• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • taksi
    Drömmerdrömmar skrev 2008-12-13 22:10:06 följande:
    Hmm såklart var vi ju o handla förut men köpte ju ingen sån juice.. men kanske kan blanda iordning stark saft eller nåt.. jaha salt eller/och socker.. men vanligt vatten måste man få dricka också? kommer dö om jag bara får dricka saft och nyponsoppa hehe.. hade ingen aning om det där med söt eller salt!!vad blir effekten? alltså blir det som när man tar en microlax (laxering i ändtarm) att man får världens magknip o sen vattendiarre.. eller har man bara diarren?
    Ja, du får dricka vanligt vatten också, men det är viktigt för själva tarmrensningen och för din kropp att du får i dig salter och socker under tiden. Annars får du ju rejäl vätskebrist och jag fattade det också som att tarmen inte jobbar med bara vanligt vatten utan att det behövdes buljong eller saft för det, men det kan vara så att jag fattat fel...
    Jag fick världens knip i magen och svårt att hinna till toan. Jag hade en tjock binda hela dagen för säkerhets skull, men som tur var hann jag alltid tack vare att jag hade toadörren öppen och lyset tänt hela tiden.

    Tänk på att smörja med fet salva, t ex vaselin eller idomin, så att du inte får så mycket sår och svid runt ändtarmsöppningen. Jag fick också i efterhand tipset att man kunde ha använt tvättservetter eller vad dom heter (såna som man har till bebisar) istället för toapapper just för att minska risken för att svida sönder hela huden.
  • Drömmerdrömmar

    Grådis och crex: Nu har det gått ca 1½ timme sen jag drack phosporhal jag tyckte inte det var såå hemskt (förmodligen för att jag inbillat mig det allra värsta någonsin, kanske bra att göra det) det tog ju att dricka det alltså, var ju så starksurt.. men VÄRST av allt var ju efteråt mådde sååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååååå illlllllllllllllllllllllllllllllllllllla herregud vad svårt det var att inte spyyyyyyy! gjorde sånna där kväljningar o fick anstränga mig till tusen för att inte kräkas efteråt! mår fortf jätteilla!!! blev det så för er också? nu har jag börjat oroa mig för dosen ikväll fy fan!!!

    jag är inte vadn att dricka såhär mcyket heller... att dricka vatten m.m sådär.. usch!!!!!

    nu koncentrerarj ag mig på att inte kräkas... har sjukt ont i magen också.. men får kväljingar hela tiden :(!

  • taksi

    dalkulla och 68:an: stor kram! Vad jobbigt att ni har så ont just nu, det är ju så frustrerande för man kan ju liksom inte heller ändra ställning så att den onda magen avlastas.

    Jenny F:
    vilket tråkigt besked med diabetesen! Förstår att du känner dig chockad och att det blir väldigt jobbigt just nu. Får du någon hjälp att hantera det här och hur påverkar det din smärtrehab?

  • Drömmerdrömmar

    Okej, Har tappat räkningen redan hur många ggr jag fått springa på toan, runt 6 ggr är det, dem två första var inte så jättelöst sen var det bara "vatten"... jag har ingen vaselin eller nåt hemma, så jag använder glidmedel (skrattar lite generat) och en vanlig kroppslotion.. vilket bra tips med våtservetterna! tur att jag har det hemma! (har ju en 6 månaders) har ju både vanligt våtservetter som det står man kan ha till både intimt o till bebisar o på resan m,m + att jag har till min lilla dotter.. då ska jag använda en sån!
    svider redan i/runt ändtarmsöppningen.
    men men det här klarar jag! jag har så ont i magen o världens magknip! hoppas att det kommer gå bra imorrn! lite orolig för när dem ska stoppa in pipen =( men men! och för ikväll!! herregud hur ska jag klara av att inte spy efter allt det där drickandet!! var sååå nära förut... usch!! men jag har inte spytt :)
    det var jättejobbigt att dricka såhär mycket jag är inte van vid det o vatten var ju svinjobbigt.. blä för allt.. :P jag sa till sambon att jag aldrig mer ska dricka haha


    taksi skrev 2008-12-14 11:15:19 följande:
    Ja, du får dricka vanligt vatten också, men det är viktigt för själva tarmrensningen och för din kropp att du får i dig salter och socker under tiden. Annars får du ju rejäl vätskebrist och jag fattade det också som att tarmen inte jobbar med bara vanligt vatten utan att det behövdes buljong eller saft för det, men det kan vara så att jag fattat fel... Jag fick världens knip i magen och svårt att hinna till toan. Jag hade en tjock binda hela dagen för säkerhets skull, men som tur var hann jag alltid tack vare att jag hade toadörren öppen och lyset tänt hela tiden. Tänk på att smörja med fet salva, t ex vaselin eller idomin, så att du inte får så mycket sår och svid runt ändtarmsöppningen. Jag fick också i efterhand tipset att man kunde ha använt tvättservetter eller vad dom heter (såna som man har till bebisar) istället för toapapper just för att minska risken för att svida sönder hela huden.
  • Drömmerdrömmar

    det står att man får äta klar soppa"

    vad innebär det? håller på o svälter ihjäl :( bara massa äcklig dryck..

