• Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 14:20
    33112 visningar
    46 svar
    46
    33112

    Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?

    Kan en skilsmässa gå igenom utan att jag lyfter ett finger? Jag vill inte skiljas utan det är min man som tagit initiativ till separationen. Hur ser gången ut, praktiskt och tidsmässigt om jag så att säga "inte bidrar" till den juridiska processen. Det känns svårt att beställa personbevis, skriva under etc. när det hela är mot min vilja. Vi har en dotter som är ett år så betänketid på sex månader blir det ju. Men hur blir det rent praktiskt? Går skilsmässan igenom och när även om jag inte skriver på eller gör något alls? Tacksam för svar från någon med erfarenhet.

  • Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?
  • Anonym
    Äldre 4 Dec 14:23
    #1

    Ja skilsmässan kommer gå igenom vare sig du vill eller inte, men eftersom ni har barn blir det ju en längre betänketid precis som du sa.

    Jag förstår att det är jobbigt för dig nu, men samtidigt så tror jag inte att situationen blir lättare om du vägrar varje steg genom processen. Har din man bestämt sig så har han. Kanske kan ni försöka med familjerådgivning eller åtminstone samtal för att kunna bemöta varandra bra i och med att ni har er dotter.

    Tyvärr inte mycket du kan göra om nu din man vill skiljas.

  • Anonym (jag)
    Äldre 4 Dec 14:26
    #2

    Hade min man velat skilja sig från mig, hade jag inte tvekat på att skriva på fast att han är mannen i mitt liv!
    Vill han itne leva med mig så vil inte jag leva med honom!

    Så Tjejen låt honom gå, han är inte värd dig!
    Där finns någon annan prins som väntar på dig!

  • Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 14:29
    #3

    Nej, det är klart att det är smidigare om jag samarbetar. Samtidigt så känns det som en viktig markering från min sida, att jag även i framtiden kan säga att jag aldrig ville det här och heller inte medverkade till det. På något sätt så känner jag att min man till fullo måste ta ansvaret för sitt beslut.

    Vi var på familjerådgivning några gånger, men utan resultat. Det var försent för honom på något sätt. Jag har bett honom överväga familjerådgivning nu också av den anledningen som du skriver, men också för att se om det finns någon liten spillra att bygga på. Men det ser mörkt ut.

  • Anonym (jag)
    Äldre 4 Dec 14:32
    #4

    Jag vet hur tufft det är, jag förstår precis hur du känner!

    Det finns ett ordspråk som heter

    Om du älskar honom, släpp honom fri!

  • Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 14:35
    #5

    Hur gjorde du (sign. jag)?

  • Anonym (jag)
    Äldre 4 Dec 14:47
    #6

    Jag speparerade från mina barn pappa och det var helt rätt beslut!
    Sen träffade jag mannen i mitt liv och gud vad jag älskade honom, efter ca 2 år ville han inte längre leva med mig! Jag sa ok men blev så klart helt förtvivlad, jag lätt honom gå!
    Vi var ifrån varandra några veckor sen ångrade han sig, då visste han vad han förlorade!
    Under den tiden vi inte träffades hörde jag inte av mig till honom jag lätt honom få den tid han behövde!
    Idag lever vi lyckligt!!!!

    Vad är det din man inte trivs med?

  • Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 14:49
    #7

    Han säger att det inte finns något att gå tillbaka till och det smärtar mig så oeerhört. I så fall är jag ju grundlurad - då har det ju aldrig varit rätt för honom!

  • Anonym (jag)
    Äldre 4 Dec 14:53
    #8

    Har ni bråkat mkt? verkar han säker pp sitt beslut eller tvekar han ibland?

  • Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 15:00
    #9

    Han verkar säker, men är liksom undvikande när jag säger att jag är beredd att göra mkt för att rädda äktenskapet.

  • Anonym (jag)
    Äldre 4 Dec 15:04
    #10

    Mitt räd är faktiskt att låta honom gå! är det riktig kärlek så kommer han att komma tillbaka!

    Känner du att du har stor del i att det är dåligt mellan er?

Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?