• Mitti
    Äldre 11 Nov 17:32
    82740 visningar
    62 svar
    62
    82740

    Vad bör en nittonåring betala hemma?

    Som rubriken lyder:
    Vad är det rimligt att förvänta sig att en 19-åring som tjänar egna pengar ska betala hemma?

    Hon bor hemma och disponerar tv, telefon, internet, mat, hygien, mm mm helt fritt. Hon har nu fast jobb, fick sin andra lön denna månad. Hon tog själv upp att hon ska börja betala för sig (bra!) och nu undrar jag vad som är vettigt att sätta som hennes del?

  • Svar på tråden Vad bör en nittonåring betala hemma?
  • ackie
    Äldre 19 Jan 04:01
    #51

    Heejheej.
    Jag tänkte att ja kunde svara på denna frågan : )
    Jag själv är 20år och bor ej hemma. Men bodde när jag va 19. När jag fick mitt egna riktiga jobb innan jag gick tillbaka till skolbänken så betalade jag 2500kr för att få bo kvar hemma. Då betalade ja för mat el och hyra.
    Men de är ju jag det. Sen beror de ju på hur mycket barnet får ut av lönen varje månad.. Tycker det är föräldrana som ska ta på sig den uppgiften att bestäma vad dom vill ha utav barnet som bor hemma med jobb.

    De e vad jag tycker ! : )

  • näradi­g
    Äldre 10 Feb 00:01
    #52

    det beror på barnets inkomst och PLANER. tex om barnet sparar nästan allt för att tex köpa en bostad. Vi skulle inte ta betalt alls men om barnet inte sparade själv så skulle barnet betala en summa till oss som vi då sparade till barnet.

  • Äldre 18 Apr 17:27
    #53

    Hej
    Självklart ska en nittonåring betala hemma om hon /han jobbar och tjänar egna pengar
    Skulle nog tänka mig att 3500 vore lagom
    Sedan är den en annan sak om person tänker spara till bostad mm det finns väll utrymme för det också
    Ser att många får ut bra med pengar på deras arbete.
    Lär dom att betala hemma först .... Annars blir det en chock den dag när de ska betala allt själva..........
    Ser att många har råd att gå på krogen mm...... Tror då att det är bra att de först betalar för att bo hemma och få service mm.

     

  • Mårten­sson90
    Äldre 18 Apr 17:29
    #54

    Det beror på vad hon tjänar och vad era kostnader är :) Jag betalade 1000 hemma men hade då 5500 i lön.. mina bröder som tjänade 14-15000 betalade ca 3000-3500 :)

  • Äldre 18 Apr 18:11
    #55

    Hej
    Klart att det beror på inkomst.
    Tycker nog att tjänar man 15000 kr/mån borde 3-4000 kr vara lagom
    Sedan vet jag att många ungdommar tjänar mycket mera
    Bra att man lär sig att betala för sig, när man bor hemma.
     

  • Äldre 29 Apr 22:54
    #56

    Vår son tar studenten om en månad, och har fast arbete direkt efter studenten. 
    Vi känner att vi vill att han sparar så mycket pengar han kan under några månader så att han har en bra summa att lägga på sin lägenhet. Vi har kommit överrens om att han ska spara 10.000 - 15.000 / månad i stället för att betala hemma.
    Han kommer att flytta inom ett år, men hinner då få ihop en rejäl slant till sin egna bostadsrätt. Det känns väldigt rätt för oss.

  • Äldre 7 May 19:04
    #57

    Hej
    Om en nittonåring tjänat 83000kr år 2010
    Vad är då lämpligt att han betalar hemma då?
    83000 kr delat på 8 månader är
    ca 10000kr/mån 

  • Äldre 23 May 18:55
    #58

    Hej
    Till alla
    Dålig fart på denna tråden 

  • Sereni­ty2011
    Äldre 23 May 18:59
    #59

    Sina egna utgifter först och främst. Sina egna räkningar, som mobiltelefon. Tonåringen kan väl få ansvar att handla nån gång i veckan, det som behövs, mat, toapapper, schampoo etc. Kanske internet om tonåringen är den som använder det mest.

    Eller så kan ni komma överens om att tonåringen betalar en summa pengar till föräldrar varje månad. Ni kan ju komma överens om vad ni tycker är rimligt.

  • Balahi­r
    Äldre 23 May 19:00
    #60

    säg 5000! för eget boende med el, mat, tv, bredband, hyra osv går sällan under det. och allt ni tycker är "för mycket" kan ni spara på ett separat konto så hon har någon/några hyror när hon flyttar hemifrån.

  • Äldre 23 May 19:01
    #61
    lejon0666 skrev 2011-05-23 18:55:49 följande:
    Hej
    Till alla
    Dålig fart på denna tråden 
    Och varför skulle det vara bra fart i en tråd som är TVÅ ÅR gammal?!
  • Äldre 29 Jun 20:07
    #62
    Balahir skrev 2011-05-23 19:00:56 följande:
    säg 5000! för eget boende med el, mat, tv, bredband, hyra osv går sällan under det. och allt ni tycker är "för mycket" kan ni spara på ett separat konto så hon har någon/några hyror när hon flyttar hemifrån.
    5000?? snacka om överdrivet..
Svar på tråden Vad bör en nittonåring betala hemma?