• Anonym (mamma­n)
    Äldre 24 Nov 21:23
    11776 visningar
    18 svar
    18
    11776

    En fråga om bostadsbidrag / soc hjälp för ensamstående

    Jag är 19, och har nu blivit ensamstående.
    Har en dotter + att jag är gravid, så jag är i en jobbig sits.

    Har hittat en lägenhet som hyrs ut i andrahand i ett år, jag har bara föräldrarpenning (mammaledig) Och den är lägsta nivå, + barnbidrag.
    lägenheten jag kollat på är en 2 1/2 och den enda jag kollat med som kan tänkas hyra ut utan deposition, till barn, och till mig utan riktig inkomst.

    Hyran är på 7500kronor och min mamma har sagt att hon kan hjälpa mig med 4000kr / månaden som ett lån tills jag får jobb.

    kan jag söka bostadsbidrag ? Hur gör man?

    Och hjälper soc med pengar till möbler - Jag kan få lite av vänner men har inte säng eller sånt. Kan självklart köpa begagnat men har inte råd till det med de pengarna jag har nu.

  • Svar på tråden En fråga om bostadsbidrag / soc hjälp för ensamstående
  • Anonym
    Äldre 24 Nov 21:28
    #1

    Bostadbidrag söker du genom försäkringskassan samma gäller underhåll för barnen.. Socialen kan sen hjälpa dig med pengar och möbler om de anser att du är berättigad till det. Ett tips: berätta inte för soc att du lånar pengar av din mamma och se till att hon inte sätter in dem på ditt konto utan ger dem i handen. De kommer annars dra av de 4000 kr från pengarna de ev betalar ut till dig, trota att du bara "lånar" av din mamma.

  • Anonym
    Äldre 24 Nov 22:58
    #2

    Soc brukar godkänna ungefär 4800 kr i hyra  för en ensamstående med ett barn. Kanske något mer med 2 barn men 7500 kr är alldeles för mycket för en ensamstående. Även när du får ett jobb kommer det vara alldeles för mycket. Tänk över noga innan du drar på dig en sån hyra.

    Bostadsbidrag har du nog rätt till. Kolla på FK hemsida hur mycket du kan få. Men som sagt soc kollar på grundhyran och kan nog tycka den är för dyr. När du får jobb sen får du mindre bostadsbidrag så det låter inte rimligt att du ska klara den hyran tyvärr.

  • Anonym (tipse­t)
    Äldre 24 Nov 23:12
    #3

    Finns det ingen billigare lägenhet? Din mamma kanske kan hjälpa dig med lägenhetskontraktet? En hyra på 4000-5000 kr hade kanske varit mer rimligt?

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 24 Nov 23:33
    #4

    min mamma har anmärkning och kan alltså inte stå på något kontrakt :S
    Jag har letat lägenhet senaste två månaderna men ingen vill hyra ut till mig eftersom att jag inte har jobb + att jag har barn.
    Och om dom kan hyra ut så vill dom ha depositioner på 15000 eller mer vilket jag inte kan få fram.

    min mamma har sagt att hon om ca ett år ska byta hennes lägenhet mot två mindre. Och då kommer jag isåfall få ta ena.

    Jag vet att 7500 är väldigt mycket, men om man kunde få bostadsbidrag på kanske 2000 så skulle det ju gå ihop så länge min mamma hjälper mig.

    Men frågan är då om försäkringskassan säger nej för att det är för dyrt boende ? Trots att det bara är 3500 som jag måste betala själv då.

    Eller om jag säger till försäkringskassan att hyran är mindre än vad den är? Fast då antar jag att jag måste styrka det..

    Måste jag blanda in soc om det är dom som "godkänner hyran". Anledningen till att jag skulle prata med dom skulle ju vara för att jag behövde hjälp för möbler men om jag fixar det på annat håll. Måste jag ändå kontakta dom då?

  • Anonym
    Äldre 25 Nov 04:04
    #5

    jag tycker du ska kontakta soc därför att de kommer hjälpa dig. kolla om de inte kan hjälpa dig efter deras norm i alla fall och med möbler och sen får din mamma hjälpa till med resten.

    hyra ca 5000
    el ca 200
    mat,kläder, övrigt ca 6000
    resor ca 200 kr

    Totalt räknar de med att du har kostander på ca 11400

    gissar din inkomst blir:föräldrapenning 4000 kr? barnbidrag ca 2000 kr? underhållsbidrag 2500 kr?bostadsbidrag ca 2000 kr?

    totala inkomster kanske blir ca : 10500 kr


    Det betyder att Soc skulle ge dig kanske 1000 kr per månad. Sen kan du ansöka separat om vissa saker tex alla sjukvårdskostnader, mediciner ersätter de. Du kan också få minst 4000 kr för att köpa spädbarnsartiklar i samband med att du får barn, du kan få möbelbidrag .


