• Anonym (ssk)
    Äldre 23 Nov 09:57
    6621 visningar
    22 svar
    22
    6621

    Angående semesterdagar

    Hej,

    Det är så här att jag har 11 semesterdagar kvar att ta ut. I veckan hade vi ett möte på jobbet där chefen deklarerade att man max får spara 5 dagar/år och totalt max ha 40 dagar sparade. Jobbar inom vården och det finns INGEN möjlighet att ta ut dessa dagar innan nyår för vi är precis så många som vi skall vara.

    Hur skall man göra? Kan jag kräva att jag skall få ta ut 6 dagar innan nyår och spara de övriga 5? Har man rätt att ta ut sina semesterdagar innan tiden går ut? Kommer jag få ut dessa 6 dagar i pengar? Uppskattar givetvis ledighet betydligt mer. Någon som vet vad som gäller innan jag går på min chef om detta? Har de ens rätt att bestämma sånt här en och en halv månad innan "tiden" går ut?

  • Svar på tråden Angående semesterdagar
  • Anonym
    Äldre 23 Nov 12:18
    #11
    Finkelkeso skrev 2008-11-23 12:16:57 följande:
    jisses... varför då? är det inte samma skatt som den "vanliga lönen"
    Nej, vid utbetalning av en klumpsumma för semesterdagar som alltså inte tagits ut som ledighet utan i pengar, dras det engångsskatt.
  • Finkel­keso
    Äldre 23 Nov 12:20
    #12
    Anonym skrev 2008-11-23 12:18:56 följande:
    Nej, vid utbetalning av en klumpsumma för semesterdagar som alltså inte tagits ut som ledighet utan i pengar, dras det engångsskatt.
    vilket jävla hyckleri
  • Anonym
    Äldre 23 Nov 12:23
    #13

    Men så ser ju bestämmelserna ut. Det är ju bra om man känner till detta så man inte blir snopen om man får mindre pengar än man trodde.

    Kopierat från www.personalekonomi.se/engangsskatt.htm

    Engångsskatt
    Engångsskatt är en skattesats som används för avdrag av preliminär a-skatt vid utbetalning av lön som inte avser en bestämd tidsperiod. Engångsskatt används också när lön betalas ut vid enstaka tillfällen. Engångsskatt dras av från engångsbelopp. Engångsbelopp kan vara retroaktiv lön och semesterersättning vid anställningens upphörande.

  • Finkel­keso
    Äldre 23 Nov 12:25
    #14

    men om jag tar semester på en ledig dag borde det ju vara som en vanlig semesterdag och då också vanlig skatt...

  • Anonym
    Äldre 23 Nov 12:27
    #15
    Finkelkeso skrev 2008-11-23 12:25:25 följande:
    men om jag tar semester på en ledig dag borde det ju vara som en vanlig semesterdag och då också vanlig skatt...
    Men får du ta ut semester på en ledig dag? Semester tar man ju ut de dagar som man annars skulle ha jobbat. Jag får inte ta ut semester på lördagar och söndagar eftersom jag är arbetsfri på helgerna.
  • Anonym
    Äldre 23 Nov 12:29
    #16

    Olika arbetsgivare kanske gör på olika sätt. Så för en del kanske det är ok att ta semester på lediga dagar och för andra inte.

    Och en del arbetsgivare kanske drar engångsskatt och andra inte.

    Det bästa är väl att man kollar med sin egen arbetsgivare vad som gäller!

  • Finkel­keso
    Äldre 23 Nov 12:30
    #17
    Anonym skrev 2008-11-23 12:27:35 följande:
    Men får du ta ut semester på en ledig dag? Semester tar man ju ut de dagar som man annars skulle ha jobbat. Jag får inte ta ut semester på lördagar och söndagar eftersom jag är arbetsfri på helgerna.
    jo det får jag för har frågat chefen som pratade med någon smart lönemänniska :D
  • Anonym (spara­)
    Äldre 23 Nov 12:30
    #18

    Du kan inte ta ut semester på en ledig dag. Du kan däremot be att få semesterdagar utbetalda i pengar.

    Hos oss är det ändå så att du MÅSTE ta ut 20 semesterdagar i ledighet och sen ta ut resterande i pengar.

  • Äldre 23 Nov 12:35
    #19

    När de drar så mycket i skatt, får man inte tillbaka på skatten då om man betalat in för mycket skatt?

  • Anonym
    Äldre 23 Nov 12:35
    #20
    majlinsa skrev 2008-11-23 12:35:18 följande:
    När de drar så mycket i skatt, får man inte tillbaka på skatten då om man betalat in för mycket skatt?
    Det borde man väl få nästa år?
  • Finkel­keso
    Äldre 23 Nov 12:37
    #21
    majlinsa skrev 2008-11-23 12:35:18 följande:
    När de drar så mycket i skatt, får man inte tillbaka på skatten då om man betalat in för mycket skatt?
    men om det är OK:ad skatt så är det ju inget att få tillbaka. Ungefär som att man får betala mer om man tjänar mer
  • Äldre 23 Nov 12:41
    #22

    Då är det ju lite fult..
    då får vi väl se hur mycket skatt de jävlarna kommer ta för mig för att jag inte tog någon semester alls i år.

Svar på tråden Angående semesterdagar