• Max mamma
    Äldre 18 Dec 14:14
    2318 visningar
    3 svar
    3
    2318

    Ont vid struphuvud & bröst vid hosta.

    hej.Har en 9 åring härhemma.
    Han har alltid haft problem med astma & krupp,och jämt varit rosslig i luftrören sen han var liten.
    Nu har han vaknat 2 morgnar å har som krupphosta,och säger attd et gör ont vid stuphuvudet & i bröstet när han hostar.
    Han hostar inte ofta med NÄR han hostar gör det ont å det är lite skällade hosta hör man just då.
    Det är inga andra fel på hnm,han har varit i skolan som vanligt i dag.
    Kan det vara att han har ett virus/infektion i kroppen som har satt sej i brösten och halsen/struphuvudet.?!

    Tacksam för svar snarast!

    Camilla

  • Svar på tråden Ont vid struphuvud & bröst vid hosta.
  • stockh­olmsma­mman
    Äldre 18 Dec 14:20
    #1

    Som jag sa till någon annan, jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dem vad de tror att det är och vad de tycker att ni ska göra, och sedan skulle jag själv rekommendera bromhexin från apoteket. Kör som en liten kur 2-3 gånger/dag i 4-7dagar och se om det blir någon förbättring, funkar på mina : )

    Det är obehagligt när de hostar sådär "skällande" men är oftast inget farligt och ont i bröstet och struphuvudet kan man ju få om man har hostat en tid, blir ju som träningsvärk. Det är ju skönt när man har en så stor son som ka berätta hur det känns : )

  • Helly7­8
    Äldre 18 Dec 18:24
    #2

    Astam kanske har blvit värre? Eller har han lungiflamation. Jag vet inte hur lungifla känns men astma påminner lite,

    Det har jag upplevt...

    Bäst ringa till sjukrådgiv,,,

  • Max mamma
    Äldre 18 Dec 21:06
    #3

    Hallå igen...tack för era svar.
    Har ringt rådgivningen,men blev tyvärr inget klokare
    Gav hnm mollipect(avsvällande) på em,som gjorde hostan "mjukare",och det gjorde heller inte lika ont när han hostar säger han.
    Lunginflammation tror jag inte att han har...VET att man kan ha det utan feber,men han har varit i skolan hela dagen å det är full fart på hnm annars.
    Det är "BARA" det att NÄR han hostar (vilket inte alls är ofta)så gör det ont vid struphuvudet och i bröstet,min gissning är att han har en infektion som satt sej där.

    Tack ännu en ggr.
    Kram
    Camilla

Svar på tråden Ont vid struphuvud & bröst vid hosta.