• Äldre 28 Apr 23:56
    289719 visningar
    70 svar
    70
    289719

    Cerazette - Jag vill höra o veta allt...

    Hej...
    Jag tänkte kolla med er som använt Cerazette om hur de funkat för er...
    Jag vill veta ALLT och då menar jag verkligen ALLT, så snälla skriv ner ALLT, jag vill ha låååååååånga svar =))

    Skämt osido...

    Jag är inne på dag nummer 3 på mina tabletter, men än så länge är allt lugnt... Så nu är jag nyfiken på hur dessa små minipiller funkat för andra och vilka symtom de givit, både positiva och negativa...

    Jag vill till exempel veta om:
    *huvudvärk, yrsel, synrubbningar
    *muntorrhet
    *kåthet - plus/minus
    *magen - lös/hård/gasig
    *illamående
    *PMS -mer/mindre
    *blödningar - mer/mindre
    *mellanblödningar
    *humörsvängningar utöver PMS
    *ägglossning, då dessa tydligen ska vara ägglossningshämmande
    *eventuell graviditet under intagandet av dessa piller

    Även era egna reflektioner över hur ni tyckt att de fungerat och gärna varför ni slutat med dem om ni gjort det... Och om det är något mer ni tycker jag missat att ta upp i min frågeställning så tillför det gärna...
    Äckelvarningar är till för andra inte mig, jag tål det mesta *skrattar*

    Tack på förhand // Emma

  • Svar på tråden Cerazette - Jag vill höra o veta allt...
  • Äldre 1 May 19:36
    #51

    Har ätit cerazette i två månader efter byte från annat p-piller. Mår prima. Inga biverkningar alls vilket oroade mig först.

    Nu funderar jag dock på att sluta för att satsa på en bebis... Frågan är väl bara hur snabbt kroppen återhämtar sig efter åtta år av p-pillerknaprande...

  • Äldre 14 May 21:57
    #52
    Allan14 skrev 2014-05-01 19:36:20 följande:
    Har ätit cerazette i två månader efter byte från annat p-piller. Mår prima. Inga biverkningar alls vilket oroade mig först.

    Nu funderar jag dock på att sluta för att satsa på en bebis... Frågan är väl bara hur snabbt kroppen återhämtar sig efter åtta år av p-pillerknaprande...
    Jag har ätit Cerazette i drygt 13 år, fick blodpropp i benet vid 16 års ålder efter jag ätit Desolett om jag minns namnet rätt. Slutade nu den 9:e April och fick mens den 10:e Maj, men något mer sparsam än vanligt, brukar ha mens rätt kraftigt i 2-3 dagar sen drar den ut sig iaf 5 dagar till innan den upphör, antar att kroppen inte kommit igång som den ska nu när jag bara hade värst blödning i lördags och sen sparsammare nästan direkt söndagkväll och nu nästan helt slut, har då aldrig hänt tidigare.
    Hatar verkligen att ha mens och från det att jag började åt dem slapp jag den, halleluja! Gick upp i vikt kanske nåt kg men det gick jag ner, alla PMS symptom var verkligen lightversion, men jag kände ändå av att det var "vecka innan" så att säga.
    I övrigt så har dom funkat super för mig! Hade de inte varit för att jag och mannen nu beslutat oss för att försöka på barnamakandet så skulle jag fortsatt att äta dem, för jag HATAR fortf. att ha mens... Flört
  • Äldre 7 Jul 21:44
    #53

    Intressant att läsa den här tråden! Jag fick Cerazette utskrivet idag och ville samla på mig info och erfarenheter... Blev tveksam bara jag läste bipacksedeln. Jag hade kopparspiral en längre period för att jag inte ville ha hormoner, men jag hade alltid mens i 2 veckor, blödde kopiösa mängder och hade mer mensvärk.

    Testade NuvaRing ett litet tag men fick panik av de plötsliga attackerna av att vilja kräkas, kallsvettas och svimma. Det kunde komma när som helst, ofta när jag som minst behövde det och jag var orolig för när nästa attack skulle komma. Har haft uppehåll från preventivmedel ett tag nu och idag fick jag som sagt Cerazette.

    Ok, vissa verkar ha haft bra erfarenheter med ökad sexlust och inga humörsvängningar, men jag är starkt tveksam till om jag har ork att testa, och ev få sjuka humörsvängningar, tappad sexlust, ökad vikt och fullt med finnar...... Sa till barnmorskan att jag helst inte vill ha hormoner, jag tänkte inte på pessar! Hon föreslog det inte heller! Nån som har erfarenheter av pessar?

  • Äldre 14 Jul 15:49
    #54

    Jag har käkat dessa piller i ungefär två år eller tre, redan på första kartan så försvann mensen och har endast haft en liten mellanblödning efter det.

    Kan inte påstå att jag har haft några negativa upplevelser alls med cerazette, jag tar dom inte på exakta klockslag varje dag och det har inte heller spelat någon roll.

    Verkligen jätte bra piller, tummen upp.

