• Äldre 21 Nov 14:32
    9331 visningar
    15 svar
    15
    9331

    ugnsbakad fläskfilé

    Jag skulle vilja ha lite goda recept på just ugnsbakad fläskfilé. Tänkte ha det som middag ikväll Så finns här någon duktig kock?

  • Svar på tråden ugnsbakad fläskfilé
  • Äldre 21 Nov 14:37
    #1

    Detta brukar vi göra:
    Bryn filén runt om, salta och peppra.
    Snitta filén i cm-stora skivor - dock inte ända ner, de ska sitta kvar.
    Sen tar du salamiskivor och brer färskost på (tex vitlök eller vad du nu gillar) och stoppar ner mellan skivorna.
    Sen steker du den i ugnen tills den är klar (minns ej grader-tid). Servera med klyftpotatis och tzatziki.

  • Väntar på nr 2
    Äldre 21 Nov 14:41
    #2

    eller så kan du helsteka fläskfilen på svag värme krydda.
    slå sedan in den i filodeg tillsammans med stekt svamp pensla med smör och in i ugnen tills degen är knaprig och ljus brun.

    till det typ en pepparsås?
    potatis kroketter?
    och en riktigt god sllad med massor av färger :o)

  • Äldre 21 Nov 14:42
    #3

    vi brukar bara krydda rejält runt om o sen vira in den i bacon o helsteka... gott gott...

  • Väntar på nr 2
    Äldre 21 Nov 14:43
    #4

    kött smakar bäst om det är helstekt tycker jag iaf.... saftigare

  • k girl
    Äldre 21 Nov 14:46
    #5

    Jag brukar bryna fläskfilén runt om och salta och peppra. Breder ut ett ark smördeg och skär gorgonzolaost i bitar som jag lägger jämnt på smördegsarket. Lägger fläskfilén på arket, virar runt och sluter tätt. Sen får den steka i ugnen i 30-40 minuter, till dess att filén är genomstekt.

  • Äldre 21 Nov 14:47
    #6

    Tack för alla tips, hungrig blev jag som 17 nu

  • Äldre 21 Nov 14:51
    #7
    Ejin skrev 2008-11-21 14:42:57 följande:
    vi brukar bara krydda rejält runt om o sen vira in den i bacon o helsteka... gott gott...
    Steker du den i ugn då? Och hur länge ska man ha den inne så att den blir genomstekt?
  • Äldre 21 Nov 14:52
    #8

    Väntar på nr 2 skrev 2008-11-21 14:41:20 följande:


    eller så kan du helsteka fläskfilen på svag värme krydda.slå sedan in den i filodeg tillsammans med stekt svamp pensla med smör och in i ugnen tills degen är knaprig och ljus brun.till det typ en pepparsås?potatis kroketter?och en riktigt god sllad med massor av färger :o)
    Hur länge ska den vara i ugnen?
  • Äldre 21 Nov 14:58
    #9

    Glad lessen skrev 2008-11-21 14:51:07 följande:


    Steker du den i ugn då? Och hur länge ska man ha den inne så att den blir genomstekt?
    de e bara att putta in den i ugnen... de går kanske på ca 20 min... längre om den e stor... brukar skära lite lätt i den tjockaste delen så man vet om de e klart... det är bättre att ha lite lägre värme än för hög så att de tar lite längre tid för den bir saftigast då...

    vill man lyxa till de kan man skåra den lite innan o trycka i ost med god smak o sen linda bacon... jag e lite av en ostoman...
  • Äldre 21 Nov 15:07
    #10
    Ejin skrev 2008-11-21 14:58:00 följande:
    Glad lessen skrev 2008-11-21 14:51:07 följande:
    de e bara att putta in den i ugnen... de går kanske på ca 20 min... längre om den e stor... brukar skära lite lätt i den tjockaste delen så man vet om de e klart... det är bättre att ha lite lägre värme än för hög så att de tar lite längre tid för den bir saftigast då...vill man lyxa till de kan man skåra den lite innan o trycka i ost med god smak o sen linda bacon... jag e lite av en ostoman...
    kan man ha rödvins sås till den?
  • Äldre 21 Nov 15:09
    #11

    Glad lessen skrev 2008-11-21 15:07:12 följande:


    kan man ha rödvins sås till den?
    vi brukar ha bea eller rödvins... eller båda hehheh..sambon är ett beanäs freak...... eller bakpotatis med räkröra eller kryddsmör ... mmm.. nu blir jag lite sugen...
  • Sara och Maja
    Äldre 21 Nov 15:10
    #12

    Vi brukar helsteka fläskfilén och sedan skära den i skivor. På varje skiva brer jag lite chmpinjoncreme (finns att köpa på burk) sedan lägger jag skivorna omlott i en ugnsform och gör en champinjonstuvning som jag häller över fläskfilén. Om man vill kan man toppa med lite riven ost.

  • Äldre 21 Nov 15:14
    #13

    Sara och Maja skrev 2008-11-21 15:10:58 följande:


    Vi brukar helsteka fläskfilén och sedan skära den i skivor. På varje skiva brer jag lite chmpinjoncreme (finns att köpa på burk) sedan lägger jag skivorna omlott i en ugnsform och gör en champinjonstuvning som jag häller över fläskfilén. Om man vill kan man toppa med lite riven ost.
    de ska jag komma ihåg .... både sambon o jag gillar championer super mkt..sen gillar jag sånt man kör i ugn som är lite gratäng aktigt me
  • brumma­gumman
    Äldre 21 Nov 15:22
    #14

    Skär ett snitt längs hela filén, salta o peppra och bryn den i panna. klipp/skär bacon i små bitar och knaperstek. Läg baconet, mozzarellaost och färsk basilika i snittet. Smördeg runt och limma med vispat ägg. In i ugnen på ca 175-200 grader i kanske 20- 30 min. Skär ett snitt eller använd termometer om du är osäker. Jättegott med nån kall vitlöksgegga till. Typ creme fraiche´, vitlök, salladskrydda

  • Väntar på nr 2
    Äldre 21 Nov 15:52
    #15

    Glad lessen skrev 2008-11-21 14:52:12 följande:


    Väntar på nr 2 skrev 2008-11-21 14:41:20 följande: Hur länge ska den vara i ugnen?
    du kollar genom att sticka i den, köttsaften ska vara lätt rosa då är den perfekt
Svar på tråden ugnsbakad fläskfilé