• Anonym (Spara­r)
    Äldre 7 Nov 14:24
    49411 visningar
    40 svar
    40
    49411

    Vad händer vid skilsmässa med egna sparade pengar?

    Jag sparar egna pengar på ett konto. Vad händer vid en ev. skilsmässa? Måste jag dela mina sparade pengar med honom?

    Skulder är egna skulder, eller?

  • Svar på tråden Vad händer vid skilsmässa med egna sparade pengar?
  • Anonym
    Äldre 7 Nov 16:47
    #21
    Leica skrev 2008-11-07 16:37:38 följande:
    När jag skulle skilja mig sa advokaten att mina CSN-skulder skulle räknas in.
    Om dom är tagna medan man var gifta.
  • Anonym
    Äldre 7 Nov 16:55
    #22

    Hoppas att han inte utnyttjar det hela.

    det kan ju gå bra ändå.

    När jag skilde mig hade jag laglig rätt till väldigt mycket pengar, och han till en skuld jag drog på mig, men jag kände att skulden var mitt fel och han hade slitit ihop sina pengar så jag har med mig skulden och han har kvar sina pengar.

  • Äldre 7 Nov 17:41
    #23
    dimmid skrev 2008-11-07 16:33:09 följande:
    Hej, jag är ingen jurist, men!.... :O)Jag såg ett liknande inslag på amerikansk tv.Alla fick behålla det dom hade innan dom gifte sig.Fast klart... det kanske behövs bevisas.Kan du alltså bevisa att insättningarna på ditt konto gjordes innan giftermålet så ska du då kunna behålla dom.
    Vad som gäller i USA gäller inte enligt Svensk lag. Kolla Äktenskapsbalken.

    /Kjell
  • Äldre 7 Nov 17:44
    #24

    Anonym (Sparar) skrev 2008-11-07 16:01:18 följande:


    Så...de pengar jag sparat om jag vill behålla dem, måste jag då ge dem till min mamma, så hon fortsätter spara dem? Eller kan man dölja på nåt sätt....?
    Enklast är att ni skriver äktenskapsförord. Då ingår inte de pengarna i en bodelning. Att ge pengarna till mamma är rätt riskfyllt. Hon kan spendra dem, skänka bort dem mm. Om hon dör kommer de pengarna delas mellan hennes arvingar.

    Pratat med en familjejurist.

    /Kjell
  • Äldre 7 Nov 17:46
    #25

    Anonym (K) skrev 2008-11-07 16:05:36 följande:


    Om man har äktenskapsförord - då delas aldrig sparade pengar och skulder eller? Kjell...Vad är det här med jämkning som du skrev om. Vi gifte oss i mars 2007 - räknas det som kort eller lång tid?
    Jag tror det finns en gräns på ca fem år men är väldigt osäkre. Sen sker jämkning stegvis, dvs mycket i början, lite i slutet.

    /Kjell
  • Äldre 7 Nov 17:48
    #26

    Anonym (K) skrev 2008-11-07 16:47:51 följande:


    Tack för all er hjälp! Jag kontaktade nyss Tingsrätten i den staden jag är folkbokförd och bor i och bad dem skicka en kopia på ÄF. De kunde då inte hitta någto.....Vi hade en advokat som utfärdade det och han arbetade förvisso i en stad strax utanför där vi bor men han skickade in det till Tingsrätten. Bör det då inte finnas på tingsrätten i den staden där vi bor eller hur funkar det?Leica;Så min man har en skatteskuld på sitt företag (enskilda firma)som förfaller i mars nästa år och som har uppkommit under vårt äktenskap. Ska jag dela den då? Han har varit arbetslös eller bara arbetat i liten omfattning och jag har dragit in relativt stora pengar (före skatt runt 65000 i månaden). Vad händer där? Ska jag dela en del av det jag dragit in eller hur ser man på det?Om man har skulder / tillgångar som uppstått i enskilda firmor - hur går det med dem?tusen frågor - har ni svar på någon så hjälper ni mig jättemycket!
    Det här är inte helt enkelt. Jag skulle rekommendera att du pratatde med en jurist.

