• jessie­79
    Äldre 11 Nov 16:42
    10245 visningar
    7 svar
    7
    10245

    Hur länge smittar 3 dagars feber???

    Ja som rubriken....

    Slutar det smitta när utslagen kommer eller tills de är helt borta?

    Jag har hört olika varianter och skulle vilja veta vad som gäller.

  • Svar på tråden Hur länge smittar 3 dagars feber???
  • P2007
    Äldre 11 Nov 16:48
    #1

    Jag har för mig att det var tills utslagen är borta....men är inte säker!

  • jessie­79
    Äldre 11 Nov 18:58
    #2

    Ok tack, nån mer??

  • Klöver­dam
    Äldre 12 Nov 10:56
    #3

    Jag har hört att 3 dagars inte smittar alls! Men min källa kan vara fel!

  • MarieH­J
    Äldre 12 Nov 10:58
    #4

    smittar feber???

  • P2007
    Äldre 12 Nov 11:46
    #5
    www.vardguiden.se
    Tredagarsfeber är en barnsjukdom som vanligtvis drabbar barn i åldern sex månader till två år.
    Den orsakas av ett herpesvirus. Febern kommer mycket snabbt och kan stiga ända upp till 40 grader.
    Efter tre-fyra dagar sjunker febern och ersätts av utslag. Om barnet är påverkat av febern och febernedsättande medel inte hjälper eller om barnet inte får i sig vätska kan du kontakta barnavårdcentralen för råd.

    Tredagarsfeber orsakas av ett herpesvirus som är mycket smittsamt.
    Namnet kommer av att sjukdomsförloppet varar ungefär tre dagar.


    Nästan alla barn får sjukdomen, men symtomen kan vara olika svåra.
    Tiden mellan smittotillfället och sjukdomens utbrott är mellan fem och tio dagar.

  • MarieH­J
    Äldre 12 Nov 12:42
    #6
    P2007 skrev 2008-11-12 11:46:16 följande:
    www.vardguiden.se
    Tredagarsfeber är en barnsjukdom som vanligtvis drabbar barn i åldern sex månader till två år. Den orsakas av ett herpesvirus. Febern kommer mycket snabbt och kan stiga ända upp till 40 grader.Efter tre-fyra dagar sjunker febern och ersätts av utslag. Om barnet är påverkat av febern och febernedsättande medel inte hjälper eller om barnet inte får i sig vätska kan du kontakta barnavårdcentralen för råd.
    Tredagarsfeber orsakas av ett herpesvirus som är mycket smittsamt. Namnet kommer av att sjukdomsförloppet varar ungefär tre dagar.
    Nästan alla barn får sjukdomen, men symtomen kan vara olika svåra. Tiden mellan smittotillfället och sjukdomens utbrott är mellan fem och tio dagar.
    aha! Så det är ett ehrpesvirus? Men har barnet alltid kvar herpesviruset i kroppen då? Så är det ju med herpes på vuxna..
  • P2007
    Äldre 12 Nov 12:52
    #7

    Fast det är ju inte Herpes utan ett humant herpes Virus och i stort sätt alla barn får det. När du haft det är du imun mot det!
    Det finns inget med sjukdommen som liknar herpes alls.


    MarieHJ skrev 2008-11-12 12:42:13 följande:
    aha! Så det är ett ehrpesvirus? Men har barnet alltid kvar herpesviruset i kroppen då? Så är det ju med herpes på vuxna..
Svar på tråden Hur länge smittar 3 dagars feber???