    Så det lönar sig definitivt i ditt falla att ha kontakt med soc.


    Obs min uträkning är gissad och grovt gissad så det kankse i själva verket ser lite annorlunda ut men vill visa dig ungefär hur de räknar och hur det kan se ut i ditt fall.

  • Anonym (hej)
    Äldre 25 Nov 08:34
    #6

    Hue bur du TS idag?

  • Anonym (socia­lsek.)
    Äldre 25 Nov 11:53
    #7

    Nej,nej,nej!!! Du som skrev inlägg nr 1 hur fan tänker du??? Du uppmanar TS som upenbarligen inte vet hur saker fungerar till att begå en brottslig handling. Att inte uppge att man fått pengar, oavsett om de kommer från mamman, är bidragsfusk och skall enligt ny lag alltid polisanmälas. Skärpning! Tänk efter lite innan du ger idiotiska råd!

    Även försäkriingskassan har ett tak när det kommer till hyran. Så även om din hyra är hög så kan du bara så bostadsbidrag som motsvarar ett billigare boende.

    Du måste inte blanda in soc. om du inte ansöker om något. Klarar du ekonomin själv så gör du. Det verkar ju dock som om dina inkomster kommer att vara dåliga ett tag framöver och du är säkert berättigad till komplettering om du söker. DEt är ju bättre än att låna. Men vad du än gör, undanhåll inga pengar.

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 12:08
    #8

    jag har inte några planer på att undanhålla några pengar,och nu vet jag att soc finns som hjälp om jag inte har något alls tillslut.

    Men just nu så är den stora frågan om jag kan bo där eller inte.. :S
    Om hyran för mig blir 3500 kronor, får jag inget bidrag då iallfall.
    Totala hyran är 7500 - ja . Men för mig så blir hyran bara 3500.

    Eller menar dom att jag måste ha ett annat boende, om jag kanske lyckas hitta något för 5000, är det bättre då?? Det blir ju mer för dom.. ?
    Vill så gärna bo där, men saknas ca 2000 för att jag ska kunna klara av det.

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Äldre 25 Nov 12:10
    #9

    Anonym (hej) skrev 2008-11-25 08:34:11 följande:


    Hue bur du TS idag?
    hur jag bor nu? i en 26kvm stor etta utan kök med mitt ex och vårat barn.
    Ryms en soffa/säng + tv. men vi har varit tvungna att sälja mitt barns säng eftersom att den tog för stor plats.
  • Anonym (socia­lsek.)
    Äldre 25 Nov 12:43
    #10

    Är inte helt säker men tror att du kan få bostadsbidrag på det belopp som anses vara en skälig hyra för dig och ditt barn. Man räknar alltså inte den faktiska hyran. Kolla med FK innan du flyttar.

  • Leica
    Äldre 25 Nov 14:45
    #11

    När jag sökte bostadsbidrag hade de en gräns för hyra samt lägenhetsstorlek både utifrån rum och kvm.
    Jag är ensamstående med ett barn och har då rätt till en 3:a enligt FK. Min är på 80 kvm och det godkände dom också.
    Hyrestaket är jag osäker på, men även om du har en för dyr hyra så kan du få bostadsbidrag för den del de anser att du har rätt ill, dvs upp till "taket". Resterande del räknar de inte in.

