• KajsaA­nka
    Äldre 9 Nov 21:21
    19639 visningar
    4 svar
    4
    19639

    Hur många föräldradagar är "lagom" att spara?

    Jag såg på TV för några veckor sedan där de tog upp hur många som aldrig tar ut sina föräldradagar som de har rätt till. Vi snålar och tar ut väldigt få dagar, men jag tänker samtidigt att vi kanske ska ta ut lite fler, vi har det stundtals ganska knapert p g a snålheten med dagarna.

    Därför undrar jag hur många dagar ni sparar/tänker spara och vad ni tror är "lagom" att spara för framtida bruk?

  • Svar på tråden Hur många föräldradagar är "lagom" att spara?
  • vätejo­n
    Äldre 9 Nov 21:22
    #1

    Det beror väl på vad man har tänkt göra med dagarna. Vill ni jobba deltid i några år är det kanske smart att spara på dem. Vill ni jobba heltid och tror att ni inte kommer att ta ut några dagar när ni börjat jobba och inte heller vill vara hemma länge med barnen så verkar det lite onödigt att spara på dem.

  • Cia o krabat­en
    Äldre 9 Nov 21:29
    #2

    Om man tänker sig att det är 2 studiedagar/termin (år?) fram tom att barnet är 8år så kan man ju räkna där.

    + lite längre sommarlov/semester kanske? 5 dagar?
    + lite klämdagar/år 3?

    4+5+3=12 dagar/år *6 år= 72 dagar

    Men som Vätejon skriver beror det ju på hur man tänkt jobba, och sen om man får fler barn så ändrar det ju behovet fram och tillbaka.

  • Auris
    Äldre 9 Nov 21:30
    #3

    Det beror helt på hur er plan ser ut för hur ni ska ta ut de sparade dagarna. Om tex någon ska gå ned i tid och använda sparade dagar för att skydda sin SGI kan det behövas ganska många dagar. Tar man ut en dag i veckan går det 52 dagar per år... Om man ska ha dem till en månads extra ledigt per år så behövs 20 dagar/år.

    Om ni inte har någon plan att ta ut dem regelbundet utan bara sparar för att de kan vara bra att ha nån gång behövs nog inte så många dagar - annars kanske den där "bra att ha" -gången aldrig kommer och dagarna brinner inne.

  • Äldre 9 Nov 21:36
    #4

    Vi har börjat jobba nu till hösten och dottern har börjat dagis. Vi har tänkt använda de sparade dagarna till att exempelvis förlänga semestern under sommaren och kanske ta lite strödagar här och där. Men vi har nog snålat lite väl mycket på dagarna för vi har ca hälften kvar. Så här i efterhand känner jag att det var lite dumt att snåla så på dagarna, för pengarna kanske egentligen behövdes bättre tidigare än de kommer att behövas framöver när vi båda jobbar.

Svar på tråden Hur många föräldradagar är "lagom" att spara?