• Irma77
    Äldre 30 Nov 21:03
    39826 visningar
    15 svar
    15
    39826

    Hur länge varar en värk?

    Ja som frågan.. dum fråga kanske, men jag kommer inte ihåg.

  • Svar på tråden Hur länge varar en värk?
  • Äldre 30 Nov 21:05
    #1

    Fem eller tio sekunder då det sätter igång har jag för mig.

  • Fuxen
    Äldre 30 Nov 21:07
    #2

    Just nu varar mina runt en minut och kommer och går lite olika men de är ju inte dags än ;)

  • frk Carlss­on
    Äldre 30 Nov 21:10
    #3

    Vid min vaginala förlossning så var värkarna först 20-30 sekunder första 12 timmarna, sedan blev de i snitt 1-1,5 min och under den aktiva fasen (öppningsfasen) var de nog aldrig under 1,5 minut - många var däremot uppemot 2-3 minuter (jävla monstervärkar med andra ord). Värkarna under öppningsfasen gjorde ondare tyckte jag eftersom de sprängde mer mellan benen - dvs bäbis on the way out. Krystvärkarna kom väl med 2-3 minuters mellanrum, enligt min kille, och de var 3-4 st åt gången.


    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • frk Carlss­on
    Äldre 30 Nov 21:10
    #4

    Mena att jag krystade 3-4 ggr på varje värk...


    Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
  • Irma77
    Äldre 30 Nov 21:16
    #5

    Sitter nämligen nu och undrar om det är det jag har... de håller i sig ca 10-15 sek. Trycker i ryggen, neråt.
    Att man inte kan komma ihåg sånt
    Skyller på att det var exakt 6 år sen sist

  • xenaa
    Äldre 30 Nov 21:34
    #6

    När mina värkar var mellan 2-3 min varade en värk ca 40-50 sek.


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • eval
    Äldre 1 Dec 00:01
    #7

    Jag hann klocka mina värkar i ungefär en halvtimme innan det var läge att åka in (hade alltså inga värkar innan dess) och då var den kortaste 46 sekunder och den längsta 1 min, 6 sek, med 2-4 minuters mellanrum.
    Väl inne på förlossningen tyckte jag att det var bra mycket mer värkar än inte. Hann inte prata med barnmorskan mer än fåtal ord emellan varje vända, och jag pratar rätt fort :) Föder barn rätt fort också!

  • Felici­a Adrian
    Äldre 1 Dec 08:30
    #8

    från ett par sekunder till någon minut kan det variera. Det de vill veta på förlossningen när man ringer är dock hur lång tid det är mellan start och start på värkarna/sammandragningarna. Är det regelbundet (inte varierar mer än 1-2 minuter mellan längden så är det regelbundet)..
    När jag mätte för en vecka sedan då det drog igång (26+5 då så förtidigt) så mätte jag mellanrum och längd på värken. Hade då 1-2 minuter mellan och 30-60 sek långa... Men de sa att då till mig att längden på värken spelar ingen roll utan det är längden från den första startar till nästa startar de vill veta, just för att längden på värken kan variera så men oftast är det så att en kort värk lite längre mellan och tvärt om så från start-start är ungefär lika långa!

  • Mcmajj­san
    Äldre 1 Dec 08:33
    #9

    måste bara få låna tråden lite om det är ok.

    Måste sammandragningarna göra ont för att kallas värkar? Har inte rtigt fattat det där. För jag har för tillfället regelbundna sammandragingar men ont har jag kanske 10-15 ggr per dag.

  • Felici­a Adrian
    Äldre 1 Dec 08:53
    #10
    Svar på #9
    Mcmajjsan skrev 2008-12-01 08:33:38 följande:
    måste bara få låna tråden lite om det är ok.Måste sammandragningarna göra ont för att kallas värkar? Har inte rtigt fattat det där. För jag har för tillfället regelbundna sammandragingar men ont har jag kanske 10-15 ggr per dag.
    Nej de måste inte göra ont. Finns många som inte känner av smärtan utan bara "har" det så att säga.. Jag är en av de som låg med jätte sammandragningar i 3 dygn på förlossningen och kände knappt någon smärta alls av dem.. Samma nu.

    När magen spänner sig och blir hård så är det en sammandragning..

    Hur ofta kommer de?
    Vilken vecka är du i?

    Enligt läkarna jag pratade med nu när jag låg inne skall man ringa in om det är mindre än 10 minuter mellan värkarna, gärna tidigare om det är före vecka 34 och det är fler än 1 i timmen..
  • Mcmajj­san
    Äldre 1 Dec 08:56
    #11

    Magen blir stenhård och jag våga ritne säga hur ofta. Men det har varit kanske några minuter mellan dom för att sedan lugna ner sig i någon timme. Är i v 36 och har inte haft det så här förut.

    Nu så är den inte stenhård lika ofta men däremot en molande känsla som ibland får toppas och känns som mensvärk deluxe.

  • Felici­a Adrian
    Äldre 1 Dec 09:12
    #12
    Svar på #11
    kan ju vara "ofarliga" sammandragningar men kan också vara att det startat.. Det är svårt att säga utan att göra gynundersökning och de mäter styrkan i sammandragningarna...

    Är du orolig eller tycker det börjar bli jobbigt så ring in till förlossningen. Då du fortfarande räknas som förtidig förlossning (före vecka 37) så vill de säkert kolla för att vara säkra på om det startat eller inte..
    Det kan även hjälpa dig att kunna skilja på om de är "onyttiga" eller "nyttiga" sammandragningar du har..

    Har varit inne två gånger för kontroll pga sammandragningar med 1 veckas mellanrum. Första gången var det "onyttiga" menas andra gången (som till en början kändes lika dana var först flera timmar senare på förlossningen de blev jobbigare) hade det startat... Jag ringde in pga oro båda gångerna och då jag bara nu gått 27+6 så ville de vara säkra på att det var normalt så att säga båda gångerna...

    Har du haft eller har extra flytningar? Haft flytningar som varit lite extra sega, extra vattning, missfärgad brunt/rött/rosa/gult?
    För det kan vara tecken på att slemproppen gått, även extra flytningar är ett tecken på att det startat...

    Men är du orolig så ring in! Bättre göra det en gång för mycket än en gång för lite!
  • Mcmajj­san
    Äldre 1 Dec 09:22
    #13

    Har ringt specmödra och ska nu upp och kolla.

    Har haft lite flytningar, eller snarare så att det känts som vatten. Har hoppats på att det ska vara extrem könssvett =D

    Börjar bli jobbigt att sitta med molande värk som när som helst kan få toppas. Sitter på jobbet och har inte lust att flåsa kunder i örat för att klara en värk.

  • Felici­a Adrian
    Äldre 1 Dec 10:06
    #14
    Svar på #13
    Hoppas det går bra!!
    Håller tummarna för dig!
  • monsu4
    Äldre 4 Dec 14:00
    #15

    Mina värkar har alltid hållt på i 1min 30 sek till 2 min... enl. bm ger dom ingen verkan annars om dom är kortare...

Svar på tråden Hur länge varar en värk?