• Cab
    Äldre 16 Nov 07:50
    25315 visningar
    42 svar
    42
    25315

    Butiker som säljer utan f-skattsedel?

    Har upptäckt hur smidigt det är att leta julklappar via internet.
    Men också hur många "butiker" tillverkare av allehanda grejor som verkar ha affärsverksamhet och bedriva både tillverkning och försäljning utan att betala moms?

    Bloggar är tydligen jättevvanligt att sälja ifrån.
    Men det finns även mer "renodlade butiker" där detta inte tydliggörs.

    Jag kan inte låta bli att undra om detta är en miss av "företagaren" eller om affärsverksamheten helt enkelt drivs svart.
    Gör det mig som kund brottslig också i något led?

    Det är viktigt för mig att kolla upp företagen om jag blir sugen på deras sortiment.
    Att skaffa skattesedel borde ju vara bland det första man som företagare skulle satsa på så att man framstår som seriös? Och verkligen skriva ut, tydligt.

    Är detta fenomen verkligen så vanligt, eller är det bara jag som råkat hitta flera stycken inom en kort tid?...

  • Svar på tråden Butiker som säljer utan f-skattsedel?
  • trollk­arl
    Äldre 18 Nov 12:56
    #31

    Virriga Vera skrev 2008-11-18 12:36:21 följande:


    Du har säkert rätt om moms, det betvivlar jag inte. Men jag svarade på frågan om det är olagligt att köpa/sälja utan F-skattesedel och det är det inte.
    upp till en schablonbelopp om året, sen bli man klassad som företagare och riskerar att bli sköntaxerad.
  • Äldre 18 Nov 13:08
    #32
    trollkarl skrev 2008-11-18 12:56:49 följande:
    Virriga Vera skrev 2008-11-18 12:36:21 följande:
    upp till en schablonbelopp om året, sen bli man klassad som företagare och riskerar att bli sköntaxerad.
    Det har du säkert också rätt i, men sakfrågan är och var fortfarande att det INTE är olagligt att bedriva affärer utan f-skattsedel.
  • Lite Liten
    Äldre 18 Nov 20:16
    #33

    Det går att driva en enskild firma utan F-skattebevis, men det är inte att rekommendera. Om du säljer utan att ha F-skattebevis, riskerar dina kunder att få betala din skatt och dina egenavgifter.

  • Äldre 18 Nov 22:00
    #34

    Lite Liten skrev 2008-11-18 20:16:28 följande:


    Det går att driva en enskild firma utan F-skattebevis, men det är inte att rekommendera. Om du säljer utan att ha F-skattebevis, riskerar dina kunder att få betala din skatt och dina egenavgifter.
    Ja, men det är fortfarande inget olagligt och inget man kan bli anmäld för, vilket vissa här påstår.
  • Lite Liten
    Äldre 18 Nov 22:21
    #35

    Varför är en del utan F-skatt rädda att bli anmälda till skatteverket?

    Jag tycker att det är ett dåligt sätt emot kunderna som kan riskera att betala personen i frågas skatt och egenavgifter..

  • saffra­n
    Äldre 19 Nov 11:36
    #36

    Men det låter ju jättekonstigt? Butikerna i fråga får knappast köpa in varor om de inte i sin tur kan visa upp f-skattesedel för grossisten. Eller?

  • Äldre 19 Nov 11:53
    #37

    Skickade en fråga till skatteverket via mail:
    Måste man ha f-skattesedel för att sälja till privatpersoner?

    Svar:
    Det är inget tvång att ha F-skattsedel.

    Om man säljer tjänster är det att föredra att man har en F-skattsedel iannat fall blir den som köper tjänsten skyldig att betala sociala avgifterpå den ersättning som uppdragstagaren får. Du kan läsa mer om skattsedlarnas rättsverkan i nedanstående länk:
    www.skatteverket.se/4.18e1b10334ebe8bc8000148.html

    Redovisa inkomst
    Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft förpersonligt bruk, t.ex möbler, hemelektronik, prydnadsföremål o.d, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kr.
    Men om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har.
    Läs mer i broschyren Hobbyverksamhet, SKV 344 eller Så fyller du i "Skatte- och avgiftsanmälan, SKV 418.

    Moms
    Om du bedriver näringsverksamhet (ett företag) ska du redovisa moms på försäljningen. Men det är olika regler för varor och tjänster.

    Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former. Då ska du redovisa dina varor under Hobby, men försäljningen är även momspliktig.

  • Äldre 19 Nov 11:56
    #38

    Har personligen aldrig behövt visa upp f-skattesedel vid inköp av varor. Däremot har en del krävt momsregisteringsnummer och kopia på företagsregistrering hos Bolagsverket.

  • Äldre 19 Nov 11:57
    #39
    saffran skrev 2008-11-19 11:36:44 följande:
    Men det låter ju jättekonstigt? Butikerna i fråga får knappast köpa in varor om de inte i sin tur kan visa upp f-skattesedel för grossisten. Eller?
    Varför skulle de inte få det?
  • saffra­n
    Äldre 19 Nov 12:33
    #40

    Vi har alltid fått visa upp ganska mycket information med vår butik för att visa att vi är seriösa då vi köpt in från nya märken. Särskilt de större märkena är noga med detta har jag upplevt. Det blir ju dålig pr för dem om deras kläder säljs i skumma nätbutiker.

  • Äldre 19 Nov 12:41
    #41
    saffran skrev 2008-11-19 12:33:26 följande:
    Vi har alltid fått visa upp ganska mycket information med vår butik för att visa att vi är seriösa då vi köpt in från nya märken. Särskilt de större märkena är noga med detta har jag upplevt. Det blir ju dålig pr för dem om deras kläder säljs i skumma nätbutiker.
    Men det är en Policy och ingen lag. Olika företag har olika policy.
  • Cab
    Äldre 22 Nov 20:35
    #42

    Nåja, lag eller inte.
    Jag antar att det är lite djungelns lag därute med konkurrensen melan alla webbutiker, jag som kund väljer ju vart jag vill handla, och jag gillar inte det faktum att det finns handlare som utnyttjar "jag deklarerar för min vinst och har därför inte f-skattsedel" och sedan säljer svart ändå.
    Som kund vill jag veta att den butik jag besöker /handlar av skall följa - tydligt- lagarna.
    Jag vill absolut inte råka illa ut genom att finnas i några kundregister som kan komma i daga då / om det nystas upp någon svart-verksamhet.

Svar på tråden Butiker som säljer utan f-skattsedel?