  • grådis
    Starkast skrev 2008-12-14 00:22:27 följande:
    Hej Vill mest visa att jag lever. Orkar inte läsa vad ni skrivit. Är ju mitt uppe i smärtrehaben i Uppsala just nu. Samma dag jag åkte dit vart även min 7-åring inlagd på sjukhus då han fått diabetes. En jobbig tid med mycket oro åt alla håll. Allt har hänt "i chock" då vi bara ville kolla upp hans nattliga toalettbesök för säkerhets skull då min bästa kompis dotter har diabetes. Men det var absolut inget vi trodde. Bara en liten koll lixom.... För hur stora är oddsen att två bästa vänners barn i samma ålder ska ha sjukdomen båda två??? Typ noll. Men den här helgen är vi alla hemma. Jag far tillbaka till Uppsala på måndag och min man och son till Karlstad då de bara har permis nu under helgen. kram till er alla!
    Hej,gött att se dig.Jobbigt med sonen Tråkigt. Men säger som de andra, vad bra ändå att ni upptäckte det så att han får hjälp. Tufft för familjen nu då. Hoppas ni repar er till jul och kan få en trevlig julhelg och rå om varandra. Kram
  • grådis

    dalkulla26 skrev 2008-12-14 01:07:40 följande:


    hej först kram på er alla. En extra till Jenny F och din fmilj. Sitter i hopkrupen i soffan är så dålig. Har sånna smärtor i magen att jag snart inte orkar mera.Skovet har ju ändå varit bättre så jag vet inte vad dessa olidliga smärtor kommer av... Känns bara så hopplöst.. vill inte åka till sjukhus så nu handlar det om att klara natten. kram på er.. igen
    Även om skovet börjat dra sig tillbaka så kanske du har fått lite ärrbildningar och förträngnningar för du har ju haft det rätt jobbigt i flera år nu.
    Det kan kännas för j*kligt när maten ska passera förträngningarna. Kan vara nåt sånt som gör ont. När jag har så brukar det vara så att man får ligga i fosterställning till kramperna gått över, sedan får man smyga igång magen med att dricka, sedan brukar jag koka fisk eller göra broccolimos alt soppa. (utan mjölk. Sedan undviker jag fruktkrämer o annat också eftersom det tenderar att vara så mycket socker i sånt...men klarar man det så kan det ju kännas mer aptitligt kanske, man är ju inte direkt sugen på att äta...men man måste få i sig näring för att orka)

    Kramis på dig, hoppas verkligen att smärtorna går över snart, det är urkasst att må så.Tänker på dig
    Hoppas du snart ska få må bättre
  • grådis

    68an skrev 2008-12-14 01:13:06 följande:


    Kram Dalkulla.se Jag är vaken av samma orsak. Har så ont i magen o småkramper hela tiden o rännande på toa. Hela veckan har varit så men inte så krampigt som i kväll. Jag fattar inte hru det kan komma ut nåt då jag ätit ca 6 msk mos med lite köttfärs idag och en mjukmacka (ljus). Hoppas du mår bättre snart!! Jenny.se Många kramar till dig också. Så tråkigt och olägligt att er son blivit drabbad av diabetes men bra att det upptäcktes. Kram
    Stackare, hoppas du kunde somna till slut och att anfallet gick över. Pestigt. Jag jobbar natthelg och längtar hem.
    Sambon skulle varit upp till dina trakter i helgen men ställde in då han varit så dålig i två veckor nu, feber,förkylning och envis hosta som inte ger med sig.
    Så han funderar att åka upp nån gång på det nya året, han skulle försöka tajma det så att jag är ledig och kan åka med..."så kan du hälsa på din kompis från den där tarmtråden"...som han uttryckte det Kramis på dig och sköt om dig
  • Drömmerdrömmar

    det står att man får äta klar soppa"

    vad innebär det??? håller på o svälter ihjäl :( bara massa äcklig dryck..

    i papprerna jag fick står det att man inte ska använda smycken och parfym under undersökningen, hur är det med deodorant? / smink?

  • 68an

    Crex.se Tack!

    Grådis.se Tack till dig me
    Jag kunde somna eft. 4 och sov till 10 men då kom magontet direkt så jag försökte somna om och lyckades slumra till 11 iaf men sen vart det toan i ilfart och sen hann jag med en rond till men nu har jag legat i sängen i 2 tim och det är lugnare o mindre ont men äter jag nåt så drar det förmodligen igång igen. Jag är helt övertygad om att man påverkas då livet är skört för jag ser ett mönster som återupprepas sig då o då under dom senaste 20 åren.
    Om inet annat så blir det nog lugnt då jag lever själv.

    Jamen så kul!!!
    Klart du ska hälsa på den kompisen isf Tänk om jag hade en egen lägenhet då, än roligare.
    Vi ska försöka prata om det ikväll och räkna på hur det ser ut ifall jag kanske kan tacka ja till en totalrenoverad 3:a som är min 1/1 om jag vill. Hoppas men tror det ser mörkt ut.
    Kram

Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!