• grådis

    V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!

    För oss med Ulcerös Colit, Crohns och IBS.

    Välkommen!
    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S.-tråden. Hör av dig om du vill vara med på listan

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    Dalkulla
    Caly
    Itmorsan
    MaryJo
    Fru U (med hud,muskel och ledvärk och stomi)
    Nio
    Skytten64
    MaddeK (med Ileostomi)
    Maggis
    Smulfröken
    Tussan06
    Pingu2009
    Tindras äiti
    Fairyfloss
    Lotusflower
    Miss Disa (Även U.C)
    Mammasknodd
    Min Engla
    Swala
    Tjorvalina
    Patrik 24
    Hon o Han (Reumatism)
    darkwell82

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (levertransplanterad pga följdsjukdom primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    LoneStarState
    Linnann
    MrsDream
    68:an (med följdsjukdom ledproblem)
    Mallansprallan
    Storken78
    nea00
    willow82
    Prommis
    Lällas (IRA opererad)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa (med bäckenreservoir)
    2äggmamma
    JajjaB
    Lilla Mimsan
    MissDisa (Även Crohns)
    Disa79 (med följdsjukdomen skleroserande colangit)
    Sassa84 (med bäckenreservoir)
    joannakba
    Rebecca (med tillfällig stomi)
    MaijaO
    nybliven lappjänta
    MaddeG
    Lilloppan (med en släng av crohns, 20%)
    070706
    Lärka78
    roslund
    Irish
    Callina
    Nebulosa
    Noffi
    Nindë Amandil (ledbesvär och skleroserande colangit)
    Klimpen

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    68:an (IBS)
    vem är jag (IBS)
    mysis nr1 (IBS samt gallsaltsmalabsorbtion)
    Smulfröken (IBS)
    Pingu2009 (IBS)
    Ankissen (IBS)
    Crazy1 (IBS samt väntar på ytterligare utredning)
    Hon o Han (IBS)
    jost78 (funktionell tarmsjukdom efter prolapsoperation)
    lilla Näktergal (mikroskopisk colit och ulcerös proktit)
    Larki: sns(sakralnervstimulering) med pacemakerdosa pga tarmproblematik.

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    Bcsvensk
    JennyF
    Axelpaxel

    ANHÖRIGA
    Slj för Lucas med Ulcerös Colit
    gmt för Lucas med Ulcerös Colit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Colit
    Malvas Mam, mamma till Linnea med Ulcerös Colit
    Vickan, mamma till Daniella med Ulcerös Colit
    KiDeAlTo, mamma till Dennis med crohns

    Länk till förra tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m35868512.html
    (Gå in på den för att hitta länkar till ännu äldre trådar)

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html
    www.ilco.nu
    inflammationssjukdomar.se/mage/crohns/

    Skriv några rader om dig själv i vår presentationstråd "V.V.S-trådens profiler": www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38854371.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 16:39
    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)
    optimisten

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-06 12:12
    Ulcerös colit:
    vil70
    Tindra Amanda

    Väntar på diagnos:
    Drömmerdrömmar

  • Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!
  • Bruden1
    Maddisen80 skrev 2009-01-31 17:05:49 följande:
    Svar på #1301kapselendoskopi jag ska göra tar 8 timmar står de,fy vad hemskt ,jag läste de på internet :( dagen innan vid lunch får man bara dricka vätskediet bara de inte är laxeringsmedel
    vad e det för undersökning? och varför ska du göra den?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • taksi
    Bruden1 skrev 2009-01-31 10:12:48 följande:
    crex: du har IBS va?
    Vet inte, det enda läkaren sa var att dom inte sett crohns eller uc eller annan inflammatorisk kronisk sjukdom. Han sa något om att det är ett funktionsfel med tarmen och jag vet inte om han menade ibs med det.
  • Bruden1
    taksi skrev 2009-01-31 17:47:46 följande:
    Vet inte, det enda läkaren sa var att dom inte sett crohns eller uc eller annan inflammatorisk kronisk sjukdom. Han sa något om att det är ett funktionsfel med tarmen och jag vet inte om han menade ibs med det.
    har du lämnat ett sån avföringsprov med ang. kalprotektinvärdet??
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • sanla

    Bruden1- du behöver inte ha dödsångest. Även om du nu skulle ha Crohns eller UC så kan du inte dö av de sjukdomarna. Du får iaf käka mediciner en stor del av livet men du dör inte. Jag hade förhöjt kalprotektinvärde två gånger med några månaders mellanrum och har fått göra koloskopi och gastroskopi men fick så mycket lugnande att jag var helt borta. Jag var livrädd för undersökningarna men det var helt onödigt. Nu ska jag göra en kapselendoskopi där man sväljer en tablett med en kamera som tar bilder hela vägen igenom tills den kommer ut den naturliga vägen. Bilderna tas emot av en mottagare o sen tolkar läkaren bilderna. Så man kan jobba el göra annat under de 8 timmarna. De hittade inget på de undersökningarna och sen fick jag göra en magnetröntgen på tunntarmen och då hittade de en inflammation. det är den de ska titta närmare på nu. Jag har hela mitt liv trott att jag har IBS men läkaren är inne på crohns.
    Men sluta oroa dej, det är ingen fara för ditt liv.:)

