• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • Kaxmaja
    älskarlivet81 skrev 2008-11-09 19:28:40 följande:
    Hon är svensk men hennes nya man Anders ska tydligen vara från Chile..
    Oki då har jag missuppfattat de. Har fåor mig att jag läste att de båda var från Chile. Men jag e snurrigt så de kan jag ha drömt
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Fru U

    Nej, och slutorden är undertecknade Mia Eriksson


    Kaxmaja skrev 2008-11-09 19:28:47 följande:
    Slutordet då? Står det ingenstans att namn och platser är ändrade tex?
    Svaren bor i hjärtat
  • Cavatine

    Fru U skrev 2008-11-09 19:27:39 följande:


    Så här står det: Detta är en sann historia, en dokumentär roman. Den handlar om en av de vanligaste och smartaste tjejer jag träffat: Maria Eriksson - tvåbarnsmor, radhusägare, banktjänsteman
    Fy tusan. Då fortsätter jag att vara lite arg.

    I min värld ser kombinationen dokumentär (fakta, direkt återgivande) och roman (skönlitterär, påhittad) väldigt underlig ut. I min bokhandelsvärld två rakt motsatta hyllor och genrer. Man kan inte förbättra verkligheten och fortsätta att kalla verkligheten för sann.
  • Kaxmaja
    Fru U skrev 2008-11-09 19:30:24 följande:
    Nej, och slutorden är undertecknade Mia Eriksson
    Oki ja då är det dåligt.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Cavatine
    Kaxmaja skrev 2008-11-09 19:28:11 följande:
    Nästan så jag beger mig till förrådet och letar genom alla kartonger med böcker efter den. Men jag hoppas någonannan har boken mer lättillgänglig
  • Fru U

    Ordet dokumentärroman antyder för mig att det är en sann historia omskriven så att den går att läsa som roman (helt enkelt att man skrivit ner allt som hänt så att en utomstående kan förstå)


    Svaren bor i hjärtat
  • LillaLinan

    Jag har också läst att båda var från Chile...ingen som har boken framför sig?? *jag har den inte alls *


    Kaxmaja skrev 2008-11-09 19:29:27 följande:
    Oki då har jag missuppfattat de. Har fåor mig att jag läste att de båda var från Chile. Men jag e snurrigt så de kan jag ha drömt
  • Fru U

    Vilken bok? Gömda?


    LillaLinan skrev 2008-11-09 19:33:13 följande:
    Jag har också läst att båda var från Chile...ingen som har boken framför sig?? *jag har den inte alls *
    Svaren bor i hjärtat
  • Kaxmaja
    LillaLinan skrev 2008-11-09 19:33:13 följande:
    Jag har också läst att båda var från Chile...ingen som har boken framför sig?? *jag har den inte alls *
    Nej det står inte i boken. Hade för mig att jag läst de här i tråden
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Cavatine

    Fru U skrev 2008-11-09 19:32:47 följande:


    Ordet dokumentärroman antyder för mig att det är en sann historia omskriven så att den går att läsa som roman (helt enkelt att man skrivit ner allt som hänt så att en utomstående kan förstå)
    Sanna historier omskrivna till mer litterär form kallas, i min värld, för reportageböcker. De har sanningshalten och det skönlitterära språket.

    Dokumentär roman låter lite som "sann lögn".
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda