• moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 16:54
    7844 visningar
    36 svar
    36
    7844

    Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!

    Hur gör ni andra föräldrar som har barn på heltid och där barnen ska resa långt (flyga) till sin andra förälder?
    Mina barn ska åka till sin pappa på jullovet. Vi är inte överens om vem som ska betala hemresan. Pappan har bokat och betalar flygresan dit.

    Samarbetsavtal finns men där regleras inte vem som står för kostnaderna utan vid vilka tillfällen barnen ska vara hos sin pappa.

    Familjerätten säger att umgängesföräldern ska betala umgängesresor (men över 10 mils avstånd så kan föräldrarna komma överens om annat).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-29 14:02
    Familjerättsjurist säger att det inte är rätt att jag ska betala resor "på kredit" när underhållet är 2200 kr och jag har en så låg inkomst. Kommer att gå vidare med detta nästa år med Rättshjälp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 17:06
    UF betalar underhållstöd 1273 kr i månad per barn. (genom fk)

  • Svar på tråden Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!
  • Anonym (bio /bonus­)
    Äldre 18 Nov 17:03
    #1

    Jag betalar alla resor till och från pappan för min yngste, men har fått höra av FK att man ska dela på resekostnaderna. Mitt ex barnets pappa vägrar eftersom han tycker att jag valde att skiljas och flytta 50 mil, så får jag betala nu. Det är mitt straff! Men jag har en advokat som kommer hjälpa mig med både underhåll, reseersättning, bodelning mm, och det kommer bli en stor summa eftersom han inte har betalat ett rött öre på ett år nu. Kan lägga till att jag får vara med på resan både dit och hem igen för barnet vågar inte åka ensam(8år) Jag försöker göra allt för barnets skull - att han ska ha en bra kontakt med sin pappa men jag vet inte hur länge jag orkar eller ha råd. Till råga på allt så betalar min man allt för oss två mig och hans bonusbarn + hans egna två biobarn....vad skulle jag gjort utan honom??!! Vi har inte det lätt ekonomiskt just nu men det kommer vända, hoppas före jul!

  • Anonym (oj!)
    Äldre 18 Nov 17:16
    #2

    oj här är det tvärtom!! min sambo betalar alla resor fram o tillbaka 40 mil en väg så nästan 80 mil + att dom delar på exakt alla barnets kostander alla plagg och alla roligheter han går på eller gör. det är nästan lite överdrivet men så har dom det. och jag kan väl inte lägga mig i där även fast jag har mina åsikter.

    har inte skaffat barn med honom än.... och vill nog inte det undrar hur det skulle bli OM vi skulle få barn. jag älskar honom och låter dom två sköta sitt med hur dom uppfostrar deras barn.

  • Anonym (**)
    Äldre 18 Nov 17:40
    #3

    Om kostnaderna för resan är betydande så ska man fördela kostnaden mellan föräldrarna utifrån kvotdelningsprincipen. Det innebär att den som har bäst ekonomi ska betala störst del av resan.

    Det är umgängesföräldern som ska stå för det praktiska kring resan, allt du behöver göra är att betala din del av det billigaste färdmedlet. Frågan är om det överhuvudtaget är rimligt att barnen ska åka buss när det är stort avstånd, annars är ju det billigast. Kolla upp vilket som är det billigaste färdmedlet av de som är rimliga. Sedan talar du om för pappan att du sätter in pengarna på hans konto och så är det upp till honom att se till att barnen kommer fram och tillbaka.

    Hur många procent var och en ska betala räknar man ut på samma sätt som man räknar ut underhållsbidraget. Det kan du läsa om på Försäkringskassans hemsida. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag/

  • Anonym
    Äldre 18 Nov 18:03
    #4
    Svar på #3
    Men fungerar det så även om båda föräldrar först bott i samma stad och sen så bestämmer sig den andra att flytta. Ska den förälder barnet bor hos endå hjälpa till att betala resan?
  • moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 18:58
    #5

    Vi har delad vårdnad. Pappan betalar bara underhåll via fk. (får avdrag på underhåll när de är där).
    Ska kolla försäkringskassan sida..

  • moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 18:59
    #6

    Här var det så att exet valde att flytta 65 mil från sina barn men ändå tycker han att jag ska betala hemresan för dem 4 gånger per år.

  • Anonym (bio /bonus­)
    Äldre 18 Nov 19:53
    #7

    SJ tar 10 kr för barnet (upp till 15år)om jag vuxen åker med barnet T & R och det tycker jag är billigt, men det är ju min biljett som kostar ca.5-900:- enkel resa. beroende på hur tidigt jag bokat biljetterna.
    Buss är inte tänkbart för vår del eftersom det tar ca.6-8 tim med bussen. Jag har föreslagit att åka bil halva vägen och mötas upp i en stad, så att vi har 2 tim resväg var och att man skulle kunna äta lunch eller ta en fika tillsammans före överlämningen, men det sa han nej tack, det är du som valt att flytta 50 mil bort. Han är alltså inte villig till något, det är knappt att han vill träffa sitt barn, suck!

  • PDR
    Äldre 18 Nov 19:59
    #8

    Hej! Hoppas allt är bra med er. I vårt fall delar vi på kostnaderna rakt av. Sonen är hos sin pappa ca en vecka i månaden (60 mil bort). Han betalar inget alls i underhåll och jag har barnbidraget. Blir mellan 1500-2000 kr i månaden var i resekostnader. P.

  • moomin­mamman
    Äldre 20 Nov 10:12
    #9

    Jag har ingen ekonomisk möjlighet att betala resor 4 gånger per år för två barn. När jag drar hela lasset och köper allt till barnen inkl dyrare saker såsom cyklar osv. Jag får underhåll (2200 per månad) och barnbidraget och det är ju bara att anpassa sitt liv efter det. Men som student så har jag väldigt liten inkomst.

    Nu är dilemmat. Resan ner är betald och bokad.
    -ska jag vägra betala hemresan och inte skicka ner barnen?
    då kan pappan anmäla mig att jag inte följer samarbetsavtalet.
    -betala hemresan, vilket innebär att jag alltid kommer att få göra det.
    Och då kommer barnen och jag aldrig ha råd med någon semester eller något som ger oss guldkant på tillvaron.

  • Anonym (123)
    Äldre 20 Nov 10:21
    #10

    Min mans ex flyttade 30 mil bort med barnet. Vilket han inte godkände. Dom har alltid delat på resorna. Båda kör en vända var.
    Men nu för nåt år sedan, så ledsnade hans ex och vägrade köra pga att det är dyrt och tar tid.

    Blev tingsrätten och där dömde dom till att båda ska dela på körningen. Alltså som det har varit hela tiden. Och det pga av att det var hon som flyttade och försvårade umgänget och får då vara med och dela på resorna.....även fast det kostar massor...Det skulle hon ha tänkt på innan hon flyttade....

Svar på tråden Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!