  • Bruden1
    sanla skrev 2009-01-31 19:56:20 följande:
    Bruden1- du behöver inte ha dödsångest. Även om du nu skulle ha Crohns eller UC så kan du inte dö av de sjukdomarna. Du får iaf käka mediciner en stor del av livet men du dör inte. Jag hade förhöjt kalprotektinvärde två gånger med några månaders mellanrum och har fått göra koloskopi och gastroskopi men fick så mycket lugnande att jag var helt borta. Jag var livrädd för undersökningarna men det var helt onödigt. Nu ska jag göra en kapselendoskopi där man sväljer en tablett med en kamera som tar bilder hela vägen igenom tills den kommer ut den naturliga vägen. Bilderna tas emot av en mottagare o sen tolkar läkaren bilderna. Så man kan jobba el göra annat under de 8 timmarna. De hittade inget på de undersökningarna och sen fick jag göra en magnetröntgen på tunntarmen och då hittade de en inflammation. det är den de ska titta närmare på nu. Jag har hela mitt liv trott att jag har IBS men läkaren är inne på crohns. Men sluta oroa dej, det är ingen fara för ditt liv.:)
    Vad hade du för värde på kalprotektinprovet då?

    Undrar oxå vad du har för symtomer? hur du mår o så?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • grådis

    Hej hallå
    Har varit lite mycket så har inte hunnit hänga här nånting.

    Ligger lite efter med uppdatering av listan som jag lovat massa människor...förlåt...

    Kopierar in uppropet så att alla har en chans att kolla om det är rätt:

    ****************************************************
    ALLA NYA, se hit

    Allmänt upprop!

    De som vill lägga till sig på listan, hör av er och skapa ett inlägg så jag ser vilka ni är.

    Det är några stycken längre bak som hojtat att de vill lägga till sig...jag har varit lite lat och skjutit på det...förlåt... men nu är det så många så jag tänkte lägga till er alla på en gång.

    Så snälla kan ni hjälpa mig?

    Kopiera följande och lägg till er på lämplig plats med lämplig info:

    CROHNS:

    ULCERÖS COLIT:
    Inl002 (med ledbesvär)
    Vinterkväll
    Elisabetthan

    ÖVRIGA DIAGNOSER:
    wero73 (ulcerös proktit)

    VÄNTAR PÅ DIAGNOS:
    TrasigUddaStrumpa (trolig IBS)

    *****************************************************************

  • sanla

    Bruden1 skrev 2009-01-31 22:22:22 följande:


    Vad hade du för värde på kalprotektinprovet då?Undrar oxå vad du har för symtomer? hur du mår o så?
    Första gången hade jag flera hundra och andra gången lite mindre. Denna gången nu hade jag strax över 50 men läkaren sa att det inte utesluter en inflammation ändå. Jag har ont, magen bullrar o kör, någon enstaka gång diarré men annars fin avföring, illamående, gaser, uppblåsthet, ledvärk, trötthet och energibrist m.m.

    Innan jag gjort MR:n, efter alla skopier så frågade jag läkaren om jag hade IBS och han sa att nja det hade jag nog inte för IBS brukar inte ge förhöjt kalprotektinvärde.
  • Bruden1

    Ni som har Crohns eller UC!

    Kan ni berätta lite hur symtomen va från början och hur ni började misstänka att ni va sjuka!?

    Skriv vilken diagnos ni har tack


    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
  • Grannen
    Svar på #1328
    UC, blodiga diarrer. Först några om dagen och sedan ökande till 30 per dygn. Avmagring, trötthet iom diarrerna och av inflammationen.
  • Bruden1
    mumlin skrev 2009-02-01 10:58:58 följande:
    Svar på #1328UC, blodiga diarrer. Först några om dagen och sedan ökande till 30 per dygn. Avmagring, trötthet iom diarrerna och av inflammationen.
    Bröt det ut "bara sådär" men blodiga diareer lixom?

    e nu då iochmed medicinering?
    är du opererad oxå?
    Hur länge har du haft UC? Vid vilken ålder fick du det?
    (¯`°?.¸ ♥ Mamma till charmtrollet Evelina född 051013 & lillstumpan Alicia född 080529 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden V.V.S-tråden - Våga Vägra Skov! Tråd nummer 13!