• tomcar­1
    Äldre 25 Nov 22:44
    59565 visningar
    267 svar
    267
    59565

    Vi transplanterade !

    Hej !
    Kunde vara kul att ha en tråd för oss som har anknytning till transplantation. Vi kan diskutera frågor, dela med oss av våra erfarenheter m.m. Jag är själv dubbellungtransplaterad 1995 och fick en ny njure av maken 2006. Kom med i tråden du med : )
    /tomcar1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50
    Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:53
    Ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m41772129.html

  • Svar på tråden Vi transplanterade !
  • tomcar­1
    Äldre 19 Feb 21:13

    snorksork...nej, jag kände ingenting. Låg på en brits och bara vilade. Blodtrycket kan visst sjunka, men inget hände. Allt hel okej, Fick ligga kvar en kvart efter för säkerhets skull.
    /tomcar1

  • Granne­n
    Äldre 19 Feb 21:15
    Svar på #240
    Ok, det låter bra. Har lågt blodtryck sedan innan så vi får se om jag blir svimmig då!
  • Äldre 19 Feb 23:21

    Var en sån som kikade in av nyfikenhet! Kan säga att jag är med i registret och självklart donerar mina organ! Även blodgivare, det är skönt att kunna bidra medan man fortfarande finns här också...


    - Lycklig mamma till J -
  • tomcar­1
    Äldre 20 Feb 08:21

    nica83...du är så välkommen så att kika in och bra att du har tagit ställning.
    Läste någonstans att allt fler svenskar tar ställning nu och det är jättebra, ett plus även att fler även är positiva : )

  • ovebri­nk
    Äldre 21 Feb 15:37

    hej alla! jag blir knäpp på den här tråden, ingen idé att skriva nått snart. alla mina inlägg blir borttagna, utan att jag skrivit nått fel!
    Sara

  • tomcar­1
    Äldre 21 Feb 16:24

    ovebrink...men det verkar bara vara de som var till m... någonting eller de som var postade av henne/honom, så du kan nog lugnt skriva vidare. Allt väl med magen, njuren och mediciner ?
    /Carola

  • Marija­79
    Äldre 21 Feb 17:29

    Hej allihopa, hur är det med er?
    Jag har mått ganska dåligt, varit andfådd och så...
    Har fått ta vätskedrivande men det har inte hjälpt så mycket förutom att jag har typ kissat ihjäl mig...

    Ska till Lund och göra en biopsi på tisdag så håll tummarna för mig!

    Ser att någon ska få järn i spruta, jag fick der vid ett tillfälle men blev dålig. Blev yr och konstig så de fick sluta med det men har hört att andra som fått det har känt sig bra och nästan som att de fått en riktig energi kick!!!

    Snorksork tror läkarna att du kommer att behöva en stomi?
    Hur känner du själv inför det? Förlåt att jag frågar men eftersom du nämnde det så blev jag lite nyfiken...
    Hur går det till, alltså processen och vad innebär den för dig?

    Hur mår ni andra? Några nyheter? bra som dåliga?
    Trevlig helg och STOR KRAM på er!

    Marija med hjärtat

  • Granne­n
    Äldre 21 Feb 17:58

    Marija: Nervöst med biopsi. Håller tummarna så hårt det går. Hur känns det nu? Får du ligga kvar efter biopsin?

    Ja, det är inte bestämt än om det blir tabletter el spruta. Jag hoppas iaf att jag hör till de som får en riktigt kick!
    Jag vet ju att jag förr eller senare kommer behöva stomi, haft min tarminflammation i 16 år nu så risken för cellförändringar ökar ju för varje år som går.
    Klart att det känns tråkigt att ev få gå runt men en påse med bajs i på magen men samtidigt så är jag tacksam över att det finns alternativ.
    I första läget kommer jag informeras om olika sätt att göra operationen, vad som kan vara aktuellt för mig, beror nog mkt på hur ändtarmen ser ut vad man kan göra med återkopplingar tunntarm-ändtarm el om det blir ngt annat. Har inte så bra koll på alternativen iom att jag varit helt bra i tarmen i många år!

     Vet inte hur det blir med mitt ärr/imunnedsättning om operationen görs på Sahlgrenska el här hemma men ja hoppas nästan Sahlgrenska. Känns väldigt tryggt där.

    I nuläget hoppas de att mitt skov läker ut och att jag slipper stomi, vi får se vad som händer när kortisonet är på måldos 5 mg och när tarmmedicinen fått full verkan.

    Kram på er alla och revlig helg!

    Här blir det hemmagjorda hamburgare men supergod dressing och melodifestival.

  • tomcar­1
    Äldre 22 Feb 15:00

    Marija...skönt att du äntligen får göra en biopsi, för de brukar kunna säga mycket. Antagligen svaret på att du mår dåligt, jag hoppas det iallafall och att det snart går att kurera.

    snorksork...visst, det är inget roligt att behöva ha påse på magen, men idag har de så fina påsar och material. Har flera ggr haft folk från ILCO på möten på jobbet, som berättat bl.a om att ha påse på magen och det verkar fungera ganska bra ändå, även om det är tråkigt att behöva ha det. Jag hoppas ändå att du slipper det och att medicinen verkar. Håller tummarna : )

  • Äldre 23 Feb 11:26

    Apropå järntillskott.
    Jag fick järn intravenöst när jag väntade sonen. Har alltid haft lågt blodvärde (kring 100) men då blev det extremt lågt. Kring 78 när det var som lägst. Fick järn en gång i veckan.
    Nu ligger det på 105, inte högt men men, man lär sig leva med det.

    Tog prover för två veckor sedan och i torsdags var det dags att träffa min läkare (som jag gör var tredje månad). Proverna såg bra ut sa hon. Jag nämnde mina onda leder som jag brukar ha ibland samt att jag börjat känna av gikten jag har i ena stortån (är inte skönt att ha kan jag tala om!). De ska kolla...hm vad heter den nudå...nånting på syra..Jaja, är den nivån för hög kanske dosen måste ändras. Ev ska jag få minska på kortisonet för att lindra värken i lederna och mina svullna anklar. Läkarn tyckte jag skulle börja använda stödstrumpor för anklarnas skull. Jisses, sådan hade jag när jag väntade Isak och fötterna var stora som fotbollar. Dom var inte så fina men man behöver ju inte köpa Apotekets . Det finns ju sådana som ser ut som "riktiga" strumpor.

    Har blivit bjuden på utlandsresa av mina föräldrar. Så i maj åker jag och Isak en vecka till Turkiet! Ska bli så härligt! Min mamma och min moster ska med men dom blir där i två veckor (lyllosar) plus en kusin till mig som också ska vara där i en vecka. Det blir skoj. Längtar! Hm, tror jag måste ut snart och jaga bikini (har lite konstiga mått så det brukar vara svårt att hitta)
    Maken får vara hemma. Var lite rädd att han skulle bli avis eller undra varför inte han får följa med eller så men han tyckte bara det var skoj att Isak och jag skulle få åka iväg. "Far och flyg ni" sa han


    Möt dina barn med samma glädje som när du pratar om dem
Svar på tråden Vi transplanterade !