• Mrs A
    Äldre 9 Nov 12:36
    39628 visningar
    25 svar
    25
    39628

    Hur ofta "bör" en 4-6 månaders bebis äta?

    Min lilla dotter på 4 månader har alltid ätit jätteofta, ungefär varje timme. Det har gjort mig lite utmattad ibland, men jag har kämpat på och låtit henne äta när hon varit hungrig, dvs "fri amning".

    Nu har hon helt automatiskt börjat vilja ha mat mer sällan till min stora glädje. Då hinner vi göra lite annat emellan amningarna också.

    Igår började vi med en smakis också, hon fick en halv sked gröt vilket hon verkade gilla!

    Eftersom hon nu verkar kunna "styras" litegrann vad gäller mat och amning tänkte jag höra vad som är bra att satsa på, dvs vilka matrutiner man brukar vilja ha "på sikt". Jag tror att hon mår bra av rutiner, så kan jag hjälpa henne litegrann så kanske vi kan hitta bra tider att äta på.

    Alltså, hur ofta brukar bebisar i denna ålder behöva äta? Hur ser era matdagar ut när ni börjat ge lite mer mat?

    Ibland känns det som att jag, av "gammal vana", ger henne bröstet utan att hon egentligen är särskilt hungrig. Jag har fått för mig att hon "måste" äta för att överleva.

    Hm, snurrigt inlägg?

  • Svar på tråden Hur ofta "bör" en 4-6 månaders bebis äta?
  • Mrs A
    Äldre 9 Nov 16:50
    #11

    mada79: Vilken gröt ger ni?

    Ska nog också försöka få rutiner som sagt. Problemet är bara att min dotter ammar jättemånga gånger på nätterna. Vet inte om det är någon fas, eller om jag vant henne vid det...

    mada79 igen: Hur länge ammar hon varje gång? Båda eller ett bröst?

    Superflugan: Hur mkt ersättning (?) ger du din bebis vid varje mål?

  • Sagali­na
    Äldre 9 Nov 20:05
    #12

    jag ger min havre gröt tror jag den heter den e från 4mån..sen ger jag honom lite puré men han e i smakis perioden nu..så jag har inte börjat helt å hållet än..bara 2ggr per dag får han smaka på lite annat än ersättning..för jag kan inte amma längre..

  • Superf­lugan
    Äldre 9 Nov 20:52
    #13

    Hon äter (ersättning) 200ml kl 8, resten av gångerna 180ml. Det är massor.. Hon spyr också en massa så det är antagligen därför hon också dricker mera. Ifall det är en dag med mindre kräk så kan 160 räcka vissa mål.
    Misstanken att hon har reflux, halsbränna,sura uppstötningar och så har nu dykt upp, så vi testar nu Gaviscon (som borde hjälpa mot halsbränna) efter varje mål.

    Till kvällsmål åt hon idag 3 teskedar potis&morotpure

    Får ni ge spannmål redan från 4 mån?? Här får man först vid 6mån ( i Finland alltså) fastän det på vissa produkter står tidigare, för ifall barnet blir allergiskt så kan det förosaka mycke mera och gravare allergier sa de på bvc.

  • Carina­mamma8­4
    Äldre 9 Nov 22:26
    #14

    Min 2½mån

    Kl 00.00 Flaska
    Kl 06.00 Flaska
    Kl 09.00 Flaska
    Kl 11.00 Flaska
    Kl 14.00 Flaska
    Kl 17.00 Flaska
    Kl 20.00 Flaska
    Sover till 00.00-00.30 Flaska

    Får NAN2 nu för han var för stor när han föddes dom räknade honom redan som 4mån när han föddes så han fick börja med NAN2

  • Äldre 9 Nov 22:38
    #15

    Våra äter enbart modersmjölksersättning.
    Vi ger var 4:e timme (ungefär) på dagtid. På natten sover de 8 timmar utan mat.
    De är snart 4 månader.

  • Äldre 10 Nov 10:15
    #16

    Mrs A skrev 2008-11-09 16:50:42 följande:


    mada79: Vilken gröt ger ni?Ska nog också försöka få rutiner som sagt. Problemet är bara att min dotter ammar jättemånga gånger på nätterna. Vet inte om det är någon fas, eller om jag vant henne vid det...mada79 igen: Hur länge ammar hon varje gång? Båda eller ett bröst?Superflugan: Hur mkt ersättning (?) ger du din bebis vid varje mål?
    Vi ger Sempers majsgröt. Hon får en hel portion och gapar oftast efter mer när den är slut.
    Hon ammar kanske ca 10 minuter (är ganska glupsk) Jag har nu precis börjat amma på båda brösten då jag misstänker att mjölken sinar lite (hon gråter alltid i slutet på amningen)
  • Amlin
    Äldre 10 Nov 10:21
    #17

    Förlåt att jag ger mig in i din tråd med en fråga Mrs A.

