• Anonym (faste­r S)
    Äldre 27 Oct 15:31
    6440 visningar
    4 svar
    4
    6440

    Normal vikt för en snart 6 åring!!

    Hej!
    Jag har ett syskonbarn som är en tjej som snart är 6år, och tycker som hon är väldig tanig, och tunn.
    Hon är 114cm lång och väger nu 20kg, är det för lite?
    Tycker det är dumt att man kan aldrig hitta nåt om barn med för lågt BMI, när man letar utan allt blir bara till slut om fetma. :-S Tråkigt! Hennes BMI ligger på 15.7, och tycker det låter så lite.

  • Svar på tråden Normal vikt för en snart 6 åring!!
  • Anonym
    Äldre 28 Oct 06:36
    #1

    Jag tycker det låter normalt min tjej på 7 år är åckså jätte small ,hon är 122 lång och väger 26 kg.Gå till bvc och fråga.

  • FilipK­evinsM­amma
    Äldre 28 Oct 06:51
    #2

    Min 5½ åring är 112 cm & väger 17,5 kg.. Det är normalt enligt BVC.. Han är väldigt tanig han med men äter som en häst, men de menar att eftersom både jag & hans pappa är små & nätta så är det inget konstigt.

  • tillym­illy79
    Äldre 28 Oct 07:44
    #3

    Tycker inte alls det låter lite! När min son var sex år var han 125 cm lång och vägde ca 22 kg. Smal men pigg! Barn ska ha lägre BMI än vuxna. Det finns tabeller för det, men kommer inte ihåg var jag sett de.

  • Anonym (faste­r S) Trådstartaren
    Äldre 28 Oct 20:25
    #4
    tillymilly79 skrev 2008-10-28 07:44:33 följande:
    Tycker inte alls det låter lite! När min son var sex år var han 125 cm lång och vägde ca 22 kg. Smal men pigg! Barn ska ha lägre BMI än vuxna. Det finns tabeller för det, men kommer inte ihåg var jag sett de.
    Ja, jag har hittat tabeller där du får fram BMI och vad som är övervikt och Fetma, men hittar inte tabeller som visar vad som är normalt. Men tillägga kanske man ska oxå att hon har börjat sen en tid tillbaka att hon äter och sen går hon och spyr. Och i och med det , är lite oron att hon är för liten. :-S Och vet också sen tidigare att hon är dålig på att äta överhuvudtaget.
    Men vet också nu att hon har fått en remiss av BVC skickat till en barnläkare om vikten och kräkningarna.
Svar på tråden Normal vikt för en snart 6 åring!!