  • SoFo89
    Äldre 27 Nov 18:26
    #12

    Visst får du bostdadsbidrag! Här kan du titta vad som gäller för dig: http://www.forsakringskassan.se/fakta/bostadsbidrag_barnfamilj/?page=/privatpers/foralder/bostadsbidrag/index.php


    Bidragsgrundande inkomst kr/år


    Bidragsgrundande bostadskostnad kronor per månad


    2000
    2500
    3000
    3500
    4000
    4500
    5000
    5500
    5900

    0 - 117 000


    1300


    1500


    1800


    2000


    2300


    2500


    2800


    3000


    3200


    125 000


    1100


    1400


    1600


    1900


    2100


    2400


    2600


    2900


    3100


    150 000


    700


    1000


    1200


    1500


    1700


    2000


    2200


    2500


    2700


    175 000


    300


    600


    800


    1100


    1300


    1600


    1800


    2100


    2300


    200 000


    -


    100


    400


    600


    900


    1100


    1400


    1600


    1800


    225 000


    -


    -


    -


    200


    500


    700


    1000


    1200


    1400


    250 000


    -


    -


    -


    -


    100


    300


    600


    800


    1000


    275 000


    -
    -
    -
    -
    -
    -

    100


    400


    600


    300 000


    -
    -
    -
    -
    -
    -
    -
    -

    200


    Om din hyra nu är på 7500, och jag antar att du tjänar under 117000kr så skulle du få 3200kr i bostadsbidrag. Man får ha en högre hyra än vad det står på dessa listor men man kan inte få ett högre bostadsbidrag än 3200. Detta gäller förresten om man har två barn!
    ღSigne 071027ღ
  • SoFo89
    Äldre 27 Nov 18:27
    #13

    Oj, blev helt galet. Under punkt 9B i länken som jag skickade kan du i alla fall se vad jag menade. 


    ღSigne 071027ღ
  • Anonym
    Äldre 27 Nov 18:34
    #14

    Ts ta konakt med Soc så du vet vad som gäller i ditt fall. Låt inte bli att söka bidrag då du kommer bli berättigad till lite i alla fall o som jag skrev tidigare så kan du få extrapengar till babyartiklar osv.

    Vad menar du din hyra blir bara 3500? Kommer någon annan betala resten? 3500 kommer ju soc godkänna.

  • Anonym
    Äldre 27 Nov 18:49
    #15

    GUD så SKÖNT, första gången någonsin som jag sett ett inlägg med frågor gällande soc och inga bittra människor lagt sej i och hackat ner på TS för en massa saker. BRA att det kommit konkreta råd o inget gnäll. Socialbidrag finns för att folk i nöd ska kunna få det annars skulle det alddrig funnits !!
    Sorry TS jag är inte alls insatt i hur soc fungerar så har inga råd själv, men ett STORT lycka till till dig och kom ihåg att det dina barn behöver mest av allt är kärleken och omtanken från sin mor, finns det så brukar det mesta lösa sig till slut !

  • Anonym (?)
    Äldre 27 Nov 18:54
    #16

    Ts. En lägenhet med så hög hyra ska du inte skaffa dig nu när din situation är som den är. Se dig om efter en annan lägenhet. Det är vansiningt med en hyra på 7500..

  • Anonym (jag med)
    Äldre 27 Nov 22:48
    #17

    Ts jag har inte läst allt nu bara ditt inlägg. Jag är själv en ensamstående mamma på 19 år (i dec fyller jag) mitt barn är ett år nu och jag har vart själv sen fem månader tillbaka. Men jag och pappan har hela tiden fått hjälpt av soc. När vi fick reda på att jag var gravid gick vi till soc och pratade med dom. De skulle hjälpa oss men dom sa att vi skulle leta efter en lägenhet med en hyra på max 4200. Vi hittade en och dom betalar hyra och el och sen har vi 6000 kvar efter det som ska täcka, telefon, bredband, mat och kläder. Vi klarar oss bra

    OBS: av dom 6000 som är kvar så räknar dom då bort att vi SJÄLVA får in pengar vilket är föräldrapenning 4400 och barnbidrag 1050. Så vi får ungefär 1-2 tusen av dom varje månad Men nu när föräldrpenningen går ut i dec får vi ju mer från soc. Så ta kontakt med dom så hjälper dom dig ska du se. Förhoppningsvis. Annars kankse du kan hitta en lägenhet med mindre hyra så du klarar dig på dina 9000 som det blir om jag förstått rätt.

    Men du SÄG INTE till soc att du "får" 4000 av din mamma varje månad för då säger dom - okej bra, då klarar du dig på det där.

    Kram till dig.

  • Anonym (jag med)
    Äldre 27 Nov 22:49
    #18

    Just det jag glömde skriva att bostadsbidrag tror jag med säkerhet att du kan få (vi får 1900) vilket beror på våran låga inkomst. Ring till försäkringskassan så hjälper dom dig!

Svar på tråden En fråga om bostadsbidrag / soc hjälp för ensamstående