret med öl, undrar om det är nyttigt? Ngn som vet?

  • Lady Dahmer
    EttElaktTroll skrev 2009-01-18 01:04:23 följande:
    Förut på typ 80-talet var det ju superinne att tvätta eller skölja håret med öl, undrar om det är nyttigt? Ngn som vet?
    jag gör det ibland.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • EttElaktTroll

    oh

    Funkar det? Vad gör det för nytta? Är det B-vitaminerna som är bra?
    Hur ofta gör du det?

    Lady Dahmer skrev 2009-01-18 01:34:21 följande:


    jag gör det ibland.
  • Pormoicheia

    visst måste man kunna få tag på smala töjbara "tygtuber"?

    Ska banne mig göra egna hårvänliga hårband menvill inte ha dem så bylsiga!


    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • gröna hönan

    Köp barntights i nylon, klipp 5 cm breda remsor och vips har du perfekta hårband!
    Eller menar du hårband, alltså såna man har runt pannan? Då borde det funka med vuxentights och klippa längst upp på låret! Annars, tröjärmar?


    Pormoicheia skrev 2009-01-18 12:21:48 följande:
    visst måste man kunna få tag på smala töjbara "tygtuber"? Ska banne mig göra egna hårvänliga hårband menvill inte ha dem så bylsiga!
  • Pormoicheia
    gröna hönan skrev 2009-01-18 13:02:45 följande:
    Köp barntights i nylon, klipp 5 cm breda remsor och vips har du perfekta hårband! Eller menar du hårband, alltså såna man har runt pannan? Då borde det funka med vuxentights och klippa längst upp på låret! Annars, tröjärmar?
    Ah...barntights i nylon, ska komma ihåg det!

    Jag var lite resårband hemma och funderade på att sy av såna. Men att ha resårband direkt i håret kanske inte är någon höjdare och jag hade gärna fått till med lite roligaer färger.
    Men jag kan ju sy smala tuber själv av tyg jag har här hemma och låta det bli rynkigt också, det är ju inte hela världen.
    Jag vill däremot slippa att det blir så bylsigt och stort.
    Kan ju iofs sy av tyg som är lite töjbart...
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Lady Dahmer

    den absolut bästa hårbandet är rövva på nylonstrumpbyxor.

    klipp av benen bara och klipp upp i grenen och använd hela delen som snodd. (blir en stor snodd, men underbart till knut)  


    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Pormoicheia
    Lady Dahmer skrev 2009-01-18 14:24:53 följande:
    den absolut bästa hårbandet är rövva på nylonstrumpbyxor. klipp av benen bara och klipp upp i grenen och använd hela delen som snodd. (blir en stor snodd, men underbart till knut)  
    Noterar!!!

    Har ju en bunt strumpbyvor som jag kommer att behöva kasta väldigt snart...

    *vilken otur*
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • pure

    Hejsan,
    för ca 6 månader sedan slutade jag med schampo och balsam. Mitt sista schampo var apoliva från apoteket men jag kommer ihåg att jag också hade en respons inpackning. Läste om "sista" tvätten och tänkte.....nej!
    Jag kommer inte ihåg om jag gjorde någon "sista tvätt" eller om den sista var med inpackning. Jag körde lixom på eget känn det är nu först efteråt jag har hittat massa trådar med folk som kan saker om detta.
    Jag har använt mig av bikarbonat när jag har gjort "grov" tvättar, räcker det?
    Eller måste jag börja om nu? trumpen.

  • IceFalk

    Pure: Bikarbonat tar också bort silikoner så det borde fungera så länge du sprider ut det i hela håret.

    En annan sak, silikonerna försvinner utav slitage efter ca sex veckor så har du hållit på i ett halvår och inte använt balsam/schampoo/inpackningar/andra hårprodukter med silikoner i så är du nog säker.

Svar på tråden No´poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.