• villem­o71
    Äldre 2 Nov 18:21
    33908 visningar
    16 svar
    16
    33908

    supertips mot kramp i vaden

    I alla mina graviditeter har jag haft kramp i vaden om natten, inte kul, gör ont!!
    När jag väntade mitt andra barn(har trean i magen nu)så fick jag ett super tips av min barnmoska som verkligen fungerar.
    Det är löjligt enkelt men fungerar.
    Det finns en läsk som heter Grappo, ja det är löjligt enkelt.
    Den innehåller ett ämne som heter kinkin, har kollat på många andra läsksorter men har faktiskt hittat det bara i Grappo.
    Det är kinkinet som minskar, tar bort kramperna helt om nätterna.
    Jag dricker ett glas varje kväll innan jag lägger mej.
    Kanske inte världens nyttigaste men mina kramper är betydigt mindre oftast helt borta.
    Lycka till!

  • Svar på tråden supertips mot kramp i vaden
  • Glenni
    Äldre 2 Nov 18:30
    #1

    Det heter kinin! :) Finns i sån vanlig tonic-läsk också.
    sv.wikipedia.org/wiki/Kinin

    Står ju att det är muskelavslappnande så det funkar säkert, ska testa det tror jag! Fast det brukar än så länge räcka om jag dricker tillräckligt med vatten, men är ju bara i v 24...det lär väl bli värre :(

  • kaksmu­lan
    Äldre 2 Nov 18:33
    #2

    Bananer fungerar också bra! En banan om dagen och krampen är som bortblåst!


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • villem­o71
    Äldre 2 Nov 18:38
    #3

    Tack, jag stavar som en kratta ibland.

    Vad är det i bananen som hjälper mot kramperna?

  • Äldre 2 Nov 18:59
    #4

    Kalium kan jag tänka mig...

  • kaksmu­lan
    Äldre 2 Nov 19:02
    #5

    Bananer innehåller mycket Kalium som är ett ämnet som behövs för att muskelcellerna ska kunna kontraheras (dra ihop sig). När man är gravid går allt kalium till byggandet av bebisen nervtrådar och muskler vilket gör att vi stackars mödrar får brist. Bristen av kalium gör att vi får kramper i musklerna.

    Kinin fungerar bra mot symptomen men hjälper inte kroppen mot bristen...


    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Två ska bli tre
    Äldre 2 Nov 19:07
    #6

    Har Grape Tonic i kylen, ska nog testa det innan jag lägger mig ikväll.
    I går natt fick jag kramp i vaden 3ggr!
    Inte alls skönt!
    Gillar dock inte Tonic men men.. vad har jag att förlora :)

  • Wiva
    Äldre 2 Nov 19:20
    #7

    Kan ge ett till tips som min sambos mormor lärde mig... Ät en (stor) tesked honung innan läggdags... Hjälpte mig jätte mycket mot just kramper i vaderna!

  • septem­bergir­l
    Äldre 2 Nov 19:45
    #8

    Tack för tipsen.. Har börjat få kramp allt oftare. Så det är bra att veta vad man kan göra!

  • Äldre 2 Nov 19:47
    #9

    VARFÖR visste jag inte det när ag var gravid!

  • Äldre 2 Nov 19:50
    #10

    Köp saltet seltin och använd det istället för vanligt salt. Det innehåller kalium också och det funakr väldigt bra för mig, jag ahr aldrig kramp längre


    Jag har ingen sidfot...
  • Zekeli­na
    Äldre 29 Jan 18:14
    #11

    Tjoho! Detta va bra tips!! Sist jag va gravid var jag nästan rädd för att somna eftersom jag vaknade på nätterna och bara skrek rakt ut av smärta Å i natt satte det igång igen (v 12 denna gången bara).

  • Snart vår tur
    Äldre 30 Jan 08:35
    #12

    Mina tips:
    Motionera regelbundet
    Drick ordentligt med vatten
    Ta kalcium-magnesiumtillskott till kvällen (ca.800 cal+400 mag.)
    Använd stödstrumpor

  • Annah0­9
    Äldre 2 Feb 17:03
    #13

    Jag har hört att Äppelcidervinäger ska va bra, men jag har aldrig provat själv. Dock tror jag Grappo är godare!  =)

  • adifa8­4
    Äldre 2 Feb 21:31
    #14

    vilket bra tips,har försökt med allt, äter kalcium och b kombination vitamin med folsyra. Men kramperna kommer ändå! Ska testa detta! =)

  • JadeVo­ong
    Äldre 2 Feb 22:24
    #15

    detta fick jag reda på vid min senaste inskrivning. kramperna är mkt vanligt hos bland annat muslimska kvinnor. det finns en sputa som kallas för B12 som dessa kvinnor kan få på mvc. Annars för oss andra är det bara till att äta mer blodigt kött. (inte rå!)

    Finns även ett komplett tillskott anpassad för gravida kvinnor och även ammade kvinnor. "Mitt val kvinna" heter den och innehåller extra järn och folsyra med. Som ett komplement till maten förstås :)

  • JadeVo­ong
    Äldre 2 Feb 22:26
    #16

    Sen tyckte jag det hjälpte att motionssimma ett par ggr i veckan. Och ordentlig strechning! :)

Svar på tråden supertips mot kramp i vaden