• Äldre 11 Dec 14:17
    177541 visningar
    5001 svar
    5001
    177541

    Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)

    Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

    UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

    Länkar till mönster, butiker osv finns i första inlägget.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 11:45
    Coverprotråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m39250800.html

  • Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)
  • Kaja
    Äldre 10 Mar 08:39
    Elyelle skrev 2009-03-10 03:48:24 följande:
    Det ar nog bara ett annat design. Nar man konstruerar ett monster, brukar man lagga insnitten vid midjan, som vanligt. Sedan kan man flytta pa dem at nastan vilket hall som helst. Svart att forklara exakt hur, men har fanns det nagra bilder pa hur man kan flytta pa insnitten pa ett liv: www.sewingconnection.com/sc16dart.htmMan kan pa liknande satt flytta pa insnitten pa en kjol - at valdigt manga olika hall. Ibland kan man astadkomma en viss design med insnitten och ibland kanske man valjer att lagga dem pa ett visst satt sa ett monstrat tyg kommer till sin ratta i det plagget. Beratta garna hur den sitter, nar du ar klar.
    Apselut! Somnade igår, men ikväll så blir det sy-marathon!
  • Mimmi 71
    Äldre 10 Mar 09:08
    Nhelia skrev 2009-03-10 07:55:26 följande:
    Det vore ju verkligen roligt! Undrar om man kan hyra medborgarskolans lokaler? Kursen jag går är på medborgarskolan och där har de 9 symaskiner och 2 overlock samt massa tillskärningsbord. Det vore nåt!De flesta här i tråden verkar vara spridda över hela landet dock. Jag bor i Borås, tygstaden
    Då har man ju nära till många tygaffärer!

    Kommer från börjat ifrån Vara så några rallyn har det blivit till Kinna, Borås, Gällstad med omnejd
  • liar
    Äldre 10 Mar 09:11
    ZyzterZäta skrev 2009-03-09 13:35:36 följande:
    liar: (ska man lita på någon med ett sådant nick?? ) Jag skulle quiltat det längs med rutorna bara. För att få en med arbetad känsla på det Jättefint för övrigt!!
    Ja, mina initialer (mitt nick) blev en rolig kombination.

    Jag har nu quiltat längst de rosa ränderna och det blev helfint! En mer arbetad känsla och förhoppningsvis mer långlivad.

    Tack för alla tips och komplimanger!
  • Äldre 10 Mar 09:23

    För några år sedan gick jag en sykurs på Studieförbundet Vuxenskolan, men det var ingen hit. Jag hade räknat med att få lära mig lite mönsterkonstruktion o dyl, men det var mer som ett symöte med mycket skvaller. Man hade med sig sitt projekt och sydde. Om man behövde hjälp fanns det en studiecirkelsledare att fråga, men annars skötte man sig själv. Känndes onödigt dyrt att betala 600 kr/termin för att sitta och skvallra.

    Nu går jag på stick-café i stället. Och det är verkligen skönt att komma hemmifrån en stund. "Egentiden" har blivit viktigare och viktigare för mig. När man sitter hemma och syr, antas man samtidigt kunna ta hand om barn och hem, eftersom man ändå är hemma, medans man om man sticker iväg och tränar verkligen får vara "ledig" eller vad man vill kalla det). Man har ju lite olika intressen...
    Om min sambo sticker i väg och tränar 2 kvällar i veckan vill jag ha möjlighet att sitta ifred och sy motsvarande tid.

  • Mimmi 71
    Äldre 10 Mar 10:36
    ak74 skrev 2009-03-10 09:23:59 följande:
    För några år sedan gick jag en sykurs på Studieförbundet Vuxenskolan, men det var ingen hit. Jag hade räknat med att få lära mig lite mönsterkonstruktion o dyl, men det var mer som ett symöte med mycket skvaller. Man hade med sig sitt projekt och sydde. Om man behövde hjälp fanns det en studiecirkelsledare att fråga, men annars skötte man sig själv. Känndes onödigt dyrt att betala 600 kr/termin för att sitta och skvallra.Nu går jag på stick-café i stället. Och det är verkligen skönt att komma hemmifrån en stund. "Egentiden" har blivit viktigare och viktigare för mig. När man sitter hemma och syr, antas man samtidigt kunna ta hand om barn och hem, eftersom man ändå är hemma, medans man om man sticker iväg och tränar verkligen får vara "ledig" eller vad man vill kalla det). Man har ju lite olika intressen...Om min sambo sticker i väg och tränar 2 kvällar i veckan vill jag ha möjlighet att sitta ifred och sy motsvarande tid.
    Håller fullständigt med, den stora behållningen med att vara med i en sycirkel (för min del är det aktuellt med cirkel för det finns ingen "lärare") är att komma iväg på något själv. Jag tror inte på att medverka i någon kurs på något studieförbund för oftast (iallafall på mindre orter som är aktuellt för mig ) är det för låg kunskapsnivå för att det skall ge någonting. Man kan helt enkelt som i detta fall sy för bra, man har bättre maskiner själv än man får lång mm. Jag gick för ett antal år sedan en trädgårdskurs (trädgård är ännu ett stort intresse för mig) men allt som diskuterades och lärdes ut hade jag redan hunnit läsa mig till på egen hand. Är man bok- och läsnärd så är man.
  • Äldre 10 Mar 10:41

    Vilket Ottobre nummer finns mönster på omlottbody? Är det mönstret bra i storlek?