  • Äldre 14 Jul 17:37
    #55

    Jag har ätit cerazette, mådde skit av dom. fick fruktansvärda humörsvängningar som tog länge att bli av med.. ont i brösten, mellanblödningar.. funkade dock mot graviditet. de var nog det enda positiva med dom.. ifall för mig.

  • Äldre 14 Jul 20:42
    #56

    Hej.. Lycka till med Cerazett. kanon bra tycker jag. kände inte av något alls med dom.. 

    Men nu efter 5 års tid och inte missat mer än 2 piller på dom här åren så är jag GRAVID.. trodde inte de gick alls.. 

    men önskar dig all lycka. 

  • Äldre 14 Jul 21:19
    #57

    Jag åt dessa i för många år inser jag nu... De va lite för effektiva om man säger så. Noll i sexlust. Böt till slut till mini p och det var det bästa jag gjort. Nu har jag även slutat med dem då jag hoppas vi ska bli fler i familjen :)

  • Äldre 14 Jul 21:49
    #58

    Hej!

    Jag har inte läst alla kommentarer men mina erfarenheter är inte så bra. Åt de ca tre år innan jag blev gravid och jag slutade med de pga mitt hemska humör. Har ätit de efter graviditeten igen, nu ca två år och slutat med de igen för att jag inte känner mej som mej själv. Från att jag slutat med de har dessutom sexlusten kommit tillbaka, vart nästan helt väck under tiden jag ätit dem. Ska aldrig mer äta dem...

  • Äldre 14 Jul 21:50
    #59

    Jag har förresten känt av ägglossning varje månad fast de säger att man inte ska ha det. Hemsk mensvärk både under ägglosssning, innan och under mens. Blött någon mindre med de men inte nåt märkvärt.

  • Äldre 15 Sep 14:39
    #60

    Jag har använt mig av cerazette nu i ca 2 år, innan åt jag vanliga p-piller (Yasmin och Neovletta) de hjälpte mot graviditet men vilka humörsvängningar jag fick nästan varje dag och migrän, blev lätt ledsen och arg. Kände knappt igen mig själv. Så slutade med dem och då fick jag sån himla jobbig mensvärk efteråt så fick sjukskriva mig från jobbet och det var så jobbigt. Så var hos en gynekolog och han sa till mig för att slippa din jobbiga mensvärk så ska du prova mini pillret Cerazette. Och det är så bra!!! Har haft en mellanblödning en gång som varade en vecka ungefär, om man bortser från i början då blödde jag i flera veckor sen helt plötsligt så tog mensen slut och har sen dess inte haft mens, förutom en vecka i våras under dessa 2 år. Helt fantastiskt!! Och ingen migrän och inga humörsvängningar! :) Kommer inom en snar framtid försöka skaffa barn, är 28 år, men kommer definitivt fortsätta med dessa efteråt. Så skönt att slippa mensen och mensvärk!!!!

  • Äldre 28 Sep 14:01
    #61

    hej. Jag hoppas det är okej att jag hoppar in här. Jag äter Azilia idag, det skall vara samma sak som cerazett men billigare. Så är med nyfiken på vad för biverkningar man kan få av de. Jag har inte märkt av det så mycket, snart ätit mina i 4 månader. Men nu det senaste har jag börjat att må väldigt dåligt. Misstänker att det är pga minipillerna.
    Har ofta huvudvärk och då väldigt kraftig
    Illamående
    Känner mig ofta väldigt trött och slöt,trots en bra natts sömn och så.
    Yr och konstigt.
    Men även väldigt nedstämd och ledsen,utan att jag vet varför jag är det,vilket är så jobbigt. Väldigt känslosam. Och har knappt någon lust alls till och mysa med sambon. Vad skulle ni säga? Kan det vara biverkningar? Någon mer som känner igen detta?
    Har tyvärr inte hunnit läsa igenom tråden än men skall göra det när jag hinner. Men hoppas väl på att någon mer känner igen sig i detta och förstår,för börjar känna mig smått orolig över hur jag mår. Så att det inte beror på något annat.

