• Svar på tråden Vad är "njutningsförälder"?
  • Glass
    Sailor skrev 2008-12-21 23:07:31 följande:
    JAg är AP och njutningsförälder. AP innebär inget curlande. Det handlar om att skita i metoder och leva nära sitt barn, bära barnet, samsova, amma länge osv. Njutningsförälder innebär att man njuter av att vara förälder. Eller är det ett kodnamn för något annat??
    aha, ok, ap är jag med på då
    Njutningsföräder är ännu väldigt vagt...  Det känns som en onödig rubrik liksom,,,
  • Lizette4barn

    Njutningsförälder är man om man kan njuta av småbarnsåren, och faktiskt se att det är en väldigt kort tid. Jag njuter av livet mitt inne i småbarnsåren med 4 små. Helt underbart. Tro inte att jag inte har barn som trotsar eller befinner sig i utvecklingsfaser för det har jag, men jag njuter ändå. Är övertygad am att jag komma sakna denna tid sen..

  • Everton

    Tja, jag tolkar det som en förälder som njuter av livet helt enkelt. Som inte går omkring och nojjar jämt och ständigt över minsta lilla. Som inte anser sig vara en dålig förälder för att barnet inte har matchande strumpor på sig eller ketchup runt munnen.

    Idag verkar det ju vara så att ju mer man lider dessto bättre mamma är man. En njutningsförälder enligt mig är en förälder som ignorerar detta trams-tankesättet.

  • Lindan1

    Då fick jag oxå klarhet =)
    Jag är alltså inte den enda på denna tråden som gillar familjeterapeuten på tv4-nyheterna? Jag tycker hon är en frisk fläkt, inga pekpinnar utan hon uppmuntrar för det mesta mammorna (för det är ju oftast mammor) att följa sina egna känslor och instinkter och inte bry sig om vad andra tycker att man borde.

  • Everton

    Jag tycker en viktig sak är också att inte kritisera andra föräldrar för att de inte uppfostrar sina barn på samma sätt som en själv. Så länge barnet är lyckigt, föräldrarna lyckliga och alla får sova och äta ordentligt, ja då tycker jag man ska låta andra göra hur de vill, AP eller SHN eller nanny metoden eller ingen metod alls, flaskmatning eller amning, vagn eller sjal, samsova eller egen säng osv osv osv...låt folk vara om de trivs och barnet trivs.

  • ouiouioui

    Sterna skrev 2008-12-19 04:19:42 följande:


    Njutningsförälder uppkom som motsatsen till Attachment Parenting eftersom vissa obstinata individer här på Familjeliv tyckte att det var orättvist att AP fick ett eget forum men inte alla de som helt simpelt sket i allt vad metoder heter utan mer eller mindre curlade sina barn.Nu är det några år sen så begreppet kanske har ändrats?
    Haha, va?? AP-föräldrar brukar väl njuta av att vara föräldrar, eller...?

    Jag tolkar Njutningsföräldrar ungefär såsom Lizette, Everton och Eisa skriver. F.ö. håller jag med Everton att man inte ska kritisera andra föräldrar. De som går omkring och irriterar sig på andra kan inte njuta något vidare själva
  • Leather Cravat

    Har fått för mig att det är föräldrar med 50 barn som dricker rödvin och har bokkvällar med sina kommunistkompisar.

  • lillvilda

    jag tolkar det som att det är någon som njuter av vardagen med barn. Nån som inte hela tiden ältar problem men barnen, att de inte sover,att de inte äter blablabla. Jag tänker att man skriver under den rubriken dom där dagarna då det bara är så himla underbart att vara förälder.

  • peppigapia

    generellt sett njuter väll de flesta av att vara med sina barn....varför ska det finnas så mkt namn på allt....själv är jag rätt o slätt mamma...och älskar det!

  • Boombabymamman

    En njutningsförälder för mig är liksom inte så överspänd och präktig, lite mera ta det som det kommer. Tycker mammorna på de här e-korten är njutningsföräldrar faktiskt. Tar det liksom med lite humor.
    www.boombaby.se/index.php&view=rwcards&controller=rwcardslistonecategory&Itemid=69&category_id=1&reWritetoSender=&sessionId=

  • lillvilda

    Boombabymamman skrev 2009-02-10 13:30:13 följande:


    En njutningsförälder för mig är liksom inte så överspänd och präktig, lite mera ta det som det kommer. Tycker mammorna på de här e-korten är njutningsföräldrar faktiskt. Tar det liksom med lite humor. www.boombaby.se/index.php&...=
    haha ja man orkar så mycket längre med den inställningen. Sänk kraven är mitt motto som småbarns förälder. De behöver inte va så jäkla jobbigt, man måste inte göra allt.
  • Pepper Blackberry
    lillvilda skrev 2009-02-14 18:26:01 följande:
    Boombabymamman skrev 2009-02-10 13:30:13 följande: haha ja man orkar så mycket längre med den inställningen. Sänk kraven är mitt motto som småbarns förälder. De behöver inte va så jäkla jobbigt, man måste inte göra allt.
    exaktemente! så talar en riktigt bra förälder!  
    slösa inte med ditt förakt, här finns många behövande
  • Ella N

    Jag har höga krav på mig själv som mamma, dumt jag vet, men jag njuter också. Så jag verkar väl lyckas med att kombinera de två!

    OBS! Jag njuter i första hand, det andra får liksom komma tvåa!

  • Klåfingerapa

    Jag har tänkt att det är föräldrar som njuter till fullo av att vara föräldrar och inte ojar sig över allt jobb och pass, störd sömn, förkylningar och skjutsningar hit och dit. Utan verkligen tycker att det hör livet till och att det är härligt och mödan värt
    Det är min definition.

Svar på tråden Vad är "njutningsförälder"?