    Superflugan: Hur kommer det sig att ni misstänker reflux eller halsbränna?

  • lindex­81
    Äldre 10 Nov 11:25
    #18

    Har köpt Anna Wahlgrens kända bok. Man tar åt sig av de råd som man tycker passar en bäst, men hon har sunda tankar och värderingar. Då skriver hon bla att man vid 4-5 månader kan börja ge lite puré, typ några teskedar, inte så mycket som en halv burk, samt lite amning/ersättning efter det. Gärna puré som är lite söt, typ banan, eftersom mjölken är söt.

    Senare kan du ju börja med välling som nattmål kanske.

    Jag har inte kommit dit ännu då min lilla är 2,5, snart 3 månader. Men det är nog så jag kommer göra första veckorna när hon fyllt 4 månader. Dvs byta ut 1 mål med puré + amning och vid 5 månader ge välling som kvällsmål. Den är ju så mättande och då somnar de väl med ett klubbslag och sover hela natten. Det är i alla fall min förhoppning :)

  • Äldre 10 Nov 14:22
    #19

    Min tjej är 5 & ½ månad och just nu äter hon ungefär såhär:

    9.00 - Amning
    12.00-13.00 - Puré av något slag (ev. + lite fruktmos) + amning
    16.00-17.00 - Amning
    19.00-20.00 - En portion mild havregröt
    22.00 - Amning

    Alltså fem mål om dagen, och hon är en nöjd och belåten bebis... :)


    ¤ Othilia 080524 ¤
  • Bebisn­oja
    Äldre 10 Nov 15:14
    #20

    Min son är 4 månader och våran dag ser just nu ut så här:

    7.30 Amning
    10.30 Amning
    13.30 Smakportion med t ex potatis + amning (detta mål ska bytas ut till enbart mat inom en snar framtid)
    16.30 Amning
    19.30 Banangröt + Ersättning
    Mellan 19.30-7.30 ammar han 4-5 gånger. Hade hoppats att det skulle bli mer sällan sen vi började med ersättning men än har det inte skett nån förbättring. Förhoppningsvis kommer det när det blir mer ordenligt mat på dagen.

  • Mrs A
    Äldre 10 Nov 16:58
    #21

    När ni skriver amning, ammar ni båda brösten då?

  • Bebisn­oja
    Äldre 10 Nov 18:12
    #22

    Jag ammar båda brösten.

  • Superf­lugan
    Äldre 11 Nov 11:09
    #23
    Svar på #17
    Några ex:
    -hon kräks ganska mycket, sura illaluktande spyor
    -ofta när hon ligger på rygg så åker det upp i munnen & hon sväljer eller låter de komma ut
    -trivs inte på rygg, som mindre börja hon genast vråla när man lade ner henne, men nu kan hon vara ibland glatt, men ibland börjar hon gråta så fort man lägger ner henne
    -vill alltid upp, upp o upp i famnen, ända sedan helt liten, så hon e ganska stark i ryggen och nacken
    -sover inte, vaknar varje gång när den ytligare sömnen kommer, efter ca 45min

    Det sades kolik när hon var rikit liten för hon grät o grät o hade ont i magen, men kanske var det pga halsbränna då iställe.

    Nå men vi ska se hur det går.
  • Äldre 11 Nov 15:11
    #24
    Mrs A skrev 2008-11-10 16:58:19 följande:
    När ni skriver amning, ammar ni båda brösten då?
    Japp. Tjejen äter oftast tills det tar slut i båda... :)
    ¤ Othilia 080524 ¤
  • Silver­katten­06
    Äldre 11 Nov 16:02
    #25
    Svar på #23
    Behöver ju inte alls vara halsbränna, tycker din beskrivning låter precis som min äldste son som var ett sk kräkbarn, vilket oftast beror på omogen magmun, inte reflux och halsbränna. I övrigt hade han ett stort närhetsbehov, vilket även det är helt normalt...

    Vilken ersättning ger ni? Babyspyor av Sempers luktar apa, men inte babyspyor av NAN...
Svar på tråden Hur ofta "bör" en 4-6 månaders bebis äta?