• Sunna
    Äldre 12 Dec 14:45
    1906 visningar
    4 svar
    4
    1906

    Hur ska jag räkna ut mitt meritvärde med blandade slutbetyg?

    Jag frågade på syoguiden.com hur jag ska bära mig åt för att räkna ut mitt meritvärde/snitt på två olika betyg. Alltså mitt slutbetyg från gymnasiet samt mitt samlade betygdokument från vårdutbildningen på komvux. Jag förstår inte hennes förklaring. Kan någon hjälpa mig förstå hur jag ska göra, gärna pedagogiskt som för en 7-åring ? Fattar inte även fast jag går in på VHS och kollar.

    Detta är hennes svar:

    Du lägger till alla kurser från vårdutbildningen som höjer ditt snitt och delar med den nya poängsumman. Jag bifogar en länk med en uträkningsfunktion
    www.vhs.se/templates/Slutbetyg.aspx
    Hälsningar Chris, www.syoguiden.com

    Vadå den nya poängsumman? Ska jag inte räkna ihop allt samtidigt?

  • Svar på tråden Hur ska jag räkna ut mitt meritvärde med blandade slutbetyg?
  • fruis
    Äldre 12 Dec 14:48
    #1

    Ta alla kurser från din avslutade gymnasiekurs och lägg till de kurser från vårdutbildningen som du tror höjer ditt snitt. Resultatet kan ju bli t.ex. 15+5 kurser, dvs då fyller du i 20 kurser i den mallen hon länkat till.

  • J83
    Äldre 12 Dec 14:49
    #2

    jag kan hjälpa mig om du ger min dina betyg.

  • Sunna
    Äldre 12 Dec 14:57
    #3

    fruis: Det borde vara alla kurser utom G då som man lägger till från det nya betyget? Jag har bara VG samt MVG på vårdutb, så då ska jag ta alla dem? Jag har ju en hel del G på gymnasiets slutbetyg, så då borde det ju höja upp meritvärdet.
    Det blir ju en massa kurser, nästan 45 st!

  • fruis
    Äldre 12 Dec 14:59
    #4

    Exakt så gör du. Antalet kurser spelar egentligen ingen roll eftersom poängen som räknas fram sedan delas med antalet kurser. Har du 100 kurser med sammanlagt 1000 poäng får du 10 som meritvärde för att ta ett exempel.

Svar på tråden Hur ska jag räkna ut mitt meritvärde med blandade slutbetyg?