• Yo gabba gabba

    Ni som fött tvillingar vaginalt..

    .., hur lång tid tog det för den andra att komma ut när den första väl är ute? Och vad gör man med tvilling nummer ett medan mamman ligger och skriker och krystar ut nummer två?

    Är gravid med tvillingar och är bara i v20 ännu men funderar lite över förlossningen.. tycker det verkar traumatiskt för tvilling nummer 1 att ligga i pappans famn och lyssna på skrikandet i förlossningsrummet...

    Eller också kanske nummer två inte kräver så mycket kraft och skrik/krystande från mamman? Nummer två kanske bara kommer ut med ett swooosch, när nummer ett redan banat väg?

  • Svar på tråden Ni som fött tvillingar vaginalt..
  • Yo gabba gabba

    Tack tack alla för era svar! Känns som om jag har nåt superhäftigt framför mig!

  • VictorsMamma

    Jaaa! Det har du verkligen! Jag skulle gärna göra om det! Fast... jag ska ju inte ha fler...

    Triple Trouble - Jasså du fick föda vaginalt trots att ettan låg i säte? Det brukar man ju inte få.

  • Triple Trouble

    nä, det var tvåan som kom i säte han har fortsatt sätta sig på tvären efter det


    VictorsMamma skrev 2008-11-25 10:15:29 följande:
    Jaaa! Det har du verkligen! Jag skulle gärna göra om det! Fast... jag ska ju inte ha fler... Triple Trouble - Jasså du fick föda vaginalt trots att ettan låg i säte? Det brukar man ju inte få.
  • Indy500

    hej.
    2 min mellan mina.
    tror ettan låg o blev undersökt av doktorn under tiden,,
    tror att 2an hörde lika mkt av mina skrik eller ljud eller hur jag nu lät :)
    dom hör ju i magen med..

  • Annielara

    Hejsan!
    Jag har en flicka sedan tidigare (14,5 månader äldre än killarna) så detta var min andra födsel. Blev igångsatt i v37+1 - så gör de här i Lund om tvillingarna har gemensam moderkaka för att inte riskera närings- eller syrebrist.

    Det tog en kvart mellan ettan och tvåan. Första killen kom med huvudet först, sedan kastade sig hela teamet över mig och vände den andre (han låg med rumpan nedåt) inuti min mage, och så gled han ut med huvudet först. Det var mycket lättare att krysta ut den andre; från att jag födde ettan kan jag inte komma ihåg någon smärta alls, jag skrek inte heller. Men innan båda kom ut skrek jag (mest för jag var förbannad för det gjort ont), det är helt annorlunda när den första tränger ner i förlossningskanalen.

    Jag körde med bara lustgas, det fungerade bra. Inga sprickor eller nånting, allt gick fint. Inte ens huden på magen sprack under graviditeten, det var jag helsäker på att den skulle göra.

    Ursäkta, min berättelse blev lite osammanhängande och jag hinner inte rätta till den, jag måste gå till dagmamman nu

  • Molla

    Som flera andra skrivit; Ååååh vad jag är avundsjuk på dig som har det framför dig!

    Mina är födda i v 37 + 5, igångsatt eftersom jag vid undersökning var öppen 6 cm och gick att öppna fullt med fingrarna hade också etablerat värkarbete regelbundet med 5 min mellan kände inget Så ist för att gå och shoppa blev jag skickad till förlossningen! Efter de tagit hål på hinnorna var tv1 född 1 timme och 44 min, en värk 3 min senare kom tvåan som dagen förut legat i säte men vänt sig rätt igen.

    Tv1 ville de lägga på min mage men jag ville inte ha honom där eftersom tv2 var på väg ut, så pappan fick ta hand om honom. Tv2 hamnade på min mage och då jag blev sydd var båda hos pappan.

    Jag tycker nog det var lika att krysta ut dem eftersom de kom värkarna efter varandra så var det ingen större skillnad, troligen slurpade tvåan ut lite lättare. De var i stort sett exakt lika stora skiljde 5 gram.

    Massa Lycka till! Då du ligger där tänk på att du har ett gäng här som gärna skulle vara i ditt ställe!

    Kram

  • Vitmossa

    För oss var det 22 minuter emellan. Ettan kom med hjälp av sugklocka och fick springas iväg till lite syrgas och uppiggnings-aktiviteter tillsammans med sin pappa. Tvåan kom utan extra hjälp och låg i sina fosterhinnor och simmade lugnt medan hon väntade på sin tur. De brukar ju vara oroliga för tvåan när det gäller tvillingar, men för våra var det tvärt om. (Men allt gick bra!)

    Angående skrikandet så är väl barnen inte precis hörselskyddade när de föds själva heller, och det går ju bra, så det är nog ingen fara för ettan att vara med när tvåan kommer :)

    Lycka till och GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!! Skulle gärna göra om det!

  • Nettisens

    Molla skrev 2008-12-05 21:48:22 följande:


    ! Då du ligger där tänk på att du har ett gäng här som gärna skulle vara i ditt ställe! Kram
    Haha Molla, ja det tro "fan" att hon kommer göra! I stil med:
    " &%?%&/ Kan NI ligga häääär istället då ni som så gärna vill! %?&%&/?%? "
    *flås flås och kryst kryst*
    Men EFTERÅT, så kommer hon le ljuvt och va sååååå mallig och stolt

    /Skrockar jag hjärtligt och gott i all välmening medans jag i rosa lull lull minns den egna förlossningen
  • Yo gabba gabba

    Haha.. vad roliga ni är! Ja, det är precis vad jag kommer att tänka på när jag ligger där och krystar.. mina medsystrar i tråden på Familjeliv!...

    Det kommer att bli en superhäftig upplevelse, det är jag helt övertygad om!!

Svar på tråden Ni som fött tvillingar vaginalt..