• Äldre 17 Dec 17:36
    11639 visningar
    10 svar
    10
    11639

    "Fläckar" på hjärnan, levern och njuren!! HJÄLP!

    Vi var på första ultraljudet igår och våran bebis var livlig och fin. Jag blev till och med framflyttad en vecka. Barnmorskan sa att allt verkade väldigt bra och hon kunde inte se några avvikelser. Hon tyckte att han rörde sig fint och verkade pigg! Vi blev enormt glada och lättade!!

    Men sen sa hon att hon såg tre "fläckar" (Min pojkvän är norsk och vi bor i Norge så barnmorskan kallade det för markörer men vet ej vad det heter på svenska)."Fläckarna" var fördelade på huvudet, levern och njuren. Hon sa att det inte alls behöver vara nåt allvarligt och att hon inte alls ville oroa oss men hon var tvungen att sända oss på ett annat sjukhus för att kolla upp detta. Hon sa att det var väldigt vanligt och att hon såg sånna saker varje vecka och bad oss att inte oroa oss.

    Så vi tog det lugnt och ställde in oss på att det inte var nåt eftersom barnmorskan sa att vi inte skulle oroa oss och att det var väldigt vanligt. Hon sa att det flesta som åker och gör denna extra-koll får åka hem på en gång för att det inte är nåt fel alls.

    Idag var vi iallafall till det andra sjukhuset och fick en stor chock. Läkaren tittade lite snabbt med ultraljudet och sa sen att det kunde handla om en virusinfektion eller ett kromosom-fel. Vi trodde vi hörde fel och vi var inte alls beredda på detta! Det blev väldigt chockartad och jag började gråta. Sen pratade läkaren lite snabbt och undrade om vi ville göra ett fostervattensprov. Vilket vi nu pratar om.. isåfall måste vi göra det på fredag.

    Är det nån som varit med om detta?! Är det nån som vet vad det är för "fläckar" jag pratar om? Vi båda satt och grinade på vägen hem i bilen och allt känns bara helt ofattbart nu.
    Snälla, skriv om ni vet nåt om detta.

  • Svar på tråden "Fläckar" på hjärnan, levern och njuren!! HJÄLP!
  • destin­o
    Äldre 17 Dec 17:54
    #1

    oj, vet ej vad jag kan säga, har aldrig hört nåt liknande,
    hoppas bara att det ordnar sig för er,
    skickar massa kramar...

  • oOrosa­maräng­erOo
    Äldre 17 Dec 18:11
    #2

    Det behöver inte betyda nåt alls, men kortfattat så gjorde jak en kub test och fick dåligt resultat vilket resulterade i att jag tog mkp, men allt visade sig va ok och inga kromosomfel. gjorde oxå organscreening som även där visade att allt va bra, och när hon gick igenom allt så tittade hon oxå efter "fläckar" på hjärna, njurar etc men såg inga fläckar, så tydligen en sak de tittar efter vid kromosomfel men kan tydligen va så och försvinna av sig själv, så behöver inte betyda att nåt är fel. Hoppas det går bra!

  • Amazin­a
    Äldre 17 Dec 18:18
    #3

    Oj då! Hoppas allt går bra! Styrkekram!!

  • HNA
    Äldre 17 Dec 18:20
    #4

    här får du läsa om setta i en annan tråd. lycka till. kram

    www.familjeliv.se/Forum-4-252/m30846534-1.html

  • Äldre 17 Dec 18:37
    #5

    Tack för alla svar och tack så mycket för länken "anja39"! Nu har vi läst och det känns liiite bättre iallafall.

  • Trolov­ade
    Äldre 22 Dec 14:12
    #6

    Hur har det gått ts?

