• moomin­mamman
    Äldre 18 Nov 16:54
    7807 visningar
    36 svar
    36
    7807

    Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!

    Hur gör ni andra föräldrar som har barn på heltid och där barnen ska resa långt (flyga) till sin andra förälder?
    Mina barn ska åka till sin pappa på jullovet. Vi är inte överens om vem som ska betala hemresan. Pappan har bokat och betalar flygresan dit.

    Samarbetsavtal finns men där regleras inte vem som står för kostnaderna utan vid vilka tillfällen barnen ska vara hos sin pappa.

    Familjerätten säger att umgängesföräldern ska betala umgängesresor (men över 10 mils avstånd så kan föräldrarna komma överens om annat).

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-29 14:02
    Familjerättsjurist säger att det inte är rätt att jag ska betala resor "på kredit" när underhållet är 2200 kr och jag har en så låg inkomst. Kommer att gå vidare med detta nästa år med Rättshjälp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-05 17:06
    UF betalar underhållstöd 1273 kr i månad per barn. (genom fk)

  • Svar på tråden Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!
  • Anonym
    Äldre 29 Nov 20:32
    #21

    Anonym (**) skrev 2008-11-29 20:25:24 följande:


    Nu är du ute och cyklar. Inom rättsväsendet är det standard att vardera föräldern betalar efter utifrån sin ekonomiska förmåga, dvs den som har bäst ekonomi betalar mest. I TS fall så har hon myyyyyyycket mindre inkomst än pappan, därför ska pappan stå för i stort sett hela resorna. Som hon just skrivit som tillägg till TS så har hon nu fått bekräftat från en jurist att hon inte ska betala hälften.
    Nädå jag är inte ute och cyklar. Jag sitter faktiskt framför datorn .

    Bekräftat och bekräftat. Bara för det är en jurist innebär det inte att personen har rätt. Finns bra jurister och dåliga jurister. Sen brukar jurister ställa sig på sina klienters sidor. Annars förlorar dom snabbt sina kunder.

    Är inkomstskillnaden brutalt stor så kan det bli fråga om delning, jag läste inte hela tråden utan bara själva inlägget. Visst TS skriver att hon har låg inkomst, men det står inget om vilken inkomst den frånflyttade föräldern har. Således kan jag inte spekulera i att dom har stor inkomstskilnad. Överlag delas kostnaderna, yepp.
  • Anonym (**)
    Äldre 29 Nov 20:55
    #22
    Anonym skrev 2008-11-29 20:32:46 följande:
    Överlag delas kostnaderna, yepp.
    Överlag brukar folk inte ens veta skillnaden mellan underhållbidrag och underhållsstöd. De brukar också blanda ihop växelvis boende med delad vårdnad, när det första rör boende och det andra inte ens existerar eftersom den juridiska termen är gemensam vårdnad.

    Därför är jag inte förvånad över att folk överlag TROR att reskostnaderna ska delas på hälften, när egentligen Föräldrabalken är tydlig med att boendeföräldern bara ska bidra efter ekonomisk förmåga.
  • Anonym
    Äldre 29 Nov 22:42
    #23

    Anonym (**) skrev 2008-11-29 20:55:21 följande:


    Överlag brukar folk inte ens veta skillnaden mellan underhållbidrag och underhållsstöd. De brukar också blanda ihop växelvis boende med delad vårdnad, när det första rör boende och det andra inte ens existerar eftersom den juridiska termen är gemensam vårdnad.Därför är jag inte förvånad över att folk överlag TROR att reskostnaderna ska delas på hälften, när egentligen Föräldrabalken är tydlig med att boendeföräldern bara ska bidra efter ekonomisk förmåga.
    Ja själv har jag full koll på alla termerna och är väl insatt. Tidigare när det överlag var stora löneskilnader så gjorde man som du säger att den förälder som tjänade bäst (läs pappan) fick betala barns resor. Numera anses det inte finnas en rimlig anledning till att generellt inte dela resorna. Så ibland är det inte som folk TROR utan som folk fått TILLDÖMT.
    Så skrev jag fel i förra inlägget. Det skulle självfallet stå "inte", dvs är inkomstskilnaden väligt stor så kan det vara fråga om att den part som tjänar mest betalar umgängesresor.
    "Efter förmåga kan tolkas väldigt olika". I dagsläget har TS pengar till resan eftersom hon dessutom planerar julklappar. Skulle en domstol göra en avvägning på vad som är viktigast, resa till sin ena förälder efter ett halvår uteblivet umgänge, eller julklapp från samma förälder, så tror jag fallet är glasklart.
  • X1C
    Äldre 30 Nov 12:38
    #24

    Men egentligen.

    Säg att den andre betalar 1273 i underhåll

    Resorna för umgänget kostar en bra slant över 1273 i månaden.

    Och jag då som boendeförälder ska hjälpa till att betala.

    Då blir de att Mamman flyttar av egen vilja. Lämnar sitt barn.
    Hon vägra betala underhåll. Men när hon väll ska betala de så kommer i princip hela underhållet gå till Umgänges resor?

    De är lite halv surt.
    Då flyttar Mamman och hennes bidrag att försörja barnet går till hennes umgänges resor.....

    Jag tycker att flytta man så ska man ha de så bra ekonomiskt att man klara betala underhåll och klara betala umgänget för egen maskin.

  • Anonym
    Äldre 30 Nov 22:16
    #25

    Man behöver aldrig sätta sig i skuld för att betala umgängesresor.
    Har inte UF råd att betala dom själv kan han ansöka om socialbidrag till resorna.

  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 16:31
    #26

    Mitt ex har minst 5 gånger större inkomst än mig per år.

