• Tvåbar­nsmors­an
    Äldre 25 Nov 08:43
    7028 visningar
    7 svar
    7
    7028

    Kost vid diarre/lösa avföringar?

    Min dotter har varit lös i magen sen i torsdag förra veckan och hon har inga andra symtom utan bara ont i magen och lös avföring! Visst ska man inte ge fullkornsvälling när dom har diarre? Kan man ge majsvälling istället eller vad ska man ge?


    Pierre 2002 & Saga 2007
  • Svar på tråden Kost vid diarre/lösa avföringar?
  • Äldre 25 Nov 08:53
    #1

    Inget fullkorn - majsvälling/gröt är bra. Vitt bröd är lite stoppande och även blåbär. Om hon har haft diarré så länge så kanske vätskeersättning kan vara bra att ge så hon inte förlorar för mycket salt/socker. Vet dock inte hur gammal hon är men jag fick den rekommendationen när min 10 mån hade samma sak..


    Undvik gärna mjölkprodukter och för mycket fruktsocker men OM hon är mycket kinkig med maten så är det bättre att hon får i sig det än inget alls..


    Hoppas hon blir bättre snart!

  • Tvåbar­nsmors­an
    Äldre 25 Nov 14:10
    #2

    Hon är 1 år och äter i princip allt, så det blir nog att köpa majsvälling och vitt bröd gillar hon också! Vätskebrist har hon inte för hon kissar mycket fortfarande och den luktar inte starkt!

  • 3mamma­n
    Äldre 25 Nov 17:14
    #3

    *Undvik mjölk och fibrer.

  • Tvåbar­nsmors­an
    Äldre 27 Nov 08:06
    #4

    Har nu kört majsvälling och vanlig mat och hon är inte så lös i magen längre, men när kan jag börja med fullkornsvällingen igen?

  • Äldre 27 Nov 08:09
    #5
    Tvåbarnsmorsan skrev 2008-11-27 08:06:49 följande:
    Har nu kört majsvälling och vanlig mat och hon är inte så lös i magen längre, men när kan jag börja med fullkornsvällingen igen?
    Börja med att blanda en flaska. Hälften majs och hälften fullkorn. 
    Vi har aldrig kunnat ge fullkorn varje dag. Det blev på tok för starkt för magarna tillslut och dom var ofta dåliga i magen. 
    Annars när det är lös mage så är ett äpple bra. Riv ett surt äpple och servera lillan. Det kör vi med här och funkar till både liten och stor.
  • Äldre 1 Dec 21:40
    #6

    Morotspuré!!! (Vanliga barnmatsburkar)

    Det har jag och sambon levt på nu när vi varit magsjuka.
    Till det har vi kokat ris... och ibland unnat oss en riskaka.

    Och till "efterrätt/mellanmål" har vi ätit blåbärspuré (vanligabarnmatsbrukar)

    Och nu när dottern också fått magsjuka så får hon äta samma roliga matkur....
    Men det har faktiskt funkat, morotspurén är stoppande!

  • annasb­äbis
    Äldre 1 Dec 21:44
    #7

    Kan dem bli gula i avföringen av majsvälling?
    Vår tjej har haft lös avföring i 2 veckor efter en magsjuka... men avföringen är gul. Undra hur länge den kan vara det...

Svar på tråden Kost vid diarre/lösa avföringar?