• s k r i n d a
    Äldre 3 Dec 17:24
    14719 visningar
    77 svar
    77
    14719

    Förskolans julkalender suger!

    Är detta vanligt? Eller är det bara dinosaurierna på min dotters förskola som har paketkalender? (luktar lekis på 70-talet tycker jag)

    För det första begriper jag inte för vems skull man har en paketkalender på en småbarnsavdelning där barnen är 1-2 år?

    En hög ungar som gråter av besvikelse varje morgonsamling för att de inte fick något paket, en liten stackare som börjar gråta när hon får öppna paket för hon törs inte och en tredje som börjar gråta när innehållet i hans paket snabbt rycks ur händerna av en avundsjuk kamrat...

    För det andra har personalen avsatt arbetstid för att inhandla paket och slå in dem trots att de ständigt klagar över hur underbemannade de är!

    Men det som retar mig mest! I pojkarnas paket ligger det bilar som man kan aktivt leka med, i flickornas paket hårprydnader som man kan smycka sig med!

    Dessutom är det vi föräldrar som betalar för skiten genom en gemensam "nöjeskassa".

    (innan fl-stormen mot otacksamma mig börjar vill jag påpeka att det gäller en förskola som vägrar daglig utevistelse, trevligt bemötande eller på det stora hela normal förskoleverksamhet, så mitt missnöje var massivt innan jag blev skogstokig över en adventskalender )

  • Svar på tråden Förskolans julkalender suger!
  • mludvi­gs
    Äldre 3 Dec 17:31
    #1

    Personligen tycker jag att en paketkalender är något man kan ha hemma inte på förskolan! Så jag är helt på din sida!

  • Sencha
    Äldre 3 Dec 17:36
    #2

    Jag är uppvuxen med paketkalender, både hemma och hos dagmamman. Hos dagmamman fanns det paket till alla som var där den dagen, och alla, oavsett kön, fick samma eller liknande saker. Dessutom var vi äldre än så.

    Jag tycker det du beskriver låter vansinnigt på ungefär alla vis.

  • fruis
    Äldre 3 Dec 17:39
    #3

    Men jag håller verkligen med dig! Hur smart är det med en paketkalender till så små barn? Och innehållet i paketen är ju bara patetiskt.

    Det verkar ju vara många knepiga saker med den där förskolan. Finns det ingen annan du kan byta till? Jag skulle också ha blivit irriterad på en mängd av dessa saker men värst av allt på just det där att man inte reagerar på att så många barn blir ledsna varje dag av paketkalendern och tar bort den. Eller fattat innan hur det skulle bli och bara lagt ner helt och hållet!

  • Tilda Troll
    Äldre 3 Dec 17:39
    #4

    på min dotters förskola har dom pepparkakor med nummer på för varje datum och på baksidan står ett namn varje dag med det barn som får pepparkakan den dagen, det tyckte jag var lite sött =)

  • Äldre 3 Dec 17:40
    #5

    Håller med, det är upp till föräldrarna att ordna sådant. På förskolan kan de hellre ha en tomte som kommer på julfesten o ger ett paket till alla barn samtidigt om de gärna vill ge något

  • Sarame­dM
    Äldre 3 Dec 17:41
    #6

    På M s förskola kommer Tomas Tomte varje morgon och han har med sig en liten tomte till ett barn
    Inte minsta problem eller tår

  • fam kaos
    Äldre 3 Dec 17:43
    #7
    fruis skrev 2008-12-03 17:39:29 följande:
    Men jag håller verkligen med dig! Hur smart är det med en paketkalender till så små barn? Och innehållet i paketen är ju bara patetiskt.Det verkar ju vara många knepiga saker med den där förskolan. Finns det ingen annan du kan byta till? Jag skulle också ha blivit irriterad på en mängd av dessa saker men värst av allt på just det där att man inte reagerar på att så många barn blir ledsna varje dag av paketkalendern och tar bort den. Eller fattat innan hur det skulle bli och bara lagt ner helt och hållet!
    Men hur vet du eller ts att så många barn blir ledsna varje dag?
  • Äldre 3 Dec 17:43
    #8

    tycker det är en rolig grej med paketkallender :) Har haft det på många av förskolorna jag jobbat på, både hos dem små å hos dem stora. Visst blir det några tårar ibland, men oftast är det väldigt uppskattat.

  • Emma w S
    Äldre 3 Dec 17:47
    #9

    En tanke som slår mig när jag läser din parentes är VARFÖR du har barn på denna förskolan om du är så missnöjd?


    F.ö. så tycker jag också att det är dumt med paketkalender på förskola...


  • fruis
    Äldre 3 Dec 18:24
    #10

    fam kaos skrev 2008-12-03 17:43:24 följande:


    Men hur vet du eller ts att så många barn blir ledsna varje dag?
    Jag har ju ingen aning men eftersom TS skrev att de blev ledsna så får jag ju utgå från att det är sant. Det är väl inte så konstigt. Dessutom har jag ju egen erfarenhet av presentsamlingar på mina barns förskola och där brukar det gråtas friskt även när alla barn får paket. De klarar inte av kaoset.
Svar på tråden Förskolans julkalender suger!