  • Septem­berkno­dd
    Äldre 23 Dec 22:02
    #7
    Leiah skrev 2008-12-17 17:36:29 följande:
    Vi var på första ultraljudet igår och våran bebis var livlig och fin. Jag blev till och med framflyttad en vecka. Barnmorskan sa att allt verkade väldigt bra och hon kunde inte se några avvikelser. Hon tyckte att han rörde sig fint och verkade pigg! Vi blev enormt glada och lättade!!Men sen sa hon att hon såg tre "fläckar" (Min pojkvän är norsk och vi bor i Norge så barnmorskan kallade det för markörer men vet ej vad det heter på svenska)."Fläckarna" var fördelade på huvudet, levern och njuren. Hon sa att det inte alls behöver vara nåt allvarligt och att hon inte alls ville oroa oss men hon var tvungen att sända oss på ett annat sjukhus för att kolla upp detta. Hon sa att det var väldigt vanligt och att hon såg sånna saker varje vecka och bad oss att inte oroa oss.Så vi tog det lugnt och ställde in oss på att det inte var nåt eftersom barnmorskan sa att vi inte skulle oroa oss och att det var väldigt vanligt. Hon sa att det flesta som åker och gör denna extra-koll får åka hem på en gång för att det inte är nåt fel alls. Idag var vi iallafall till det andra sjukhuset och fick en stor chock. Läkaren tittade lite snabbt med ultraljudet och sa sen att det kunde handla om en virusinfektion eller ett kromosom-fel. Vi trodde vi hörde fel och vi var inte alls beredda på detta! Det blev väldigt chockartad och jag började gråta. Sen pratade läkaren lite snabbt och undrade om vi ville göra ett fostervattensprov. Vilket vi nu pratar om.. isåfall måste vi göra det på fredag.Är det nån som varit med om detta?! Är det nån som vet vad det är för "fläckar" jag pratar om? Vi båda satt och grinade på vägen hem i bilen och allt känns bara helt ofattbart nu. Snälla, skriv om ni vet nåt om detta.
    Samma hände oss, vi gjorde extra screening och han a att allt såg normalt ut. Dottern föddes med downs syndrom. MEN jag hade aldrig någonsin gjort abort på dessa grunder, och tänk dig för innan du gör FVP, vet vad du ska göra med resultatet innan du gör provet! OM det är downs så är det inget att varken gråta över eller vara rädd för, det lovar jag! Många många lycka till från världens lyckligaste tvåbarnsmor
  • Äldre 25 Dec 19:34
    #8

    I fredags tog jag ett FVP... efter många om och men, kändes inte helt bra men jag och min sambo beslutade oss för det.

    Gjorde inte speciellt ont och fick en väldigt bra läkare. Dagarna efter är det vanligt att man har mens värk eller läcker lite fostervatten. Men inget av det hände mig... låg och vilade i tre dagar helt utan smärta eller nåt som sipprade ut.

    Väntan på provsvaren var väldigt jobbig!! Hemska dagar.. vi gjorde provet på fredagen alltså, och fick svar på tisdagen.. dagen innan julafton. Det var inte några kromosom avvikelser. Om några veckor får vi även svar på virus infektions-proverna... men det ska enligt läkaren inte vara nåt att oroa sig för! =)

    Är väldigt skönt att allt detta är över!! Har varit väldigt jobbiga dagar.. men nu känns allt väldigt bra! Är glad att allt gick bra med FVP också =) Hade aldrig förlåtit mig själv om det slutat i missfall.

    Tack till alla er som skrev nån rad!! =) =)
    Kram Linda

  • HNA
    Äldre 25 Dec 19:44
    #9

    gud, vad skönt..... grattis....är så glad för din skull....njut nu.....god Jul. kram

  • Äldre 29 Jan 14:58
    #10

    jag fick fläckar i njurar och görde biopsi 2 gånger men dom vet inte varför. jag går på kontroll varje år och allt ser bra varje gång. jag har högt blodtryck och fick medecin för det. jag motionerar .jag är orolig varje gång blodtrycket går upp.men i stort sätt jag försöker att leva normalt och tar prover 4 gånger om året.oroa dig inte och försök att röra på dig så mycket så möjligt. kan du berätta för mig om du har nyheter angående fläckarna.mvh

Svar på tråden "Fläckar" på hjärnan, levern och njuren!! HJÄLP!