    /Kjell
  • Anonym
    Äldre 7 Nov 17:53
    #27
    dimmid skrev 2008-11-07 16:33:09 följande:
    Hej, jag är ingen jurist, men!.... :O)Jag såg ett liknande inslag på amerikansk tv.Alla fick behålla det dom hade innan dom gifte sig.Fast klart... det kanske behövs bevisas.Kan du alltså bevisa att insättningarna på ditt konto gjordes innan giftermålet så ska du då kunna behålla dom.
    Men i Sverige använder vi svensk lagstiftning medan de i USA har lite olika lagar beroende på vilken delstat man bor i. Så det går ju inte att titta på amerikansk tv och tro att de juridiska lösningar som gäller där även ska gälla här.
  • Anonym
    Äldre 7 Nov 17:55
    #28

    Anonym (K) skrev 2008-11-07 16:47:51 följande:


    Tack för all er hjälp! Jag kontaktade nyss Tingsrätten i den staden jag är folkbokförd och bor i och bad dem skicka en kopia på ÄF. De kunde då inte hitta någto.....Vi hade en advokat som utfärdade det och han arbetade förvisso i en stad strax utanför där vi bor men han skickade in det till Tingsrätten. Bör det då inte finnas på tingsrätten i den staden där vi bor eller hur funkar det?Leica;Så min man har en skatteskuld på sitt företag (enskilda firma)som förfaller i mars nästa år och som har uppkommit under vårt äktenskap. Ska jag dela den då? Han har varit arbetslös eller bara arbetat i liten omfattning och jag har dragit in relativt stora pengar (före skatt runt 65000 i månaden). Vad händer där? Ska jag dela en del av det jag dragit in eller hur ser man på det?Om man har skulder / tillgångar som uppstått i enskilda firmor - hur går det med dem?tusen frågor - har ni svar på någon så hjälper ni mig jättemycket!
    Man kan lämna in ett äktenskapsförord på vilken tingsrätt som helst i landet för registrering. Troligen lämnade ni in det på den tingsrätt som ligger där ni bodde då. Är det samma tingsrätt som du nu har kontaktat? För isåfall måste det ha blivit något fel.

    När tingsrätten har registrerat äktenskapsförordet så spar de en kopia i sitt arkiv och skickar tillbaka originalet till makarna. Har du något minne av var ni kan ha lagt originalet?
  • Leica
    Äldre 7 Nov 18:06
    #29
    Anonym skrev 2008-11-07 16:47:56 följande:
    Om dom är tagna medan man var gifta.
    Inte enligt advokaten. Exmaken är inte betalningsskyldig på mina skulder, men de räknas in i en bodelning.
  • Leica
    Äldre 7 Nov 18:08
    #30

    Anonym (K) skrev 2008-11-07 16:47:51 följande:


    Leica;Så min man har en skatteskuld på sitt företag (enskilda firma)som förfaller i mars nästa år och som har uppkommit under vårt äktenskap. Ska jag dela den då? Han har varit arbetslös eller bara arbetat i liten omfattning och jag har dragit in relativt stora pengar (före skatt runt 65000 i månaden). Vad händer där? Ska jag dela en del av det jag dragit in eller hur ser man på det?Om man har skulder / tillgångar som uppstått i enskilda firmor - hur går det med dem?tusen frågor - har ni svar på någon så hjälper ni mig jättemycket!
    Ang företag ska man absolut ha en advokat som tittar på det, men en enskild firma är för det första inte skiljd från den privata ekonomin som tex ett aktiebolag.
    Min enskilda firma drogs in i min skilsmässa, utifrån tillgångarna (inventarierna) som fanns registrerade i firman och hade jag haft skulder där hade de varit inblandade också.
  • Anonym (Spara­r) Trådstartaren
    Äldre 7 Nov 18:48
    #31
    Kjell2 skrev 2008-11-07 17:44:11 följande:
    Enklast är att ni skriver äktenskapsförord. Då ingår inte de pengarna i en bodelning. Att ge pengarna till mamma är rätt riskfyllt. Hon kan spendra dem, skänka bort dem mm. Om hon dör kommer de pengarna delas mellan hennes arvingar.Pratat med en familjejurist./Kjell

    Ok, jag ska prata med vår advokat, och be om att vi skriver äktenskapsförord och nytt testamente.


