• Max mamma
    Äldre 29 Oct 17:16
    1365 visningar
    4 svar
    4
    1365

    Infektion i tandköttet

    Hej.
    Var till tandl. i går kväll för att dra ur en rot som blivit kvar sen en rotfylld tand har gått av.
    Det visade sej att jag hade infektion där tanden sitter så efter mååånga bedövningssprutor så gick det iaf inte att dra ur tanden då det gjorde SÅ ont.
    Fick gå därifrån,en ny tid,och penicillin i handen.

    Har ont enda upp i kinden under ögat...nu till min fundering....försvinner varet av penicillinet,måste man inte "ta bort" varet först?
    En ggr för länge sen hade jag åxå så här,då fick tandl. skära upp tandköttet innan jag fick penicillin...är lite orolig...tänk om varet vandrar uppåt i huvudet...

    Nu ska jag äta penicillin i 16 dagar...har fått en ny tid att dra tanden-den 14/11,han vill att jag ska äta penicillin då åxå-det är därför jag får äta så länge.
    Det var medningen att jag skulle börja med med. den 4/11,men nu blev jag ju så dålig-så jag var tvungen att börja i dag.

    Just nu är jag svullen å har lite ont,man har inte behövt tagit några alvedon i dag-ännu,har ingen feber.

    Vad tror ni,kommer varet att försvinna?

    Orolig Camilla

    www.maxmammas.blogg.se

  • Svar på tråden Infektion i tandköttet
  • Max mamma
    Äldre 29 Oct 17:39
    #1

    Ingen som har en ide?

    *puff puff*

  • Max mamma
    Äldre 29 Oct 18:04
    #2

    Nähä...ingen...?

  • fluort­anten
    Äldre 29 Oct 20:05
    #3

    Japp, varet brukar försvinna med hjälp av penicillin!
    "Ta bort varet" genom att skära ett litet hål i kandköttet (=dränera) gör man bara om man har en större, mjuk varbildning som ligger precis under ytan. Annars tar antibiotikan hand om bakterierna och varet. Penicillinet tar ett tag(något dygn eller lite mer) på sig att verka, men jag tror att du med största sannolikhet blir av med dina besvär snart.
    Bra att äta antibiotika när man tar bort roten eftersom en infektion med var gör att det ibland kan vara svårare att bedöva( som du märkte...), men framför allt vill man inte sprida bakterier när man börjar "peta" runt den infekterade roten. Bra därför med penicillin som dämpar infektionen.
    lycka till

  • Max mamma
    Äldre 30 Oct 10:25
    #4

    TAaack...snälla du!

Svar på tråden Infektion i tandköttet