• Sanrah

    Mia-Sanningen om gömda

    Jag hamnade av en slump på Monica Antonsson blogg.Hon ska tydligen ge ut "Mia- sanningen om gömda" den 1 december. Det först nu jag har sett detta, känner mig helt förvirrad. Vad ska man tro?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-03 21:28
    Liza Marklunds - Gömda

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-08 08:47
    Länk till bloggen:

    monicaantonsson.blogspot.com/

  • Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda
  • Emmel
    LillaLinan skrev 2008-11-09 19:39:09 följande:
    Okej, jag antar iallafall alltid att platser/namn/händelser är ändrade för att man inte ska kunna identifiera personen. Är väll jag som är korkad I guess
    Jag antar också det! Det är väl logiskt att det är så om det är en sann historia av detta slag?
  • Cavatine

    Fru U skrev 2008-11-09 19:40:15 följande:


    Hade hon kallat det reportagebok och skrivit i den formen hade den nog inte blivit så läst
    Hon har skrivit i den formen. De säger ju att berättelsen är sann och den är skriven i skönlitterär stil, tyvärr verkar ordet "sann" vara lite flytande...

    Jag tror inte att så många läsare stannar upp inför ordet reportagebok (eller "new journalism" som det också kan kallas). Jag tror alltså inte att orden "dokumentär roman" säljer mer än "reportagebok", men jag vet inte - har inte fått chans att testa. Boken hade ju ändå stått på samma hylla (om allt var sant) och fått samma kritik/ exponering. Hmmm...
  • Hugo Boss

    I Asyl står det. "Den bygger i sin helhet på verkliga händelser.."
    Men det kanske finns olika definition på vad helhet är??


    Det är inte alltid lätt..
  • LillaLinan

    Ja jag tycker det, för mig gör det inte heller så mkt om en lokalvårdare skulle ändras till hjärnkirurg så länge just den stora delen i boken stämmer. STORYN i detta fallet misshandeln och flykten samt asylen i USA.

    För övrigt tyckte jag din kommentar i Monicas blogg va superbra Emmel! Hoppas att hon svarar!


    Emmel skrev 2008-11-09 19:44:33 följande:
    Jag antar också det! Det är väl logiskt att det är så om det är en sann historia av detta slag?
  • Cavatine

    Hugo Boss skrev 2008-11-09 19:46:36 följande:


    I Asyl står det. "Den bygger i sin helhet på verkliga händelser.." Men det kanske finns olika definition på vad helhet är??
    *ser fram emot december*

    Ojojoj, ska bli intressant när alla(??) fakta kommer på bordet!
  • LillaLinan

    ja då är ju inte allt i boken sant iallafall...
    Hugo Boss skrev 2008-11-09 19:46:36 följande:


    I Asyl står det. "Den bygger i sin helhet på verkliga händelser.." Men det kanske finns olika definition på vad helhet är??
  • Fru U

    Okej. Jag med min lekmannamässiga kunskap antog att man skrev annorlunda då

    Nej, det lär vi aldrig få veta. Alla antog automatiskt (?) att boken är sann i alla detaljer

    I boken står det om hur många brott ex-mannen åtalats för och LM skriver: "hur länge ska han få fortsätta? Vems uppgift är det att stoppa honom? --- de skrämda, hotade, jagade och gömda kvinnornas?"


    Cavatine skrev 2008-11-09 19:46:22 följande:
    Fru U skrev 2008-11-09 19:40:15 följande: Hon har skrivit i den formen. De säger ju att berättelsen är sann och den är skriven i skönlitterär stil, tyvärr verkar ordet "sann" vara lite flytande... Jag tror inte att så många läsare stannar upp inför ordet reportagebok (eller "new journalism" som det också kan kallas). Jag tror alltså inte att orden "dokumentär roman" säljer mer än "reportagebok", men jag vet inte - har inte fått chans att testa. Boken hade ju ändå stått på samma hylla (om allt var sant) och fått samma kritik/ exponering. Hmmm...
    Svaren bor i hjärtat
  • Cavatine

    Man blir sjukt nyfiken på det här!

    Om mycket av det som presenteras som sanning i boken visar sig vara osant, undrar om det är:
    1. Mia som (omedvetet?) ljugit för Liza och bakat ihop sin berättelse med andras?
    2. Mia och Liza som tillsammans kokat ihop storyn?
    3. Liza som förskönat (fel ord, men ni fattar) Mias erfarenheter och gjort en bättre berättelse av dem?

  • LillaLinan

    Fast man ska ju ändå ha i bakhuvudet att det inte behöver vara alls på det sättet. man kan ju byta ut Liza och Mias namn mot Osamas och Monicas namn. Monica kommer ju inte med sanningen utan med Osamas sida av historien.


    Cavatine skrev 2008-11-09 19:56:16 följande:
    Man blir sjukt nyfiken på det här! Om mycket av det som presenteras som sanning i boken visar sig vara osant, undrar om det är: 1. Mia som (omedvetet?) ljugit för Liza och bakat ihop sin berättelse med andras? 2. Mia och Liza som tillsammans kokat ihop storyn? 3. Liza som förskönat (fel ord, men ni fattar) Mias erfarenheter och gjort en bättre berättelse av dem?
  • Thalis

    Är det bara jag som hoppas på en stor debatt på tv?

    På ena sidan LM och Mia och på den andra Monica Antonsson och Osama m fl.


    Den som skrattar sist.... .......förstod inte skämtet
Svar på tråden Mia-Sanningen om gömda