• Mrs A
    Äldre 9 Nov 12:36
    39629 visningar
    25 svar
    25
    39629

    Hur ofta "bör" en 4-6 månaders bebis äta?

    Min lilla dotter på 4 månader har alltid ätit jätteofta, ungefär varje timme. Det har gjort mig lite utmattad ibland, men jag har kämpat på och låtit henne äta när hon varit hungrig, dvs "fri amning".

    Nu har hon helt automatiskt börjat vilja ha mat mer sällan till min stora glädje. Då hinner vi göra lite annat emellan amningarna också.

    Igår började vi med en smakis också, hon fick en halv sked gröt vilket hon verkade gilla!

    Eftersom hon nu verkar kunna "styras" litegrann vad gäller mat och amning tänkte jag höra vad som är bra att satsa på, dvs vilka matrutiner man brukar vilja ha "på sikt". Jag tror att hon mår bra av rutiner, så kan jag hjälpa henne litegrann så kanske vi kan hitta bra tider att äta på.

    Alltså, hur ofta brukar bebisar i denna ålder behöva äta? Hur ser era matdagar ut när ni börjat ge lite mer mat?

    Ibland känns det som att jag, av "gammal vana", ger henne bröstet utan att hon egentligen är särskilt hungrig. Jag har fått för mig att hon "måste" äta för att överleva.

    Hm, snurrigt inlägg?

  • Svar på tråden Hur ofta "bör" en 4-6 månaders bebis äta?
  • Mrs A
    Äldre 9 Nov 12:37
    #1

    Hm, såg att jag skrev gröt. Hon fick ju POTATIS!

  • Viewso­nic
    Äldre 9 Nov 12:38
    #2

    När hon vill.

    Men var 3:e timme ungefär?

  • Mrs A
    Äldre 9 Nov 12:39
    #3

    Oki, så det blir ungefär 6 amningar/måltider per dag plus när hon vaknar på natten?

  • Äldre 9 Nov 12:45
    #4

    Varför inte fortsätta amma fritt?

  • Mrs A
    Äldre 9 Nov 12:47
    #5

    Jo, det gör jag men eftersom jag kommer att börja introducera lite mat så småningom så vore det intressant att veta vad "målet" blir för matningarna på en dag, dvs hur mkt en bebis behöver äta för att vara nöjd.

    Självklart kommer jag inte att neka henne amning när hon är hungrig, det är inte min avsikt.

  • Äldre 9 Nov 12:55
    #6

    Mrs A skrev 2008-11-09 12:47:15 följande:


    Jo, det gör jag men eftersom jag kommer att börja introducera lite mat så småningom så vore det intressant att veta vad "målet" blir för matningarna på en dag, dvs hur mkt en bebis behöver äta för att vara nöjd. Självklart kommer jag inte att neka henne amning när hon är hungrig, det är inte min avsikt.
    Fortsätt amma som vanligt och erbjud mat när du själv äter. Hur mycket en bebis behöver äta kan ingen svara på, det vet ju bebisen själv. Och det är ju helt olika från bebis till bebis.

    Min 8-månaders äter fortfarande nästan bara bröstmjölk och är nöjd och glad :)
  • Silver­katten­06
    Äldre 9 Nov 13:01
    #7

    Jag hade erbjudit mat vid de tider som bebisen sedan ska äta, alltså frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmat. Fast kanske inte alla på en gång, men det är ju lika bra att få in rätt rutiner från början. Amma sedan fritt däremellan. Det ger sig nog per automatik när hon väl börjar äta lite mer än bara nån tesked...

  • Mrs A
    Äldre 9 Nov 13:07
    #8
    Silverkatten06 skrev 2008-11-09 13:01:10 följande:
    Jag hade erbjudit mat vid de tider som bebisen sedan ska äta, alltså frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmat. Fast kanske inte alla på en gång, men det är ju lika bra att få in rätt rutiner från början. Amma sedan fritt däremellan. Det ger sig nog per automatik när hon väl börjar äta lite mer än bara nån tesked...
    Jo, det var väl lite så min tanke var, att (om möjligt) redan nu börjar fundera lite i rutin-tänket kring mat.

    Tack för era svar!
  • Superf­lugan
    Äldre 9 Nov 15:02
    #9

    Min dotter som är 4månader äter kl 8 flaska, kl 11 lite potis+flaska, kl 14 flaska, kl 17 flaska, ca kl 19 lite potis + flaska, sedan i säng så hon somnar senast kl 20. Hon äter inte på natten.
    Dagens nya smak är morot, det va tydligen gott . Tiderna har vi redan kört med i över en månad, smakisarna har vi haft en vecka.

  • Äldre 9 Nov 15:02
    #10

    Min lilla är snart 5 måndader coh våran dag ser ut ung. så här;

    9 amning
    11.30 en liten burk puré
    14 amning
    16.30 amning
    18.30 gröt
    19.30 amning

    Sen äter hon ca 2 gånger under natten. Tiden är ungefärliga för om hon vill amma nån annan tid så får hon självklart det. Jag har dock märkt att sedan jag började ge mat också så har jag fått mycket bättre rutiner samt att lillan är gladare. Vissa barn mår helt enkelt bra av rutiner.

Svar på tråden Hur ofta "bör" en 4-6 månaders bebis äta?