  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 16:35
    #27

    Planerar julklappar! Vilken förälder gör inte det? Kan tala om att det inte är några stora summor det rör sig om. Och angående extrajobb så jobbar jag extra så mycket jag kan på terminerna och nästan hela somrar. Men jag studerar på heltid och ska ta hand om barnen som måste gå i första hand.

  • Anonym
    Äldre 5 Dec 16:38
    #28

    Anonym skrev 2008-11-29 22:42:03 följande:


    Anonym (**) skrev 2008-11-29 20:55:21 följande: Ja själv har jag full koll på alla termerna och är väl insatt. Tidigare när det överlag var stora löneskilnader så gjorde man som du säger att den förälder som tjänade bäst (läs pappan) fick betala barns resor. Numera anses det inte finnas en rimlig anledning till att generellt inte dela resorna. Så ibland är det inte som folk TROR utan som folk fått TILLDÖMT. Så skrev jag fel i förra inlägget. Det skulle självfallet stå "inte", dvs är inkomstskilnaden väligt stor så kan det vara fråga om att den part som tjänar mest betalar umgängesresor. "Efter förmåga kan tolkas väldigt olika". I dagsläget har TS pengar till resan eftersom hon dessutom planerar julklappar. Skulle en domstol göra en avvägning på vad som är viktigast, resa till sin ena förälder efter ett halvår uteblivet umgänge, eller julklapp från samma förälder, så tror jag fallet är glasklart.
    Nej, du är inte så insatt som du tror.

    Det framgår klart och tydligt av lagtexten hur umgängesresors kostnader ska fördelas. Domstolarna följer givetvis lagtexten.

    När man räknar ut förmågan så tolkas den inte olika, det framgår av lagens förarbeten hur man räknar ut förmågan. Man använder sig av kvotdelningsprincipen dvs. exakt samma metod som när man räknar ut underhållsbidrag.
  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 17:11
    #29

    Föräldrabalken 6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge
    15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
    En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

    Om jag tolkar detta så ska det ju ses på ekonomin för båda föräldrarna!!!!!

  • Anonym
    Äldre 5 Dec 17:15
    #30

    moominmamman skrev 2008-12-05 17:11:31 följande:


    Föräldrabalken 6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge 15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319). Om jag tolkar detta så ska det ju ses på ekonomin för båda föräldrarna!!!!!
    Exakt enligt lagtexten så ska man vid umgängesresor ta hänsyn till båda föräldrarnas ekonomi. Och det framgår också att om bf inte har ekonomisk förmåga att bidra till reskostnaderna så faller huvudansvaret för resorna på uf.

    Sen får man läsa i förarbetena för att se hur man räknar ut föräldrarnas ekonomiska förmåga. Där framgår det att det är kvotdelningsmetoden dvs. samma som vid underhållsbidrag.

    Där framgår också att endast resor som överstiger 10 mil enkel resa ska beaktas och att det dessutom krävs att resorna är betydande kostsamma.

    Det framgår också av förarbetena att andra omständigheter som kan beaktas t ex är vem som flyttat och orsaken till flytten.
  • Anonym (...)
    Äldre 5 Dec 17:17
    #31

    moominmamman skrev 2008-12-05 17:11:31 följande:


    Föräldrabalken 6 kap. Om vårdnad, boende och umgänge 15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319). Om jag tolkar detta så ska det ju ses på ekonomin för båda föräldrarna!!!!!
    I mitt fall ex. betyder det att jag inte behöver betala något som BF, p.g.a. att UF tjänar så pass mycket mer (enligt dom). UF sköter allt och betalar allt.
  • moomin­mamman
    Äldre 5 Dec 17:54
    #32

    Ok, fått lite mer klarhet nu.Vet inte i dagsläget när barnen ska träffa UF igen efter jullovet men ska vara bättre förberedd till nya året.

  • Anonym
    Äldre 5 Dec 17:58
    #33

    moominmamman skrev 2008-12-05 17:54:26 följande:


    Ok, fått lite mer klarhet nu.Vet inte i dagsläget när barnen ska träffa UF igen efter jullovet men ska vara bättre förberedd till nya året.
    Du ska defintivt inte behöva sätta dig i skuld för att betala några resor. Anser pappan att du ska betala resorna så får väl han stämma dig.
  • moomin­mamman
    Äldre 10 Dec 08:57
    #34

    Han vill inte prata om detta utan bokade ju bara en enkelresa för barnen till honom och la över ansvaret på att få hem dem på mig. Skulle jag bara skita i att ta hem dem då..eller??

  • Anonym (ME)
    Äldre 10 Dec 09:27
    #35

    sägs ju att man ska betala efter sin förmåga. alltså har han råd att betala både dit och hemresa och då ska han även göra det. sen är det faktiskt uf som ska stå för dit och hemresorna ändå. jag är bf och betalar inte en krona möjligtvis om vi möts halva vägen nångång eller om jag hämtar när det är nåt speciellt. men det är huvudsaken uf som står för resorna.

  • Anonym (**)
    Äldre 10 Dec 09:27
    #36

    moominmamman skrev 2008-12-10 08:57:20 följande:


    Han vill inte prata om detta utan bokade ju bara en enkelresa för barnen till honom och la över ansvaret på att få hem dem på mig. Skulle jag bara skita i att ta hem dem då..eller??
    Nej, men i fortsättningen ska du vara tydlig med att du inte sätter dem på tåg/flyg förrän han har betalat biljetten för hemresan.
Svar på tråden Umgängesresor till föräldern som inte har barnen på heltid. HJÄLP!