    Har pratat med mamma, hon kan ha ett konto som jag sätter in pengar på, och mina syskon skulle veta att det är mina pengar.


    Om jag hade gillat om han gjort samma mot mig?? Tja, jag vet hur elak han var när han och exet gick isär. Hon blev riktigt rädd för honom. Och jag tror att han säkert skulle spara pengar bakom min rygg. Hursom helst, han har egen firma, och jag vill se om mitt hus.


    Tack för bra svar alla.

  • Äldre 7 Nov 18:51
    #32

    Anonym (Sparar) skrev 2008-11-07 18:48:11 följande:


    Ok, jag ska prata med vår advokat, och be om att vi skriver äktenskapsförord och nytt testamente.
    Har pratat med mamma, hon kan ha ett konto som jag sätter in pengar på, och mina syskon skulle veta att det är mina pengar.
    Om jag hade gillat om han gjort samma mot mig?? Tja, jag vet hur elak han var när han och exet gick isär. Hon blev riktigt rädd för honom. Och jag tror att han säkert skulle spara pengar bakom min rygg. Hursom helst, han har egen firma, och jag vill se om mitt hus.
    Tack för bra svar alla.
    Väldigt smart att prata med en advokat, speciellt när en av er har egen firma och den andra mycket sparade pengar.

    Sen vill jag dock varna för att låta din mor ta hand om pengarna. Nu vet jag inte om hon är gift eller inte och om du har som är halvsyskon. Men mycket kan hända under kommande åren som verkligen kan trassla till det för dig. Plötsligt är all pengarna borta och det finns inget du kan göra åt det.

    Lös det med äktenskapsförord i stället.

    /Kjell
  • annbom
    Äldre 7 Nov 21:48
    #33

    Hur kan du tro att amerikansk rätt har någon relevans här i Sverige?


    dimmid skrev 2008-11-07 16:33:09 följande:
    Hej, jag är ingen jurist, men!.... :O)Jag såg ett liknande inslag på amerikansk tv.Alla fick behålla det dom hade innan dom gifte sig.Fast klart... det kanske behövs bevisas.Kan du alltså bevisa att insättningarna på ditt konto gjordes innan giftermålet så ska du då kunna behålla dom.
  • annbom
    Äldre 7 Nov 21:55
    #34

    Har han en egen firma och ni inte har något äktenskapförord så har du giftorätt även i firman, dvs halva firmas väde skulle tillfalla dig vid en ev skilsmässa. Jag är inte så säker på att ett äktenskapsförord skulle vara till hjälp för dig. Att ha äktenskapsförord på ett konto är inte giltigt om det inte finns med en sparplan. Orsaken till det är att det är svårt att överblicka vid tillfället man skriver äktenskapsord och kanske 20 år framåt. Ett konto kan man i princip använda så att när det börjar knaka så säljer man allt man har och sätter in pengaran för att "lura" den andre på sitt giftorättsgods.

    Anonym (Sparar) skrev 2008-11-07 18:48:11 följande:


    Ok, jag ska prata med vår advokat, och be om att vi skriver äktenskapsförord och nytt testamente.
    Har pratat med mamma, hon kan ha ett konto som jag sätter in pengar på, och mina syskon skulle veta att det är mina pengar.
    Om jag hade gillat om han gjort samma mot mig?? Tja, jag vet hur elak han var när han och exet gick isär. Hon blev riktigt rädd för honom. Och jag tror att han säkert skulle spara pengar bakom min rygg. Hursom helst, han har egen firma, och jag vill se om mitt hus.
    Tack för bra svar alla.
  • annbom
    Äldre 7 Nov 21:56
    #35

    Spelar ingen roll när lånen är tagna, förutom om det ska ske en jämkning.


