• Mirix
    Äldre 1 Dec 18:10
    6097 visningar
    29 svar
    29
    6097

    Regnbågsprojektet :(

    Hej alla som tillhör Stockholms regnbågsprojektet o ska föda på Danderyd. Jag hoppas att ni inte har planerat snitt. Vi hade det och var på intro möte på avd. 17 som är en avdelning för de med planerade snitt. Vi var så otroligt besvikna och arga o ledsna efter den träffen. Det tjatades om pappor o pappans roll hela tiden och de viste att vi satt med. Det var kränkande och homokompetensen lyste med sin fråvaro. Hade vi varit på ett annat sjukhus hade vi ju inte blivit ledsna, men här ska de ju ha utbildat sig för att det här inte ska hända. (dessutom måste det vara hemskt för de ensamstående som hör detta malande. )

    Vi satt sen o grät hos de 3 personer vi skulle träffa (barnmorska, gynekologen o narkosläkaren) för vi var så ledsna. De var helt oförstående. Barnmorskan försökte släta över det med att de säger pappa av ren vana, men det e ju det som inte får hända om de profilerar sig som homokompetenta! Narkosläkaren förstod inte problemet alls. De har ju minst ett regnbågspar i veckan, o ingen hade klagat innan! Vi kunde inte tiga.

    Som tur är för oss så kom vår lilla MIra ut på söndagen o då hamande vi på BB istället o där hade de minsan homokompetens så det räckte och vi e jätte nöjda. Vi blev så väl omhändertagna båda två. De var urgulliga.

    Lycka till/m o f

  • Svar på tråden Regnbågsprojektet :(
  • Äldre 1 Dec 21:12
    #1

    Jag upplevde verkligen det helt annorlunda när min dotter föddes trots att det var 3år sedan jag var på det obligatoriska snittmötet på avd 17. De sa inte pappa en enda gång utan partner var det ord de använde. Måste ha att göra med vem man träffar. Jag hamnade sen tyvärr på BBavd efter mitt snitt för avd 17 var fullt och den personalen var hemsk!! Tänk så olika det kan vara.

  • Mirix
    Äldre 2 Dec 14:04
    #2

    Ja verkligen!

  • Pumin
    Äldre 4 Dec 10:57
    #3

    vad tråkigt att ni bemöttes så! Vi har bara haft toppen kontakt på BB , vi har pratat med en Barnmorska som heter Helene F , hon är ansvarig för regnbågsprojektet och hon vill eatt man skulle meddela henne och man bemöttes dåligt. Kanske ni kan kontakta henne? Viktigt att alla har samma koll och inte bara en klick på BB?

  • glirin­g
    Äldre 4 Dec 13:45
    #4

    Hej!
    Det kan nog vara så att om man faller utanför "ramarna" i Regnbågsprojektet så kan det bli galet.
    Vi födde också på Danderyd och själva förlossningen gick enligt projektdirektivet. Däremot så behövdes intensivneo eftersom vår kotte föddes 7 veckor för tidigt. Jag kan säga att som icke-biomamma blev jag oerhört klumpigt mottagen. Många trodde att jag var en oansvarig väninna som nästlat mig in bland alla svårt sjuka barn. Jag fick strida för att vara där överhuvudtaget...inte bra.

  • Äldre 4 Dec 15:37
    #5

    Vi födde oxå på danderyd och jag tror som gliring skriver att det är ett bra projekt så länge man inte behöver någon mer vård än den vanliga förlossningsvården. Jag skulle bedömmas för ingångsättning på spec.mödravården och vi blev inte bra bemötta där. Inte heller efter förlossningen då vi hamnade på en spec-bb-avd då vår förlossning slutade i ett katastrofsnitt. På den avdelningen var de både oförstående för att vi var två mammor, de hade inte läst vår förlossningsjournal innan de kom in till oss och de tyckte vi behövde extra tillsyn för att vi var unga ....

    Nu väntar vi syskon och hoppas på en bättre uppelvelse på danderyd.

  • Mirix
    Äldre 5 Dec 11:25
    #6

    Pumin: Hur hittar man Helene F? Henne tycker jag vi alla ska prata med. När vi blev illa bemötta i sommras på gynakuten så pratade vi med vår barnmorska på MamaMia o hon blev jätte upprörd o ringde direkt.

    Pusselbitar: hur gamla var ni då?
    Har fått en fixidé. Bara för att jag o Fanny ser ut som vi e tonåringar så kommer BVC att anmäla oss till soc om de hittar minsta "fel". Trots att Fanny e 26år o utbildad lärare/förskolärare... Med det e så lätt att ha förutfattade meningar o sen inte släppa dem när man har all fakta..

  • Äldre 5 Dec 11:35
    #7

    Enligt info på hemsidan är ansvariga för projektet chefsbarnmorska Nicole Silverstolpe samt barnmorska Eva Tapper
    www.ds.se/Web/NormalPage____3588.aspx
    Dessa kan man även mejla: förnamn.efternamn@ds.se
    Jag har framfört synpukter tidigare till Nicole och hon verkar ta det till sig. Tycker abslout att de ska få veta hur bemötandet på andra enheter ser ut så de kanske ska tänka på att sprida kompetensen lite vidare än bara förlossningen

  • Äldre 5 Dec 11:39
    #8

    Mirix: Vi var 21 då och inte alls några dåliga föräldrar. Så här var det: Vår son föddes med katastrofsnitt, jag blev sövd och allt var kaos när jag vaknade. Som tur var mådde sonen bra och vi fick efter uppvaket åka upp till BB. När vi varit där i två dygn bad jag om att få åka hem då jag mådde väldigt dåligt där och ville bara hem. Läkaren undersökte Dex och det fanns ingen anledning för oss att vara kvar så vi blev utskrivna. När vi packat, klätt på Dex och ringt efter skjuts hem kommer en sköterska in och säger att dom tyckte att Dex hade varit lite skakig på morgonen och de ville ta ett blodsockertest. Testet visade att han hade lågt blodsocker och de beslutades att vi var tvugna att vara kvar en natt till. Då bröt jag ihop och började gråta. Då börjar barnmorskan "skälla" på mig och anklagar mig för att inte vilja mitt barns bästa och frågar om det är så farligt att stanna en natt till. Sen tillägger hon att vi är så unga och behöver lite extra hjälp ... Till saken hör att de inte ens visste om vad som hänt under vår förlossning, min amning krånglade och alla bara slet i mina tuttar, jag hade redan i mitt förlossningsbrev bett om att få träffa en psykolog efter förlossningen men de bara struntade i det och frågade om det verkligen var så viktigt nu när han väl var här. Jag ville bara hem, få vara med min fru och vår underbara son utan all stress och ignorans jag kände på BB. Självklart ville jag vår son väl och det var en självklarhet att stanna när han inte mådde bra. Men personalen på BB borde vara lite mer vana vid "babyblues".

    Ni kommer inte bli anmälda till Soc! Vi har aldrig blivit ifrågasatta som unga föräldrar någon annanstans än just där på BB. Vi är så atttans bra mammor!

  • Pumin
    Äldre 5 Dec 12:57
    #9

    Mirix: jag tror hon hter Ferrnaeus , kommer ej exakt ihåg ,men Lotta på mamma mia vet definitift vem det är så kolla med henne. Jag tror jag har helenes mailadress nreskriven någonstans oxå efetrsom hon hade vår profylaxkurs på mammamia.

  • Pumin
    Äldre 6 Dec 10:08
    #10

    Fargreaus hette hon visst enligt frugan.

Svar på tråden Regnbågsprojektet :(