  • Äldre 1 Oct 21:54
    #62

    Hej!
    Kanske lite sent svar, du har säkert bildat din egna uppfattning om Cerazette redan.  Men, jag väljer ändå att dela med mej av mina erfarenheter av dom.
    Började ta dom för ca 1 år sedan, efter att ha varit utan preventivmedel i nästan 10 år. 
    Eftersom jag har migrän, får jag inte äta vanliga p-piller, utan blev ordinerad Cerazette.
    Innan jag började med dom, led jag av vedervärdig mensvärk, och migrän, dagarna innan och första dagarna av menstruationen. Detta blev mkt bättre när jag började med Cerazette. Blödde nästan hela tiden i början, men det skulle ju bli bättre, lovade de på MVC.
    Efter nästan ett år, blödde jag fortfarande lite då o då, och olika mkt var gång. 
    Lite jobbigt att "planera", man använde ju inte gärna vita nederdelar om man skulle ut på galej. Men det skulle också bli bättre, allt enligt min barnmorska på MVC.
    Fick eksem i ansiktet, och även akne, och jag har alltid haft felfri hud, men detta berodde INTE på Cerazette, utan snarare fel smink eller rengöringsprodukter , enligt MVC.
    Sex med min man är inget som inträffat de senaste månaderna, det är verkligen det SISTA jag tänker på. Men det beror på våra 3 barn, och hektiska liv, enligt MVC.
    Satt o grät vid matbordet, helt utan anledning, häromdagen. Kände mej trött på livet, o ville bara dö. 
    Återigen; det berodde på vår livsstil, enligt MVC.
    Bestämde mej på eget bevåg, för att sluta med Cerazette, för att se om det blir nån förändring.
    Är nu 8 dagar sen jag tog detta beslut, och mitt eksem i ansiktet är spårlöst borta. Aknen är mkt bättre, men det tar väl lite längre tid för den att försvinna helt.
    Jag känner mej utvilad, pigg och livsglad igen. Sexlusten kommer med det...
    Är lite rädd för mensvärk o migrän, som säkert kommer som ett brev på posten nästa menstraution, men det tar jag då.
    Cerazette var alltså INGET för mej.
    Men det är antagligen inte så för alla. 
    Mvh Linn

     

  • Äldre 1 Oct 22:16
    #63

    Jösses vilka olika bud. Och vad olika symtom alla haft... Jag bytte till cerazette för ett år sedan. Hade tidigare spiral som åkte ut, la sig snett och AJ, så inte mer! Fick då tipset att byta till cerazette och var väldigt nöjd. Mensen försvann men annars kändes allt som vanligt. Jag var inte speciellt noga med att ta dem samma tid heller, glömde också någon här och där men det var inga problem. Slutade med dem i juli för att försöka på ett syskon. Läste då att det kan ta ett tag för kroppen att "återhämta sig". Fick första mensen månaden efter och plussade nu i början på september. Så för mig har dem varit otroligt bra.

  • Äldre 2 Oct 00:38
    #64

    Jag blödde varje dag i 7veckor... Dom var hemska, aldrig mer.

  • Äldre 2 Oct 13:12
    #65

    Nu har jag och sambon bestämt tillsammans att jag kan inte må såhär som jag gör när jag äter pillerna. Det är inte rättvist vare sig mot mig,vår dotter eller mot honom. Så därför skall jag äta de tabletterna jag har hemma,vilket räcker till december. Sen blir det inga mer tabletter,har aldrig mått så dåligt av något preventivmedel innan som av dessa. Men dock blir det ju att vi får skyddas med kondom ett bra tag,innan det blir dags att försöka för våran del. Men känns ändå skönt och slippa pillerna. Glad för att jag har en så snäll och förstående sambo som stöttar mig. Har det blivit nån skillnad för er andra som fortfarande äter de?
    Jag blir bara mer och mer negativ alla jag pratat med har tyvärr bara negativt och säga om dessa piller. Trist. Men skönt att det ändå verkar hjälpa en del. Men känns som 9 av 10 är inte nöjda med de och haft problem. 

  • Äldre 2 Oct 21:16
    #66

    Min BM sa att man tydligen älskar eller hatar dessa. Verkar stämma lite grann, jag tkt som sagt att dem var suveräna men en hel del verkar ju haft helt andra erfarenheter.

  • Äldre 5 Oct 13:33
    #67
    Längtar efter 2an skrev 2014-10-02 21:16:13 följande:

    Min BM sa att man tydligen älskar eller hatar dessa. Verkar stämma lite grann, jag tkt som sagt att dem var suveräna men en hel del verkar ju haft helt andra erfarenheter.


    Det stämmer nog.

    För mig var cerazette underbart. Ingen mens, nästan ingen PMS. Fantastiskt.

    Slutade med dom för några veckor sedan och PMS är tillbaka med dunder och brak. Kul...
  • Äldre 28 Jun 20:53
    #69

    1 piller kvar på första kartan nu, så snart inne på andra månaden, Dock sedan 12 dagar tillbaka blödningar (isch) varierar mellan blodblandade flytningar och rinnande blod.. Huvudvärk 1 dag men de kan likaväl vart näringsbrist och så vidare.

    Riktigt sur på blödningarna men fortsätter ändå tills 3 månader gått.. I och för sig tog jag nt första pillret på mensens första dag.. Utan ca 2 veckor innan.. Men min barnmorska sa att de gick så ja gjorde de..

    Fundersamt orolig över hur lång tid det tar innan kroppen är som vanligt efter man slutat dock.. Jaja de märker vi, är 14 år:)

  • Äldre 17 Nov 20:45
    #69
     
    Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för cerazette (endast en konsultation nätet )   www.goodpharmacy.net
  • Thu 7 Dec 2023 08:40
    #70
    +1

    Köp Cerazette - https://onlinecheappills.com/cerazettese.html dom fungerade väldigt bra måste jag säga! hade bara lite mens 1gång per 6 månader (åt dom i 4 år). Hade inga biverkningar, blev aldrig gravid, gick ej upp i vikt, inga finnar....dom va underbara

Svar på tråden Cerazette - Jag vill höra o veta allt...