• Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 14:20
    33133 visningar
    46 svar
    46
    33133

    Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?

    Kan en skilsmässa gå igenom utan att jag lyfter ett finger? Jag vill inte skiljas utan det är min man som tagit initiativ till separationen. Hur ser gången ut, praktiskt och tidsmässigt om jag så att säga "inte bidrar" till den juridiska processen. Det känns svårt att beställa personbevis, skriva under etc. när det hela är mot min vilja. Vi har en dotter som är ett år så betänketid på sex månader blir det ju. Men hur blir det rent praktiskt? Går skilsmässan igenom och när även om jag inte skriver på eller gör något alls? Tacksam för svar från någon med erfarenhet.

  • Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?
  • Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 16:04
    #21

    Nej, jag vill inte straffa honom genom att inte medverka. Det är bara det att jag vill att han tar sitt ansvar på ngt sätt. Jag vill att det ska vara tydligt. Nu har jag varit tvungen att flytta och ta allt det praktiska, mot min vilja. Att driva den juridiska processen dessutom är mer än vad jag står ut med.

  • Anonym (jag)
    Äldre 4 Dec 16:08
    #22

    Jag förstår alla dina tankar som du just nu, man får sååå många konstiga tankar och man känner att man vill dra i varje halmstå man kan! Det är en tid som är så nu!
    Du kommer att tänka helt annorlunda sen!! Tro mig!

  • Anonym
    Äldre 4 Dec 16:40
    #23

    Hej ts

    jag är mitt uppe i karusellen jag med..
    skilsmässa utan min vilja...

    Han som lämnat mig och barnen.
    Jag har inte brytt mig skaffa personbevis som han vill att jag ska göra...jag skiter i det där! Jag vill inte,då får han göra allt.
    Jag gör det för min egen skull...

    Precis så där tänker jag om allt praktist och sånt man måste behöva stå ut med för att han vill skiljas...
    Jag förlorar han,mina pojkar halva året( han vill ha varanna vecka)jag får flytta,sämre ekonomi,mister kontakten med hans underbara släkt....inget av det där vill ju jag..

  • Anonym (XXXXX­)
    Äldre 5 Dec 09:56
    #24

    Precis sådär tänkte min kompis, hon tänkte inte skriva under skilsmässopapprena för det var han som ville och hon ville kunna säga till barnen att det var HAN som ville det här och inte hon. Hon fick hem papper att hon skulle bli bötfälld eller stämd i rätten (kommer inte ihåg exakt) om hon inte skrev under. Så hon fick eld i baken och skickade in papprena illa kvickt. Så du kan inte bara strunta i det.

  • Anonym (va??)
    Äldre 5 Dec 10:00
    #25

    Varför vägra skriva på skilsmässopapper?! Vill du hålla relationen på en god nivå i framtiden, vilket du borde göra då ni har barn tillsammans så skriver du på. Skilsmässa blir det i vilket fall som helst och det kommer bara att ligga dig ifatet om du börjar strula. Om jag var du skulle jag vara så smidig som möjligt för att det inte senare ska bli tjafs om barnen.

  • Pirog
    Äldre 5 Dec 10:12
    #26

    TS, jag beklagar verkligen det du går igenom. När det är bäcksvart tror man att livet är slut,men man vet aldrig vad som finns skrivet i ens livsbok. När jag blev lämnad efter 10års förhållande för en annan kvinna(nästan alltid anledningen till att män bryter upp) var jag ofrivilligt barnlös,ensam och jätte sorgsen. 2 år efter det träffade jag en underbar man(fattade inte att ett förhållande kunde vara så underbart), idag är vi gifta har en dotter på 7,5 månad och är varandras "själsfränder" hur töntigt det än låter. Detta kanske måste hända,för att du ska kunna träffa din drömman. Lycka till TS, hoppas att det onda går över fort.

  • Vipera
    Äldre 5 Dec 10:25
    #27

    Jag har varit i din sväng två gånger, ville absolut inte skriva på. Det spelar ju tydligen ingen roll om båda skriver på eller inte och då tycker jag som du att det är en markering. Men i båda mina fall så har jag skrivit på till slut, jag gav upp liksom. I det senaste fallet så skrev jag på och straxt efter blev vi ihop igen så papprena ligger väl någonstans. Jag sade henne att det är lika bra jag skriver på för jag menade att jag älskar ju henne ändå och det är ändå bara ett papper trots allt. Men att tro att man blir ihop igen som vi blev är ju för mycket att sia om i andra fall. Men gesten att skriva på trots att man älskar "skadar" nog den andra mer. Att osjälviskt låta den älskade gå.

  • Anonym
    Äldre 5 Dec 12:15
    #28

    Om du vägrar skriva under så kan han skicka in en egen ansökan om skilsmässa. Då kommer du att få hem ett papper med delgivningskvitto som du ska skriva under och skicka in. Från den dagen som du skrivit under det kvittot räknas betänketiden. Betänketiden är minst 6 månader och högst 1 år. Om du vägrar skriva under delgivningskvittot så kommer tingsrätten till sist att skicka ut en stämningsman som får försöka få tag på dig och lämna över skilsmässoansökan.

    Sen när betänketiden har gått så räcker det att bara han skickar in en ansökan om fullföljan av skilsmässa. Du får du ett brev hem där det står att han vill fullfölja skilsmässan och om du inte svarar på det så blir ni skilda. Även om du svarar så blir ni skilda. För man har rätt till skilsmässa efter betänketiden.

    Så det enda du kan göra är att dra ut på datumet från vilket betänktetiden ska räknas från.

  • Anonym (tvärt­om)
    Äldre 5 Dec 12:27
    #29

    skriv på papprena och visa han att du kan klara dig själv genom att inte engagera dig i onödiga samtal. Bråka inte om detta utan låt han gå så kanske han inser sina känslor. Du får han ju bara att gilla dig ännu mindre genom att du inte samarbetar...

  • Anonym (!)
    Äldre 6 Dec 02:47
    #30

    Ni har betänketid i 6 månader men sedan kan skilsmässan gå igenom utan din underskrift.

Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?