• Anonym (ssk)
    Äldre 23 Nov 09:57
    6620 visningar
    22 svar
    22
    6620

    Angående semesterdagar

    Hej,

    Det är så här att jag har 11 semesterdagar kvar att ta ut. I veckan hade vi ett möte på jobbet där chefen deklarerade att man max får spara 5 dagar/år och totalt max ha 40 dagar sparade. Jobbar inom vården och det finns INGEN möjlighet att ta ut dessa dagar innan nyår för vi är precis så många som vi skall vara.

    Hur skall man göra? Kan jag kräva att jag skall få ta ut 6 dagar innan nyår och spara de övriga 5? Har man rätt att ta ut sina semesterdagar innan tiden går ut? Kommer jag få ut dessa 6 dagar i pengar? Uppskattar givetvis ledighet betydligt mer. Någon som vet vad som gäller innan jag går på min chef om detta? Har de ens rätt att bestämma sånt här en och en halv månad innan "tiden" går ut?

  • Svar på tråden Angående semesterdagar
  • Anonym
    Äldre 23 Nov 10:08
    #1

    Ta kontakt med facket innan om du vill vara påläst. Det kan vara olika för olika fack.

  • Pysen
    Äldre 23 Nov 10:10
    #2

    Har chefen sagt åt er om semesterdagarna har du rätt att få ut ledighet innan nyår.... Det är då chefens jobb att skaffa vikarie..

    Du kan även välja att få ut dagarna i pengar om du vill...

  • Äldre 23 Nov 10:11
    #3

    Men sluta ert semesterår den 31/12? Ofta brukar ett semesterår börja 1/4 och sluta 31/3 året därpå och är det så hos er så har du ända till 31/3 pådig att ta ut dagarna.

  • hejlis
    Äldre 23 Nov 10:18
    #4

    Tänkte skriva det som Poena skrev. Sem.året brukar börja 1/4. Kolla!

  • Äldre 23 Nov 10:20
    #5

    Kommun och landsting ialla fall här i sundsvall har semesterår som kalenderår. Säger chefen att ni inte får spara så ta ett snack med chefen om du kan ta alla dagar så fort som möjligt eller spara och ta 6 dagar i januari....

    Ta en dialog med din chef!!

  • Anonym (ssk) Trådstartaren
    Äldre 23 Nov 11:32
    #6

    Jag var tyvärr ledig den dagen mötet hölls så jag har bara fått det berättat av mina arbetskamrater. Tre av dem sa att vi måste ta ut våra semesterdagar senast nyår men när jag tänker efter så slutar ju vårt semesterår 31/3 och då borde man ju ha rätt att ta ut dagarna tills dess precis som flera av er säger.

    Kollade även på min lönespec, i januari hade jag 12 sparade dagar från föregående år så egentligen är dessa 11 dagar sparade sen länge eller kan man räkna så?

    Jag skall givetvis prata med min chef i morgon och få helt klarhet i det hela. Tyvärr är det väldigt hårda tider nu i landstinget och det är bara spara, spara och spara som gäller och jag har varit väldigt kritiskt till många förändringar och förslag min nya chef kommit med. Så jag känner inte att jag vill gå på om semesterdagarna precis när vi hittat tillbaka till varandra igen, om man nu kan skriva så. Vi har helt enkelt haft en hel del duster och jag upplevs som en ganska besvärlig medarbetare med starka åsikter. Till nästa sommar skall vi exempelvis arbeta varannan helg jämfört med 2 helger av 5 och... ja det behöver jag inte ens kommentera vidare vad jag tycker om det. Men det är en helt annan diskussion. Tack alla ni som svarat!

  • Anonym (spara­)
    Äldre 23 Nov 11:50
    #7

    Har du tagit ut 20 semesterdagar i år?

    Jag jobbar oxå inom kommun och landsting. Här gäller regeln:

    Ta ut MINST 20 dagar semester/år (vårt semestersystem gör att vi får nya dagar 1 januari varje år)
    Du får spara som mest 40 dagar annars betalas de ut till dig.

    Det verkar ju som att du redan har tagit en av dina sparade dagar om du nu har 11 sparade kvar. Hur många dagar har du tagit ut i år??

  • Finkel­keso
    Äldre 23 Nov 11:58
    #8

    åh det skulle jag också vilja veta mer om. jag hade 8 sparade sem.dagar från förra året och de sa inget till mig om att jag var tvungen att ta ut 3 st.

    jag kan ta ut semester i penghar om jag vill. så jag tar semester på en ledig dag så får jag pengar ändå. så hade jag tänkt att göra iaf :) extra julklappar

  • Anonym
    Äldre 23 Nov 12:08
    #9

    Jag fick ut ett antal semesterdagar förra året i pengar och då drog arbetsgivaren 58 % i engångsskatt på dom. Så det blev inte så mycket pengar över som jag hade hoppats på.

  • Finkel­keso
    Äldre 23 Nov 12:16
    #10
    Anonym skrev 2008-11-23 12:08:02 följande:
    Jag fick ut ett antal semesterdagar förra året i pengar och då drog arbetsgivaren 58 % i engångsskatt på dom. Så det blev inte så mycket pengar över som jag hade hoppats på.
    jisses... varför då? är det inte samma skatt som den "vanliga lönen"
Svar på tråden Angående semesterdagar