• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • Pelink

    Jaha, då var det ett uppenbart fel i förordet som kommer fram i Mias hemlighet, hon var redan då trebarnsmor...

  • Kaxmaja
    Pelink skrev 2008-11-09 19:36:47 följande:
    Jaha, då var det ett uppenbart fel i förordet som kommer fram i Mias hemlighet, hon var redan då trebarnsmor...
    Ja fast de förklarar hon ju i boken, har jag för mig. Det står ju att hon har ett barn till och vaarför han utelämnats från historien tidigare.
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • LillaLinan

    Okej, jag antar iallafall alltid att platser/namn/händelser är ändrade för att man inte ska kunna identifiera personen. Är väll jag som är korkad I guess

  • Kaxmaja
    Cavatine skrev 2008-11-09 19:36:43 följande:
    Fru U skrev 2008-11-09 19:32:47 följande: Sanna historier omskrivna till mer litterär form kallas, i min värld, för reportageböcker. De har sanningshalten och det skönlitterära språket. Dokumentär roman låter lite som "sann lögn".
    Ja men då verkar de ju stämma bra på boken sann lögn Lite sanning och lite betygsvindel
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Fru U

    Hade hon kallat det reportagebok och skrivit i den formen hade den nog inte blivit så läst


    Cavatine skrev 2008-11-09 19:36:43 följande:
    Fru U skrev 2008-11-09 19:32:47 följande: Sanna historier omskrivna till mer litterär form kallas, i min värld, för reportageböcker. De har sanningshalten och det skönlitterära språket. Dokumentär roman låter lite som "sann lögn".
    Svaren bor i hjärtat
  • Kaxmaja
    LillaLinan skrev 2008-11-09 19:39:09 följande:
    Okej, jag antar iallafall alltid att platser/namn/händelser är ändrade för att man inte ska kunna identifiera personen. Är väll jag som är korkad I guess
    De tar jag oxå fförgivet. Så då är vi två korkade iallafall
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Fru U

    Det antar jag med. Fast jag förutsätter att det är ändrat till något likvärdigt, inte att en lokalvårdare görs till hjärnkirurg (som exemplet gick tidigare)


    LillaLinan skrev 2008-11-09 19:39:09 följande:
    Okej, jag antar iallafall alltid att platser/namn/händelser är ändrade för att man inte ska kunna identifiera personen. Är väll jag som är korkad I guess
    Svaren bor i hjärtat
  • Sniglar och Krut

    Går den här tråden ut på att man ska försöka lista ut om det är Liza Marklund eller Monica som ljuger?


    Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Hugo Boss

    Nu har jag inte Gömda framför mig, men i Asyl står det iaf: "Alla namn samt vissa detaljer, platser och tidpunkter är ändrade för att skydda de gömda personernas identiteter."


    Det är inte alltid lätt..
  • Fru U

    Vilket antyder det samma om gömda, fast som sagt det står i förordet att det är en sann historia


    Hugo Boss skrev 2008-11-09 19:42:15 följande:
    Nu har jag inte Gömda framför mig, men i Asyl står det iaf: "Alla namn samt vissa detaljer, platser och tidpunkter är ändrade för att skydda de gömda personernas identiteter."
    Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda