• Ellen0­7
    Äldre 4 Dec 14:20
    33135 visningar
    46 svar
    46
    33135

    Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?

    Kan en skilsmässa gå igenom utan att jag lyfter ett finger? Jag vill inte skiljas utan det är min man som tagit initiativ till separationen. Hur ser gången ut, praktiskt och tidsmässigt om jag så att säga "inte bidrar" till den juridiska processen. Det känns svårt att beställa personbevis, skriva under etc. när det hela är mot min vilja. Vi har en dotter som är ett år så betänketid på sex månader blir det ju. Men hur blir det rent praktiskt? Går skilsmässan igenom och när även om jag inte skriver på eller gör något alls? Tacksam för svar från någon med erfarenhet.

  • Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?
  • Anonym
    Äldre 6 Dec 12:22
    #31

    jag är skild, var jag som begärde skillsmässa fixade med allt
    min x vägrade å menade på att han inte hadde fått nåra papper alls,
    han vägrade skriva på nått.
    men den gick igenom.
    så de spelar igentligen ingen större roll, det räcker med att 1 vill skilljas för att det ska bli så.

  • decemb­er bebis
    Äldre 6 Dec 13:30
    #32

    Skiljsmässan kommer gå igenom ääven om du inte vill TS. Vad vinner du på att kämpa emot? Vill man dra ut på tiden o leva med en man mot hans vilja?
    Förstår hur du känner det ts, jag vet inte vad jag skulle gjort om min man sagt han ville skiljas.... Fast som någon tidigare sa så finns det ett talesätt... If you love something, set it free ... If it comes back it was yours , if it doesnt , it never was..
    Inte kan du fortsätta leva med någon som inte vill? Det vinner man inget på. Låt honom gå om han vill , då är han ju inte värd dig. Visst är du värd en man som älskar dig? Det bästa ni kan göra nu är att fäörsöka vara vänner ändå och försöka samarbeta för ert barns skull.
    Lycka till ts..

  • Hjege
    Äldre 6 Dec 13:39
    #33

    Vad vill du vinna på detta? Är det bara för att jävlas?
    Förstår du inte att om en person inte längre vill leva med dig så kan du inte hindra det genom att försöka nagla dig fast?

    Skillsmässan kommer att gå igenom vare sig vad du vill eller inte, det enda detta kommer att resultera i är att du kommer ha bränt en del tillitsskepp och du försvårar framtida föräldrasamarbete om barnet.

    När det gäller föräldrasamarbete som är väldigt viktigt när det gäller vårdnad om barn så kommer även detta ligga på din minussida, du har redan visat att du inte är villig till samarbete. Detta kan öka pappans chanser att få egen vårdnad om barnen. Är det vad du vill åstadkomma?


    Ellen07 skrev 2008-12-04 14:20:26 följande:
    Kan en skilsmässa gå igenom utan att jag lyfter ett finger? Jag vill inte skiljas utan det är min man som tagit initiativ till separationen. Hur ser gången ut, praktiskt och tidsmässigt om jag så att säga "inte bidrar" till den juridiska processen. Det känns svårt att beställa personbevis, skriva under etc. när det hela är mot min vilja. Vi har en dotter som är ett år så betänketid på sex månader blir det ju. Men hur blir det rent praktiskt? Går skilsmässan igenom och när även om jag inte skriver på eller gör något alls? Tacksam för svar från någon med erfarenhet.
  • Ellen0­7
    Äldre 6 Dec 21:14
    #34

    Nej, jag vill inte jävlas och inte "nagla mig fast" - jag är inte korkad på något vis. Men för mig är det mycket viktigt att det tydligt framgår att det inte är jag som vill skiljas. Jag försöker verkligen samarbeta när det gäller barnet och det är det som är det viktigaste nu.

    Vi får se vad som händer. Jag ville bara höra hur det funkar rent praktiskt och nu har jag fått svar.

  • Jambos­ana
    Äldre 7 Dec 09:33
    #35

    Ellen07 skrev 2008-12-06 21:14:59 följande:


    Nej, jag vill inte jävlas och inte "nagla mig fast" - jag är inte korkad på något vis. Men för mig är det mycket viktigt att det tydligt framgår att det inte är jag som vill skiljas. Jag försöker verkligen samarbeta när det gäller barnet och det är det som är det viktigaste nu. Vi får se vad som händer. Jag ville bara höra hur det funkar rent praktiskt och nu har jag fått svar.
    Tydligt för vem? Vem ska du "bevisa" detta för?

    Om det var du som ville skiljas, skulle du vilja att din man obstruerade på det här respektlösa sättet? Du vill bara hämnas på honom för att han inte älskar dig längre, vilket är otroligt lågt med tanke på att ni har barn ihop. Ni ska samarbeta även i framtiden, se till att lägga en bra grund för det redan nu. Du måste vara vuxen även om du inte vill det.
  • Ellen0­7
    Äldre 7 Dec 11:16
    #36

    Jag tycker att det är tråkigt med åsikterna om hur jag ska göra och om jag är "vuxen" eller inte - jag har inte bett om synpunkter på det. Jag kan hantera det här och har inte bett om att bli "uppläxad" av okända människor. Jag vill veta vad som händer praktiskt. Punkt slut. Så fler värderingar eller åsikter om vad som är rätt och fel, ansvarstagande eller inte, det vill jag inte ha.

  • Anonym
    Äldre 7 Dec 12:43
    #37
    +1

    Vill den ena parten inte underlätta skilsmässan så tycker jag att det är helt okej att låta den andre göra allt jobb.

    Det blir ju inte så hemskt mycket extraarbete, det är ju bara att fylla i ansökan själv, skicka in den tillsammans med personbevis och betala 450 kr.

    Varför ska man tvingas skriva under en gemensam ansökan om man nu inte vill skiljas?

  • Äldre 9 Feb 18:39
    #38

    min skilsmässoansökan gick ut nu i söndags (8/2)... och min man vägrar skriva under... ska jag skicka in en ny ansökan då!?

  • Äldre 10 Feb 11:33
    #39

    Här kan du läsa hur det går till om den ena parten vägrar skriva under. Det händer inte så mycket alltså.


    http://skilsmässoansökan.net/att-lamna-in-en-skilsmassoansokan/

  • Äldre 21 Apr 10:56
    #40

    Om den andra parten strular och inte vill skriva på så tror jag att det är lika bra att direkt från början skicka in en ansökan där man inte är överens, alltså en sån där inte båda behöver skriva på. Visst man får betänketid på 6 månader, men det får man ju ändå om man har barn.. Jag pallade inte att sätta mig in i allt å så läste jag på www.skilsmassa.se om att det för en slant gick att få hem allt som behövdes för en skilsmässa då man inte var överens. Var bara att klicka i att man inte var överens så fick man alla papper hem. Bara att skriva under och skicka in i det kuvertet som följde med. I efterhand tycker jag det var skönt att göra på det sättet, istället för att behöva tjata på min fru att hon skulle skriva på så fick tingsrätten ordna med det liksom.

  • Anonym (Helen­)
    Äldre 4 May 19:22
    #41

    Ja. Skilsmässan går genom även du inte skriver under.
    Din man ansöker skilsmässa du får papper från Tingsrätter där du  skall 
    skriva under såsom det finns frågan om hur ni har kommit överens ang. barnen. Om ni skall ha gemensam vårdnad eller om en av er vill ha ensam vårdnad.

    !. Även du inte skriver under så kommer skilsmässan gå genom Tingsrättens beslut.

    2. Om ni inte kommer överens om vårdnaden så blir det rättsligt process
        vilket är aldrig bra för barnen. 

    Bäst att komma överens om hur ni har tänkt ang. barnen. 

    Om du skriver under & ni kommer överens om gemensam vårdnad så

    behöver ni aldrig gå till Tingsrätten utan papperna skickar ni separat till dem

    och efter betänketid strax innan 6mån. kommer ni att få ytterligare papper

    likadana som första gången där ni skall skriva under (att ni verkligen vill skiljas)

    och skickar åter till Tingsrätten. Sedan får ni beslut om skilsmässan efter 1-2 

    månader. Beroende hur mycket dem har att göra.

    Det är alltid sorgligt speciellt om man har barn likaså som när den ena vill & den andra vill inte men sånt är livet. Men det blir alltid bra igen. Det tar bara tid
    & sorg arbete men allt blir bra i slutändan.

  • Äldre 13 Sep 14:49
    #42
    BioBonus skrev 2015-02-10 11:33:13 följande:

    Här kan du läsa hur det går till om den ena parten vägrar skriva under. Det händer inte så mycket alltså.


    http://skilsmässoansökan.net/att-lamna-in-en-skilsmassoansokan/


    Länken fungerade inte, men dessa går bra:


    skilsmassa.se/jag-vill-skiljas-men-inte-min-man/


    www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Blanketter/Skilsmassa-bodelning/Ansokan-om-stamning-angaende-aktenskapsskillnad/


     

  • Äldre 15 Sep 10:55
    #43
    De har väl lagt ner den eftersom länken är så pass gammal :)
  • Anonym (Varfö­r???)
    Äldre 12 Oct 15:28
    #44
    Ellen07 skrev 2008-12-04 14:20:26 följande:

    Kan en skilsmässa gå igenom utan att jag lyfter ett finger? Jag vill inte skiljas utan det är min man som tagit initiativ till separationen. Hur ser gången ut, praktiskt och tidsmässigt om jag så att säga "inte bidrar" till den juridiska processen. Det känns svårt att beställa personbevis, skriva under etc. när det hela är mot min vilja. Vi har en dotter som är ett år så betänketid på sex månader blir det ju. Men hur blir det rent praktiskt? Går skilsmässan igenom och när även om jag inte skriver på eller gör något alls? Tacksam för svar från någon med erfarenhet.


    Varför ska du vägra det? Han vill inte leva med dig! Sluta hålla på och sätt käppar i hjulen, bara din dotter som blir lidande!
  • Anonym (Varfö­r???)
    Äldre 12 Oct 15:30
    #45
    -1
    Anonym (jag) skrev 2008-12-04 14:26:27 följande:

    Hade min man velat skilja sig från mig, hade jag inte tvekat på att skriva på fast att han är mannen i mitt liv!
    Vill han itne leva med mig så vil inte jag leva med honom!

    Så Tjejen låt honom gå, han är inte värd dig!
    Där finns någon annan prins som väntar på dig!


    "Han är inte värd dig" Vilken jävla dåre kommentar!
  • Anonym (Varfö­r???)
    Äldre 12 Oct 15:37
    #46
    -1
    Ellen07 skrev 2008-12-07 11:16:37 följande:

    Jag tycker att det är tråkigt med åsikterna om hur jag ska göra och om jag är "vuxen" eller inte - jag har inte bett om synpunkter på det. Jag kan hantera det här och har inte bett om att bli "uppläxad" av okända människor. Jag vill veta vad som händer praktiskt. Punkt slut. Så fler värderingar eller åsikter om vad som är rätt och fel, ansvarstagande eller inte, det vill jag inte ha.


    Men starta ingen tråd här då om du inte orkar höra sanningen, tror du vi ska sitta och tycka synd om dig? Du beter dig som en parasit, du förstör för dig själv, ditt ex MEN mest för din dotter, inser du inte det?
Svar på tråden Skilsmässa när bara en vill? Hur går det till?