    Anonym skrev 2008-11-07 16:47:56 följande:
    Om dom är tagna medan man var gifta.
  • Anonym (Hm)
    Äldre 7 Nov 22:07
    #36

    Du kan inte ge bort pengar till någon för då räknas det ändå som en tillgång på dig. Detta gäller 3 eller 5 år tillbaka i tiden. Så det är inte smart.

    Du kan heller inte tex spendera pengar på en egen egendom eller liknande för då gäller samma sak. Det räknas som en tillgång som han har rätt till hälften av.

    Ger du sin mamma 30 000kr så har han rätt till 15 000 av dig.

  • annbom
    Äldre 7 Nov 22:18
    #37

    Är det så att du "ger" din mamma ett par hundringar i månaden så skulle knappast värdet räknas med vid en eventuell skilsmässa. Sedan är det ju så att din man måste veta om att du faktiskt har minskat ditt giftorättsgods också för att regeln ska bli gällande. Jag bifogar själva lagregeln.

    Äktenskapsbalken
    11:4 § Har den ena maken utan den andra makens samtycke inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väcktes i inte obetydlig omfattning genom gåva minskat sitt giftorättsgods eller använt sitt giftorättsgods till att öka värdet av sin enskilda egendom, skall den andra makens andel vid bodelning med anledning av äktenskapsskillnad beräknas som om gåvans värde eller värdet av det använda giftorättsgodset alltjämt hade ingått i den förstnämnda makens giftorättsgods. Dennes del i det sammanlagda giftorättsgodset skall minskas i motsvarande mån.
    Vad som sägs i första stycket om enskild egendom skall även gälla sådana rättigheter som enligt 10 kap. 3 § inte skall ingå i bodelning. Därvid skall med ökning av värdet av en sådan rättighet jämställas förvärv av rättigheten. Vidare skall, om en makes användning av sitt giftorättsgods har medfört att värdet av egen pensionsförsäkring eller eget pensionssparkonto ökat eller att maken förvärvat förmån på grund av sådan försäkring eller på grund av pensionssparavtal, bestämmelserna i första stycket tillämpas även om den andra maken har samtyckt till åtgärden. Lag (1993:933).

  • Anonym (K)
    Äldre 8 Nov 12:43
    #38

    Tack alla för er hjälp!

    Anonym:

    Det var vår advokat som skickade in ÄF. Vi har hela tiden bott i samma stad men han har bott i en annan men det borde ju inte spela någon roll. Har inget minne av att vi har fått hem originalet......Får slå advokaten en pling på måndag. Börjar bli orolig här!

  • egn
    Äldre 23 Mar 08:54
    #39

    egna konton vid skillsmässa

  • Äldre 23 Mar 09:54
    #40
    Kjell2 skrev 2008-11-07 14:32:21 följande:

    Beror lite på om ni har äktenskapsförord eller om det blir jämkning, t ex om ni vart gifta under kort tid.

    I grunden behåller var och en sitt, skulder och tillgångar, men om någon har mera skall den andra kompenseras.

    Exempel 1:

    Du:
    Sommarhus +100 000 kr
    På banken +100 000 kr
    CSN -150 000 kr
    SUMMA du: +50 000 kr

    Han:
    Skulder -200 000 kr
    Bil +200 000 kr
    Klocka +50 000 kr
    SUMMA han + 50 000 kr

    Resultat: Var och en behåller sitt.

    Exempel två

    Du:
    Sommarhus +100 000 kr
    På banken +100 000 kr
    CSN -150 000 kr
    SUMMA du: +50 000 kr

    Han:
    Skulder -200 000 kr
    Klocka +50 000 kr

    SUMMA han - 150 000 kr

    Resultat: Familjen förmögenhet: -100 000 som ska delas på två, dvs -50 000 kr var. Du skall alltså ge honom 100 000 kr på något sätt.

    /Kjell


    Nu är detta en gammal tråd men efter som den lyfts av inlägget tidigare så vill jag passa på att påpeka (ifall någon läser och tror tråden gäller) att exempel 2 är fel här.

    Negativa resultat räknas inte. Makarna skulle delat på 50 000 vid skilsmässa.
Svar på tråden Vad händer vid skilsmässa med egna sparade pengar?