    OT: Var på stan igår utan barn för första gången på evigheter och sambon lyckades ta hämtningstiden på fsk så jag fick tid över och passade på att klippa mig!!!!!!!!!!!! För alla här inne som sett mig så vet ni att det var dags och att det var en del att ta av. Det var nog drygt tre dm som rök och jag är så nöjd

  • fru fogeby
    Äldre 10 Mar 10:51

    idag måste jag försöka få lite mer tid vid min maskin..tyvärr har jag massor annat att göra men jag måste försöka beta av alla MÅSTEN som ska sys.
    detta är mitt projket idag:

    * klippa till och sy på muddar på ett par velourbyxor
    *sy på ett par muddar på minivelourbyxor(till min lillasyster som fick bebis i går )
    *klippa ut delar till 12 st bindor och sy dom.
    *göra dekorationer till en tävlingstårta
    *täcka en frigolittårta soms ka bli till tävlingen
    *tvätta
    *städa
    *ta hand om sjuka barn
    *lägga upp auktioner på tradera
    *borra upp en hatthylla då jag tapetserat om i hallen
    *hänga tvätt
    *diska
    *ändra ett par velorbyxor och sätta mudd på dom
    *sätta ny mudd i halsen på en tröja

    nån mer som känner attd et är för få timamr på dygnet??

  • Mimmi 71
    Äldre 10 Mar 12:13

    Sa
    fru fogeby skrev 2009-03-10 10:51:05 följande:


    nån mer som känner attd et är för få timamr på dygnet??
    Du är ju inte ensam. I och för sig så fick jag ju några bonustimmar då jag är hemma och vabbar, men detta innebär ju bara att målet höjs Jag alternerar mellan symaskin, micropaus vid datorn , laga mat och städa, men framförallt mysa med lille G som har stort behov av "gos". Jag är trots allt nöjd med resultaten för sedan igår morse är 5 tröjor helt avklarade, ytterligare 5 saknar halsmudd och fåll, jag har röjt undan och nu återstår endast dammsugning, tvätten (som har legt alldeles för länge) är nu vikt och inlagd. Ikväll skall jag hoppa över ett möte med hundklubben till förmån för att sy i lugn och ro när lille G har lagt sig. Jag har sagt det förr, det blir ett gift det här med att sy. När man är inne i en period med mycket sömnad så vill man bara sy mer och mer och mer..... Det är ju bara så himla kuuuuuul!!!!

    Lallan: Återkommer med vilket nummer omlottbodyn är i, har tidningen här hemma. Tycker att detta mönstret är tom ännu större än Ottobre brukar vara. Jag har skrivit om mönstret i min blogg (nov 2007). Då sydde jag bodyn i stlk 68 och den passar bra till G som har stlk 80 (Name-It) nu.
  • Äldre 10 Mar 12:20

    Har inte varit inne på några dagar, oj vad det skrivs!

    Syjunta låter som en dröm!

    Igår blev mitt syrum (/kontor) färdiginrett. Får lägga ut en bild på inredningen sen

  • Äldre 10 Mar 12:23
    Mimmi 71 skrev 2009-03-10 12:13:42 följande:
    Safru fogeby skrev 2009-03-10 10:51:05 följande: Du är ju inte ensam. I och för sig så fick jag ju några bonustimmar då jag är hemma och vabbar, men detta innebär ju bara att målet höjs Jag alternerar mellan symaskin, micropaus vid datorn , laga mat och städa, men framförallt mysa med lille G som har stort behov av "gos". Jag är trots allt nöjd med resultaten för sedan igår morse är 5 tröjor helt avklarade, ytterligare 5 saknar halsmudd och fåll, jag har röjt undan och nu återstår endast dammsugning, tvätten (som har legt alldeles för länge) är nu vikt och inlagd. Ikväll skall jag hoppa över ett möte med hundklubben till förmån för att sy i lugn och ro när lille G har lagt sig. Jag har sagt det förr, det blir ett gift det här med att sy. När man är inne i en period med mycket sömnad så vill man bara sy mer och mer och mer..... Det är ju bara så himla kuuuuuul!!!!Lallan: Återkommer med vilket nummer omlottbodyn är i, har tidningen här hemma. Tycker att detta mönstret är tom ännu större än Ottobre brukar vara. Jag har skrivit om mönstret i min blogg (nov 2007). Då sydde jag bodyn i stlk 68 och den passar bra till G som har stlk 80 (Name-It) nu.
    Ooookej! Så den är så stor :-O
  • Trikar­n
    Äldre 10 Mar 12:35

    Skulle vilja gå enkurs o lära mig sy bättre, finns det alltså på vuxenförbunden?

