• Cab
    Äldre 16 Nov 07:50
    25298 visningar
    42 svar
    42
    25298

    Butiker som säljer utan f-skattsedel?

    Har upptäckt hur smidigt det är att leta julklappar via internet.
    Men också hur många "butiker" tillverkare av allehanda grejor som verkar ha affärsverksamhet och bedriva både tillverkning och försäljning utan att betala moms?

    Bloggar är tydligen jättevvanligt att sälja ifrån.
    Men det finns även mer "renodlade butiker" där detta inte tydliggörs.

    Jag kan inte låta bli att undra om detta är en miss av "företagaren" eller om affärsverksamheten helt enkelt drivs svart.
    Gör det mig som kund brottslig också i något led?

    Det är viktigt för mig att kolla upp företagen om jag blir sugen på deras sortiment.
    Att skaffa skattesedel borde ju vara bland det första man som företagare skulle satsa på så att man framstår som seriös? Och verkligen skriva ut, tydligt.

    Är detta fenomen verkligen så vanligt, eller är det bara jag som råkat hitta flera stycken inom en kort tid?...

  • Svar på tråden Butiker som säljer utan f-skattsedel?
  • Clapto­n
    Äldre 16 Nov 12:22
    #1

    Anmäl dom!

    Det är ju som attt stjäla pengar från alla skattebetalare.

  • Lite Liten
    Äldre 16 Nov 14:39
    #2

    Be alltid om moms.reg nummer då du ska beställa så får du veta om det är ett seriöst eller oseriöst företag.

  • Lite Liten
    Äldre 16 Nov 14:41
    #3

    Det är väl vanligast bland hemmasydda-kläders-företag om jag förstått det hela rätt.

  • Mummy
    Äldre 16 Nov 14:53
    #4

    Om du bedriver försäljning ska man ha F-skattsedel, ja.
    Alt FA-skattsedel.
    Ser det själv ibland. Andra kanske inte tänker på det, men jag gör det som själv har e-butik.

  • trollk­arl
    Äldre 16 Nov 14:54
    #5

    kolla med allabolag.se

    gratis site....

  • Lite Liten
    Äldre 16 Nov 16:30
    #6
    trollkarl skrev 2008-11-16 14:54:36 följande:
    kolla med allabolag.segratis site....
    Vilken toppensida!
  • Äldre 16 Nov 22:35
    #7

    Oseriöst!
    Och olagligt, Om inte vinsten tas upp i deklarationen.

    trollkarls tips var jättebra!

  • Äldre 17 Nov 12:00
    #8

    Varför tror TS att momsredovisning och skatteinbetalning beror på innehav av f-skattesedel?
    Var finns sambandet?
    Finns det någon regel som kommit till de senaste dagarna utan att affärsinnehavare blivit upplysta om den?
    Min information har jag fått genom Skatteverkets broshyrer, så därför undrar jag.

  • Mummy
    Äldre 17 Nov 12:29
    #9

    Shelly
    Nu blir jag lite förvirrad ( ) men om du ska sälja saker för att tjäna på det så måste du ha F-skattsedel för att kunna redovisa momsen och betala ev skatt

  • Äldre 17 Nov 13:24
    #10
    Mummy skrev 2008-11-17 12:29:35 följande:
    ShellyNu blir jag lite förvirrad ( ) men om du ska sälja saker för att tjäna på det så måste du ha F-skattsedel för att kunna redovisa momsen och betala ev skatt
    Var i hela fridens namn har du fått det ifrån?????
Svar på tråden Butiker som säljer utan f-skattsedel?