  • Nhelia
    Äldre 10 Mar 12:40
    Trikarn skrev 2009-03-10 12:35:07 följande:
    Skulle vilja gå enkurs o lära mig sy bättre, finns det alltså på vuxenförbunden?
    Kursen jag går är på medborgarskolan
  • Äldre 10 Mar 13:07

    I brist på sömnad att visa och skriva om så tog jag mig friheten att skapa en ny tråd.

    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m42201615.html

    Välkomna över allihopa!

  • Rostis
    Äldre 10 Mar 13:07

    PANIIK!!! min overlock syr inte mera. Allt funkar men det blir ingen kedja mera!!! ååååh!!

    Körde över några lager tyg och en plast dragked och det gick så trögt att jag skruvade fram den för hand och plötsligt lossade ena nålen. Skruvade fast den tillbaka men efter det får jag den inte att sy igen. (har trätt om den 4 ggr) s

  • Rostis
    Äldre 10 Mar 13:07

    PANIIK!!! min overlock syr inte mera. Allt funkar men det blir ingen kedja mera!!! ååååh!!

    Körde över några lager tyg och en plast dragked och det gick så trögt att jag skruvade fram den för hand och plötsligt lossade ena nålen. Skruvade fast den tillbaka men efter det får jag den inte att sy igen. (har trätt om den 4 ggr) s

  • Mimmi 71
    Äldre 10 Mar 13:09
    Lallan skrev 2009-03-10 12:23:17 följande:
    Ooookej! Så den är så stor :-O
    Nu använde jag ju mig av ett tunnt stretchigt tyg, men räkna med att stlk 68 kan motsvara en stor 74:a iallafall.
  • prinse­ssan 13 april
    Äldre 10 Mar 16:09
    Nhelia skrev 2009-03-09 21:50:34 följande:
    Jag tycker det är så skönt för man kommer hemifrån och slipper ha dåligt samvete för att man syr när man kunde göra annat (läs hushållsarbete )Sen är det ju underbart att träffa andra sygalna också, för att inte tala om att ha en jätteduktig lärare där som man kan fråga om allt!
    Var går du på kurs?
  • fru fogeby
    Äldre 10 Mar 17:10

    Mimmi 71 skrev 2009-03-10 12:13:42 följande:


    Safru fogeby skrev 2009-03-10 10:51:05 följande:
    Du är ju inte ensam. I och för sig så fick jag ju några bonustimmar då jag är hemma och vabbar, men detta innebär ju bara att målet höjs Jag alternerar mellan symaskin, micropaus vid datorn , laga mat och städa, men framförallt mysa med lille G som har stort behov av "gos". Jag är trots allt nöjd med resultaten för sedan igår morse är 5 tröjor helt avklarade, ytterligare 5 saknar halsmudd och fåll, jag har röjt undan och nu återstår endast dammsugning, tvätten (som har legt alldeles för länge) är nu vikt och inlagd. Ikväll skall jag hoppa över ett möte med hundklubben till förmån för att sy i lugn och ro när lille G har lagt sig. Jag har sagt det förr, det blir ett gift det här med att sy. När man är inne i en period med mycket sömnad så vill man bara sy mer och mer och mer..... Det är ju bara så himla kuuuuuul!!!!Lallan: Återkommer med vilket nummer omlottbodyn är i, har tidningen här hemma. Tycker att detta mönstret är tom ännu större än Ottobre brukar vara. Jag har skrivit om mönstret i min blogg (nov 2007). Då sydde jag bodyn i stlk 68 och den passar bra till G som har stlk 80 (Name-It) nu.
    ''
    nu har jag ialf klippt ut nästan alal delar till alal bindor klippt ut mudden på ett av byxorna samt sytt på dom så nu ska det bara vikas ner å sys fast.
    sen har jag även klippt ut delarna till blöjinläggen till sonen och jag ahr tvättat diskat hälften och nu lagar jag mat..så liiite har jag ailf kunant gjort..inget kul när varken jag el barnen är pigga..sitta å sy mer yrsel och illamående kan ju bli hur som helst..
  • Lilltå
    Äldre 10 Mar 22:21

    Rostis, hur har det gått? Min maskin gjorde lika idag. Tricket var att byta nål. Den var tydligen böjd. Inte så att det gick att se men tillräckligt. Håller tummarna för att den funkar nu igen.

  • Tjej 83
    Äldre 10 Mar 22:25
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - Julröd rulle:-)